Älä luota Googleen

Gmail petti käyttäjänsä tiistaina: ei liikkunut sähköposti suuntaan eikä toiseen. Vikoihin ja häiriöihin tietotekniikan käyttäjät ovat tottuneet ja Gmail on palveluna mainio, yleensä varsin luotettavakin. Käyttökatkos pani kuitenkin miettimään laajemminkin näitä ilmaispalveluja ja niiden käyttäjän asemaa.

Mitä tehdä kun Gmail ei yllättäen toimikaan? Ei siinä käyttäjä voi sanoa muuta kuin ”voi harmi kun harmittaa” – isolla Veellä. Jos kyse olisi maksullisesta palvelusta, voisi ainakin purkaa pahaa mieltään helpdeskille ja vaikkapa yrittää vaatia hyvitystä. Mihinkään valittaminen ei välttämättä johda, mutta ainakin tämä tie on löydettävissä ja käytettävissä.

Mutta kenelle valitat Googlen palvelun toimimattomuudesta? Ja mitä sitten, vaikka valitusluukku löytyisikin – paha on mennä pyytämään rahojaan takaisin.

Olen jo pitkään käyttänyt Gmailia, se hakkaa mennen tullen kotimaisen palveluntarjoajan maksullisen palvelun, jonka asiakkaana olen myös ollut lähes historian hämäristä. Google Docsissa minulla on erilaisia dokumentteja, joihin haluan päästä käsiksi mistä tahansa. Picasaan olen luonut kuva-albumeita muiden nähtäväksi. Google Groupsissa on yksi työn kannalta keskeinen keskusteluryhmä ja Googlen kalenteri auttaa aikataulujen järjestelemisessä.

Erinomaisia palveluita kaikki, ja vieläpä ilmaisia – iso hatunnosto Googlen suuntaan siis. Mikä tässä sitten mättää?

No tämä: Google voi lopettaa minkä tahansa noista palveluista vaikka huomispäivänä, eikä minulla tai muillakaan käyttäjillä ole siihen nokan koputtamista. Tai jos ei lopettaa, niin vaikkapa muuttaa palveluita tai niiden käyttöehtoja mielensä mukaan.

Google ei ole vastuussa toimistaan asiakkailleen, ainoastaan osakkeenomistajilleen. Aika paljon asioita pyörii pelkästään amerikkalaisen suuryhtiön suopeuden varassa. Se hirvittää, kun asiaa pysähtyy miettimään.

Tagit: —
Aiheet: Uutiset
Tilaa RSS-syöte
Takaisin ylös

Kommentit 48 kommenttia

“Google voi lopettaa minkä tahansa noista palveluista vaikka huomispäivänä, eikä minulla tai muillakaan käyttäjillä ole siihen nokan koputtamista. Tai jos ei lopettaa, niin vaikkapa muuttaa palveluita tai niiden käyttöehtoja mielensä mukaan.”

Ja tämä eroaa muista maailman yrityksistä miten? Ihme ulinaa.

Miten Googlen ilmaispalvelut sitten eroavat maksullisista? Kyllä rahaakin vastaan tarjottavia palveluita voi lopettaa tai niiden käyttöehtoja muuttaa. Ja kyllä ilmaisuudesta huolimatta Googlellekin löytyy helpdesk-kanava, itse asiassa varsin avoimet sellaiset: http://mail.google.com/support/bin/request.py?contact_type=contact_policy.

Maksullisuutta tai maksuttomuutta huomattavasti tärkeämpi ominaisuus minusta olisikin järjestelmän avoimuus. Tällä tarkoitan sitä, että järjestelmään syötetyt tiedot eivät ole saavutettavissa vain ja ainoastaan järjestelmän omistavan yrityksen määrittelemällä tavalla, vaan noudatetaan standardeja. Esimerkiksi gmailin tapauksessa voidaan hyödyntää standardia imap-sähköpostiprotokollaa jolloin viestit voidaan vaivatta siirtää toiseen sähköpostipalveluun jos vaan siltä tuntuu. Monissa kaupallisissa ohjelmissahan tilanne on täysin päinvastainen, ohjelmalla tehdyt tiedostot saa avattua vain kyseisen valmistajan ohjelmalla. Tilanne voi olla ongelmallinen jos esimerkiksi vuosien päästä tulee tarve päästä tutkimaan kauan sitten tallennettuja tietoja.

No voi kauhistuksen kauhistus, palvelussa on ollut katkos!

Itselläni on ollut Soneran ja Saunalahden nettiyhteydet käytössä useiden vuosien ajan – parhaimmat katkokset taisivat olla viikon luokkaa. Siis koko netin toiminnassa. Eipä siitä vaan kukaan uutisoinut :<

Tekniikka pettää ja hajoaa – aina.

Vähän väliä poikki ovat nämä maksullisetkin palvelu. Ei paljon auta soittelut eikä korvauksen vaatimiset ainakaan Soneran suuntaan! Tajosivat hyvitykseksi jotain “etuseteliä” maksulliseen neuvontapalveluunsa – melkoinen vitsi.

Olen itse käyttänyt gmailia 2004 vuodesta lähtien ja eilinen noin tunnin katko on ensimmäinen, joka on omalle kohdalleni sattunut. Toki käyttöehdoissa lukee, että Google voi lopettaa palvelun, koska tahansa. Tehdäänpä kuitenkin ajatusleikki. Google lopettaa Gmail-palvelun välittömästi. Mitä tämä tekisi Googlen yritysmaineelle ja toimintaedellytyksille ylipäätään? Toki kaikki palvelut voivat loppua, mutta Googlen palvelut ovat kokemuksen mukaan olleet todella luotettavia. Kyllä enemmän luotan Googlen palveluiden toimivuuteen kuin jonkin kotimaisen nyrkkipajan nurkassa toimivan webhotellin sähköpostiin.

Ja siitä helpparista. Googlelta voi ostaa maksullisen sähköpostin ja muutkin palvelut osoitteesta: http://www.google.com/a/ , jos maksaa 40 euroa/käyttäjä/vuosi on sitten numero mihin voi ulista.

Älä luota mihinkään tai keneenkään.
Hotmail oli melkoista sätöstä windows servereille siirtämisen aikoihin. Iobox vaan päätti aikoinaan lyödä lapun luukulle, sieltä ei saanut fiksusti maileja talteen. Soneran sähköpostilootat on pienempiä kuin… mikään mikä nyt tulee mieleen. Oikeastaan vain koulun sähköposti pääsi edes liki gmailin tasoa. Muut on olleet melkoisen syvältä. Ja luottamuksen kanssa sama: jossei voi luottaa siihen että postilootaan mahtuu sinne tuleva maili, niin miten voi luottaa laisinkaan?

Gmailissa oli katko, hyvä että saatiin korjattua. Ei pahemmin pelota, koska kaikki palvelut tuntuu olevan toisinaan “katkolla”.

Se mikä oikeastaan pelottaa ja pännii, on googlen tapa tiedotta. EI V*TTU mitä pelleilyä ja salamyhkäisyyttä aina, ja joka asiassa. Iso Gee tunnu vieläkään tajuavan avoimen ja rehellisen tiedottamisen pointtia.

Firman viestintä muistuttaa SNTL:n viestintää; sitten myönnetään kun kaikki jo tietää.

Gmailihan on Beta versio, ei se voi sen takia olla edes täydellinen.

No tämähän on yhtä tukevalla pohjalla kuin suomalaiset operaattorit. Kuka tahansa voi mennä nurin tuosta vain ja lopettaa palvelunsa.

Tämä on täysi “hallittu” riski, kun on Googlen palveluiden asiakas. Jos loppuu niin sitten loppuu. Ei vain pidä olla niin sinisilmäinen ja jättää asiakirjoja heidän palveluunsa. Google tosin rikkoisi heidän tärkeintä omaa sääntöään “Do not Harm”, jos lopettaisivat palvelut kertaheitolla ja varoittamatta. Se olisi käytännössä yrityksen loppu. Asiakkaan luottamuksen voi menettää vain kaksi kertaa – ensimmäisen ja viimeisen kerran! Googlen asiakasmassa on vain niin merkittävä, että tämä temppu olisi varmuudella myös yrityksen tuho. Google on jo liian iso itselleen ja siksi palvelut tulevat säilymään ilmaisina.

Googlen ongelmat ovat olleet hyvin minimaaliset verrattuna mihin tahansa kotimaiseen kaupalliseen operaattoriin. 99% ongelmista edelleenkin on tietoliikenteen laadussa ja 1% jossain muualla ja siitä prosentista murto osa Googlen ongelmia. Tooivottavasti Google ryhtyy Suomessa myös operaattoriksi kun perustavat konesalin tuonne Summaan. Olisi aika saada kunnon kilpailua tähänkin maahan ja ehkä sitten saisi kotiin järkevällä hinnalla kuitua. Nykyisen paukkulanka-kuparit on Elisalla niin homeessa täälä PK-seudulla, että ihme on että toimivat. Mullakin on olevinaan 24/1, mutta oikeesti on maksimissaan vain 7/756. Surkeeta – todella surkeeta.

Kenellä gmail sitten ei toiminut? Minulla on aina gmail auki omalla välilehdellään ainakin pöytäkoneella ja läppärillä. En ehtinyt huomata katkoksia, tosin en ihan joka hetki aktiivisesti päivystä gmailia. Se on kakkos siviilipostina.

Enemmän huolestuttaa tosiaan kotimaisen Soneran palveluiden laatu ja toimivuus. Soneran sähköpostipalveluista olen pakotettu käyttämään ainoastaan smtp serveriä, koska suoraan ei soneran asiakkaat pääse sähköpostia lähettämään. Samoin nimipalvelussa on ollut ongelmia muutaman vuoden ajan, ainakin syrjäseuduilla. Oma nimipalvelimeni hakee juurinimipalvelimilta tietonsa joten soneran ongelmat ei näy täällä.

Gmail ja muut g- härpäkkeet ovat pelanneet “hintaisekseen hyvin”. Paremmin kuin soneran “posti”.

Jos siinä on ollut katkos, niin so what, ketä kiinnostaa. Tuossa edellä joku kertoi soneran “korvauksesta” asiakkailleen. Tuli minullekin palveluseteli. Niin pieni ettei sillä voi edes p***ttä pyyhkiä.

Pitäkää tunkkinne. google rulez.

Google Docsin kohdalla riittää että dokumentit ja tiedostot siirtää muualle ja jatkaa käsittelyä mutta sähköpostin osalta tilanne ei ole aivan niin yksinkertainen. Jos posteihin pääsee käsiksi standardeilla protokollilla, _vanhat_ viestit saa kyllä siirrettyä muualle mutta tämä ei mitenkään auta siihen että uusia viestejä tulee vielä hermoheikki@gmail.com osoitteella vuosikausia.

Itse olen lähinnä yhdistänyt ilmaiset ja kaupalliset palvelut, esimerkiksi kaupallisen sähköpostiosoitteen (tai iki.fi) voi ohjata halutessa gmailiin ja toisaalta ohjata vähemmän tärkeät viestit johonkin gmail-osoitteeseen, joiden hajoaminen tai katoaminen ei juuri haittaa.

Sinällään Google vs. muu maailma ei tilanteena mitenkään erilainen. Valtaosalle yrityksistä yksittäisen käyttäjän ongelmat ovat olematon haitta, parempi vain odottaa surinan lakkaamista. Suurempi katko tai muu ongelma on julkinen PR-haitta kaikille, myös Googlelle. Suurin haitta Googlessa on ehkä siinä, että palvelun sisältö voi muuttua koska tahansa tai muuttua maksulliseksi. En yhtään ihmettelisi jos Google joskus toteaa että mainosten myynnin sijaan he voisivat Gmailista veloittaa rahaa.

Mikähän idea tälläkin nyt sitten on? Mikätahansa yhtiö voi lopettaa palvelunsa pyörittämisen koska haluaa ja ilmoittaa ettei tuotetta enää tueta. Facebook muutti ehtojaan ja heti nousi älämölöö vaikka on ilmainen palvelu. Kyllä se massa joka tuotteita käyttää on tällaisissa tapauksissa senverran iso, että ei mitätahansa pysty tekemään vaikka palvelu onkin ilmainen.

Gmail on minulla toiminut aina hyvin ja luotettavasti. Niin myös tiistaina. En edes tiennyt katkoksesta ennekuin lukasin siitä Tietokoneen artikkelista. Kokeilin heti Gmailia puhelimella ja hyvin toimi. Viestejäkin oli tullut.

Google ja Gmail on parhaimpia netin palveluja ja minä ainakin luotan siihen ja sen toimivuuteen. Tietotekniikan ammattilaisena ymmärrän että kaikki ei tälläalalla yksinkertaisesti pysty toimimaan ja annan sen ymmärryksen myös Googlelle. Ihmisten tekemä/suunnittelema rauta ja ohjelmistot se on mikä siellä Googlenkin konesalissa pyörii ja ikäväkyllä myös sekin rauta voi joskus hajota.

Pitääkö joka ikisestä asiasta aina vaan valittaa? Vaaditaan ilmaista ja edullista, mutta kuitenkin kaiken pitäisi toimia ja aina olla täydellistä. Tehkää ite parempi jos kerta tiedätte miten sen voi saada toimimaan paremmin.

Niin, oikeastaan ainoat luotettavat verkkopalvelut ovat sellaisia, joiden lähdekoodi on vapaasti saatavissa ja joista datansa voi koska hyvänsä kopioida tai siirtää toiseen vastaavaan palveluun. Valitettavasti käyttäjistä harva (vielä) osaa arvostaa tällaista vapautta.

Vapaiden ja avointen verkkopalveluiden leviämistä edistävä autonomo.us -työryhmä julkaisi viime heinäkuussa Franklin Street Statementin nimellä kulkevan julkilausuman, jossa hahmotellaan suositeltavia toimintatapoja kehittäjille, palveluntarjoajille ja käyttäjille: http://autonomo.us/2008/07/franklin-street-statement/

Kirjoitin viime vuonna Effille tulleiden kyselyjen innoittamana aiheesta artikkelin “Varmista digitaalinen elämäsi”,
http://www.effi.org/blog/kai-2008-04-02.html

Sama toki pätee myös maksullisiin palveluihin: on syytä varautua siihen, että palvelu lakkaa yllättäen toimimata. Eikä tämä koske vain sähköpostia, vaan myös sitä miten arkistoi valokuvansa, miten pitää yhteyttä kavereihinsa (myös esim. sosiaalisista palveluista voi tunnus kadota helposti) jne.

Mitä tulee puheena olleeseen Gmailiin, itse pidän sitä varmatoimisempana kun montaa maksullista palvelua…

Enemmänkin ongelmaksi voi muodostua se, että Googlen (tai Yahoon, Microsoftin…) palveluita voi käyttää melkein kaikkeen, kuten valokuvien säilyttämiseen, dokumenttien editointiin ja hallintaan ja blogien lukemiseen. Jos Google-tili jostain syystä lakkaisi toimimasta (esim. epäillyn käyttöehtorikkomuksen vuoksi) voisi tästä siis aiheutua suurempiakin ongelmia kuin pelkkä sähköpostin toimimattomuus.

Aika moni taitaa luottaa, että nämä palvelut ovat luotettavia eikä heillä välttämättä esimerkiksi ole paikallisia varmuuskopioita sähköposteistaan tai muusta verkkoon tallennetusta informaatiosta.

Google ei ole vastuussa toimistaan asiakkailleen, ainoastaan osakkeenomistajilleen.

Ja tämä eroaa Sanoma Oy:n realiteeteistä?

“Google ei ole vastuussa toimistaan asiakkailleen, ainoastaan osakkeenomistajilleen. Aika paljon asioita pyörii pelkästään amerikkalaisen suuryhtiön suopeuden varassa. Se hirvittää, kun asiaa pysähtyy miettimään.”

.. Lähinnä hirvittää se millaiset urpot ryhtyvät blogeja kirjoittamaan. Suosittelen median vaihtoa. Esimerkiksi “kapinatyöläisessä” tämäntyyppiset ulinat lankeavat otollisempaan maaperään.

Taannoin pohdin omassa blogissani Googlen asemaa, mitä tekisit jos Google yhtäkkiä mätkäisisi vaikkapa 10 eur/kk hintalapun palveluilleen?

http://www.koivumaki.fi/blogi/?p=48

artikkelin kirjoittaja taitaa olla melkoinen urpo. SO WHAT?? it’s free

Aiheesta hieman pidempään, Googlella on kuitenkin paljon enemmän hävittävänä kuin monella kotimaisella maksullisiakin sähköpostiosoitteita tarjoavilla yrityksillä: markkina-arvonsa. Googlen arvon muodostaa vain sen maksuttomien palveluiden suosio, ilman näitä ei Googlelle tule tuloja, joten Googlen intressit vain sulkea palvelu ovat varmaan aika nollan luokkaa.

Googlen Gmail on maksullinen sähköposti siinä missä mikä tahansa muukin, ainoa ero on siinä, että Googlen tapauksessa laskua ei maksa normaali loppukyättäjä vaan mainostaja joka saa käyttäjästä harvinaisen hyvät taustatiedot ja pystyy näin kohdentamaan mainoksensa hyvin. Todennäköisesti Google tienaa yhdestä maksuttomasta Gmail laatikosta enemmän kuin operaattori maksullisesta laatikosta.

Se, että Googlen Gmail on loppukäyttäjälle ilmainen ei tee Gmailista missään muotoa ilmaista, vaan sinä maksat sen kertomalla Googlelle mistä olet kiinnostunut. Juuri tämä on Googlen tärkein varallisuus, sillä on satoja miljoonia ihmisiä joiden kiinnostuksen kohteet se tuntee hyvinkin tarkalleen. Tietenkään tätä tietoa ei kerrota suoraan mainostajalle, mutta mainostaja “kysyy” Googlelta käyttäjiä jotka ovat kiinnostuneita hänen tuotteestaan, ja Google tarjoaa sinut mainoksen vastaanottajaksi mainostajalle.

Jos joku pitää Gmailia ilmaisena, tämä ihminen ei anna identiteetilleen lainkaan arvoa. Yksikään maksullisista sähköpostin tarjoajista ei todennäköisesti analysoi jokaista sähköpostiviestiäsi ja kohdenna mainoksia sinulle näiden tietojen pohjalta.

Mikä pointti tuossa uutisjutussa on? Oletko Ari missiolla Googlea ja kaikkea muuta ilmaista kohtaan? Gmailin ongelmasta muistit kyllä uutisoida mutta et toki sitä että se vika korjattu ja Gmail toimii taas, sen hyvän uutisen uutisoi kolleegasi Tero.

Kysynkin Ari, mitä sulla on ilmaisia palveluita vastaan kun piti ihan erikseen tehdä aiheesta juttukin ja kyseenalaistaa ilmaiset palvelut?

KAIKKI tökkii varmasti joskus, myös maksulliset. Mikään ihmisen tekemä ei ole idioottivarmaa.

Ari yrittää valua ossin tasolle…? Jatka vaan luottamistasi microsoftin käyttikseesi tai applen vastaavaan…

Ei minua haittaa, jos postiautosta puhkeaa rengas ja posti tulee pari tuntia totuttua myöhemmin. Sama sekin, vaikka en ole koko ajan puhelimen tavoitettavissa enkä seuraa töissäkään toisella koneella olevaa sähköpostia, kuin pari kolme kertaa päivässä. Olen huomannut, että maailma osaa pyöriä, vaikka en olekaan aina tavoitettavissa.

Kuten aiemmissakin viesteissä ihmettelen vain, mikä tämä purkaus oli olevinaan. Gmail on hetken pois linjoilta ja se on muka huono? Itse käytän kilpailijan s-postia (ilmainen sekin) joten katkos ei koskettanut minua. Mutta en minä hotmailiakaan rupeaisi vaihtamaan/herjaamaan jos se sattuisi muutaman tunnin ajan sekoilemaan.

>>Enemmän huolestuttaa tosiaan kotimaisen
>>Soneran palveluiden laatu ja toimivuus.

Totta. TÄmänhän saa automaattisesti kun hommaa laajakaistaliittymän. Itsellä sattui kohdalle 3 käyttökatkosta ensimmäisten kahden kuukauden aikana. 48minuutin odottelun jälkeen asiakaspalvelusta todettiin vaan, että kyllä se pian toimii. Ja toimikin… Seuraavana aamuna.
Siirtyminen Hotmailiin oli välitön ja sillä on pärjännyt loistavasti tähän päivään asti. JA löytyyhän se Gmail osoitekin =)

” Jos kyse olisi maksullisesta palvelusta, voisi ainakin purkaa pahaa mieltään helpdeskille ja vaikkapa yrittää vaatia hyvitystä.”

Vain moukka ja idiootti valittaa pahaa mieltään helpdeskiin henkilölle jolla ei ole välttämättä mitään tekemistä valituksen asian kanssa. Johtajille ne valitukset laitetaan. Jos asiakaspalvelija on äärimmäinen idiootti, pyydetään yhdistämään esimiehelle ja tehdään sille valitus (korrektisti) alaisen toimista. Jos helpdeskissä työtään tekevä toimii ihan toisin kuin mitä oikeasti työtehtäviin kuuluisi, voi sitä sitten alkaa sille parjaamaan jos on ihan oikeasti vain V:mäinen asiakaspalvelija eikä edes mikään kokematon.

Ja kummallista itkemistä kyllä Googlen ilmaisista palveluista, joku sanoi että GMail on vielä beta, eipä ole. Viime vuonna GMailista poistettiin Beta-leima. Ehkä Googlen olisi kannattanut säilyttää se ikuisesti niin ei tulisi tälläisiä itkuja tyyliillä “Rahat takaisin :’-(” kun muut sanoo “Mitkä ihmeen rahat? tämähän on ilmaista!” (ja joku saa tulla tänne kyllä jatkamaan jankutusta miten tuo nyt ei olekkaan ilmaista vaan kuinka sitä verotetaan suomalaistenkin verorahoilla ym!)

Ei pidä olla niin tyhmä että ainoat tiedostokappaleet on kenenkään yrityksen hallussa. Kaikista tiedostoista aina varmuuskopiot. GMailista sähköpostit talteen IMAP-protokollan avulla ja Google Docsista tallennetaan koneelle aika välein. Johan se kuuluu tietokoneen ABC-opetukseen että aina on varmuuskopiot tallessa muualla kuin samassa tilassa kuin missä tietokone on.
Ja tervett järkeäkin saa käyttää, miettiessään että lähettääkö jonkin yrityksen palveluihin arkaluontoista tietoa. Vähintään kannattaa lukea se käyttäjälisenssi ja oikeasti vielä sitä pitäisi osata _lukea_ jotta ei tulisi samanlaisia turhia voihotusitku-raivari-valituksia miten Google mukamas omistaa kaiken mitä selaimen kautta lähetetään vaikka alkuperäisissä käyttöehdoissa ei edes sellaista lupaa ole annettu. Sitten Google tekee järkevästi että ottaa syyt niskoilleen sen sijaan että sanoisi että eihän toimittajat ole osanneet edes lukea käyttäjäehtoja.

Tässä taitaa monilla olla vain niin suuri riippuvuus sähköpostiin että se tunnin katkos sai valtimon pullistumaan. Jos ei yhtä tuntia pysty elämään ilman sähköpostia niin kannattaa sitten jo harkita sitä riippuvuuden parantamista. Tietenkin ikävä asia on jos odottaa jotain tärkeää sähköpostia johon pitäisi vastata juuri sillä hetkellä, eikä sähköposti kulje sillä hetkellä, mutta se onkin taas typeryyttä, jos ei ole ollut järkevä ja varmentanut tiedonkulun useammalla eri tavalla, tässä tapauksessa useamman eri sähköpostin kautta. Tällöin voi ilmoittaa vastapuolelle pienestä sen hetkisestä muutoksesta viasta johtuen.

Tietotekniikka on tekniikkaa ja tekniikka pettää. Voisi tulla isot surut ja itkupotkuraivarit jos yhtäkkiä nyt Internet lakkaisi toimimasta. Ei pääsisi blogeihin tai facebookkiin valittamaan asioista vaan sitä oikeasti voisi joutua elämään reaalielämässä.

Ehkä olisikin parempi että Internet lakkaisi olemasta viikoksi, moni saisi pohtia uudelleen vähän sitä mitä tekeekään.

Tätäkö on tietokone.fi blogin taso?

Palvelussa katkos, kuten joka hemmetin palvelussa aina jossain välissä. Gmail on loistava, parempaa ei löydy ilmaiseksi. Ihme vikinää..

Osta jostain joku palvelu, niin sun ei tarvi pelätä. Miksi ihmeessä käytät GMailia, jos tuollainen huolettaa???

Suuri osa kommenttinsa jättäneistä ei ilmeisesti jaksanut edes lukea blogimerkintääni kokonaan tai sitten ei ole ymmärtänyt lukemaansa.
Siinä ei valiteta käyttökatkoksesta vaan kerrotaan sellaisen olleen, ja todetaan tällaisen kuuluvan tietotekniikkaan. Gmailia ja muita Google-palveluja kiitetään. Ja todetaan myös maksullisten palvelujen olevan ongelmallisia.

Mikään ei siis mätä toisin kuin kirjoitit?

Minulla posti ei ollut poikki. Tavallisia ja roskaposteja tuli ihan tasaiseen tahtiin koko päivän.

Ihmettelin miksi gmaili ei toiminut, kiitän tietokone.fi:tä aktiivisesta tiedotuksesta koskien käyttökatkoa. Luulin nettiyhteydessä olevan TAAS jotain häikkää. Ymmärrettävää et palvelut katkeilee. Luulisi varovaisempien jo kadonneen gmailista, kun tiedotettiin googlen käyttävän sähköpostien sisältöä mainontaan “tietoturvariskinä”.

Itseäni ei kuitenkaan haittaa ollenkaan tämänkaltainen uutisointi.
Luen kuitenkin mielenkiintoisimmat uutisoinnit RSS virrasta otsikoiden perusteella.

Olen vannoutunut Googlen ja Skypen käyttäjä, koska en ole saanut Microsoftin/Windowsin Live palveluja toimimaan= aina virhesanomia (Levy täynnä tms.) Minulla levytilaa vapaana kolmessa osiossa yht. 500 Gt. Mutta onneksi Gmail ja Skype toimivat.

Korjaus: Onhan se GMail vielä beta kun ihmeellisesti monesta muusta ohjelmasta oli jo Beta tagi lähtenyt pois. Mutta tämähän tarkoittaa että GMail saa suuria parannuksia vielä.

Sitä sanotaan, että 95% ihmistä on typeriä tai paremminkin aaseja ja tämä pätee tässäkin ketjussa. Porukka ei ota tajuakseen selvää asiaa, jota tässä koetetaan valoittaa. Tämän vahvistaa tasan tämä google pyllyn nuoleminen :)

Google on varmaan ok kaikinpuolin niinkuin Microsoft. Molemmat takoo rahaa ihmisten typeryydellä eikä kenelläkään tunnu olevan hajuakaan missä mennään. Tottakin laatu tarjotussa palvelussa on aikas korkealla mutta pointti ei tässä ollutkaan laatu vaan jokin aivan muu, jota en jaksa enää vääntää rautalangasta (lukekaa juttu uudelleen vähemmän google pyllyä hegumoiden).

Asian voi sanoa lyhyesti; myy elämäsi Googlelle ja ole autuaan tietämätön kaikesta muusta “turhasta”.

Käytän itsekin kyllä google hakua ja windows käyttistäkin mutta ei nyt tulis heti mieleen keskittää koko elämämääni kummallekaan taholle tyylin avoimella shekillä. Kaikki vaan facebookkaamaan OUH jEE, IHKU HOMMAA!

Ainahan on ollut niin, että yhteen koriin ei kaikki munia kannata sijoittaa. Ja vanha vitsi on sekin, että kun tarjotaan jotain halvalla (ilmaiseksi), niin kohta voi olla varma siitä, että maksuja taikka muita rajoituksia entiseen malliin ryhdytään asettamaan. Google onkin saanut valjastettua valtavan määrän käyttäjiä testaamaan tuotteitaan. Toki toimivia Googlen tuotteet ovat olleet, mutta kuitenkin epäilys on, että kunhan ilmaisilla tuoteilla ovat lyöneet muut laudalta pois, niin rahastuskin alkaa.

Itse olen miettinyt ihan samaa.

Kun palvelu on ilmainen, siltä ei voi vaatia mitään. Jos vaikkapa pahin sattuu ja accountti häviää, niin se oli sitten siinä.
(Ei Gmailin käyttäjämäärillä voi tuottaa minkäänlaista helpdesk-palvelua ilman jonkinlaista lisätulonlähdettä.)

Oma ratkaisuni on hajauttaa palveluja ympäriinsä. Googlen vain tuppaavat olemaan parhaimmat.

Tosin on myös todettava, että Google korjaa todella nopeasti ongelmat ja ainakin blogeissa tiedottaa asioista.

Jos olisi mahdollistaa ostaa vastaava kotimainen palvelu vaikkapa 50 €:lla vuodessa, hankkisin sen heti. Kuitenkaan edes rahalla sellaista ei saa. Mihinkä tahansa muuhun ulkomaiseen palveluun (samalle käyttäjäryhmälle suunnattuun) siirtyminen laskisi palvelutasoa.

Google Apps ei ole (vielä) sama asia. Integraatio esim. Picasaan ei ole mahdollinen ja tuottaa jatkuvan häsläyksen kahden eri tilin kanssa.

Kyllähän Google nyt sillä tavalla eroaa, että jos jostain on maksettu rahaa ja sitten kustaan silmään niin voi sitten lähteä käräjöimään.

Ari Karkimolle:

“Mihinkään valittaminen ei välttämättä johda, mutta ainakin tämä tie on löydettävissä ja käytettävissä.”

Sekä maksulliseen että maksuttomaan palveluun voi yleensä valittaa. Valituksen vaikutus riippuu tapahtuman vakavuudesta, korjattavuudesta, palvelun tarjoajan yrityskulttuurista, valitusten määrästä, yms. asioista.

Raips:lle

“Vain moukka ja idiootti valittaa pahaa mieltään helpdeskiin henkilölle jolla ei ole välttämättä mitään tekemistä valituksen asian kanssa. Johtajille ne valitukset laitetaan. Jos asiakaspalvelija on äärimmäinen idiootti, pyydetään yhdistämään esimiehelle ja tehdään sille valitus (korrektisti) alaisen toimista.”

Sinultako otetaan mallia korrektiudesta?

Ari Karkimo, kaksi sanaa, HAISTA PASKA! Oikeasti tuollainen kitinä on säälittävää, jos kerran vuodessa palvelu menee pariksi tunniksi alas. Meneppä vaikka ostamaan itsellesi sähköpostipalvelu ja kaikki muut, niin eipähän tarvitse kitistä. Itse ainakin erittäin tyytyväinen gmailin toimintaan, jota tulen käyttämään niin kauvan, kun suinkin mahdollista.

Oikeesti, hiljaa -_- huoh…

Noi voi että, parin tunnin katkos, maailmankaikkeus romahtaa, LAMA ISKEE…

Voisko oikeesti keksiä jotian oikeeta uutisoitavaa: ÄLÄ LUOTA KANSANEDUSTAJIIN, LÄHETTELEVÄT TEKSTIVIESTEJÄ JA HYVÄKSTYTTÄVÄT LEX NOKIAN!!!!!111elevenoneoneone

ÄLÄ LUOTA MICROSOFTIIN!

Heillä on aukkoja (http://www.cert.fi/tietoturvanyt/2009/02/ttn200902201231.html
http://www.cert.fi/haavoittuvuudet/2009/haavoittuvuus-2009-011.html
http://www.cert.fi/tietoturvanyt/2009/01/ttn200901161638.html
http://www.cert.fi/haavoittuvuudet/2009/haavoittuvuus-2009-001.html
ect…) joilla oikeasti on jotain merkitystä. Mutta kuten Googlella, nekin on korjattu (Lukuunottamaatta niitä mitä ei ole korjattu).

“Ari Karkimo, kaksi sanaa, HAISTA PASKA! Oikeasti tuollainen kitinä on säälittävää, jos kerran vuodessa palvelu menee pariksi tunniksi alas.”

Et kyllä vaikuta kovin säälivältä, pikemminkin päinvastoin. Kaikessa ystävällisyydessä, jos tämä blogikirjoitus herättää sinussa tuollaisen agression, lienevät todelliset ongelmasi muualla.

Tämä blogi on taidettu lisätä jollekin Suomi24:n tai vastaavan linkkilistalle, koska en muista aiemmin nähneeni sen kommenteissa vastaavaa idioottikonsentraatiota.

GMailin IMAP-yhteys toimi kyllä katkotta vaikkei www-käyttöliittymä toiminutkaan. Ehkä blogi-kirjoituksessa oli joku salainen viesti, mutta se jäi jotenkin kirjoittajan yleisen itkun peittoon (“iik google ei toiminutkaan, maailma romahti”).

Kuukkelin sähköpostit saa omalle koneelle tai toiselle tarjoajalle varsin helposti IMAPin kautta, eikä docsien siirto ei taida olla sen vaikeampaa. Paranoidimpi voi synkroida gmailin viestit luettavaksi offlinenä, jolloin edes täysin yllättäen tullut “ei me enää viitsitäkään leikkiä”-lappu aiheuta muuta kuin tarjoajan vaihtamisen (näin siis, jos käytössä on esim. iki-osoite) ja sähköpostien siirron rauhassa uuteen palveluun (kunhan se ei ole joku hotmailin tyyppinen “emme tue mitään muuta kuin ms-standardeja”).

Suurempi ongelma on microsoftin Live-sössöt, joiden turvallinen käyttö on hankalaa ilman microsoftin omia kilkkeitä (window, office, muut viritykset).

Ari: “”Vain moukka ja idiootti valittaa pahaa mieltään helpdeskiin henkilölle jolla ei ole välttämättä mitään tekemistä valituksen asian kanssa. Johtajille ne valitukset laitetaan. Jos asiakaspalvelija on äärimmäinen idiootti, pyydetään yhdistämään esimiehelle ja tehdään sille valitus (korrektisti) alaisen toimista.”

Sinultako otetaan mallia korrektiudesta?”

Kerro mikä tuossa oli epäkorrektia? Sekö että kutsuu idioottimaisesti ja moukkamaisesti käyttäytyviä idiooteiksi ja moukiksi?

Liian usein kuulee kuinka asiakkaat alkavat haistattelemaan asiakaspalvelijoille puhelinyhteyden toiseen päähän, kun yrityksen johto on tehnyt jotain joka on saanut asiakkaan valittamaan. Ikävä asia on vain, että vain idiootti ja moukka huutaa sellaiselle henkilölle joka ei kyseisestä asiasta ole vastuussa. Jos asiakaspalvelija on idiootti (kuten sanoit, voineet huomata) eikä käsittele asiaa kuten kuuluisi, kun asioidaan korrektisti, niin tuolloin tehdään valitus asiakaspalvelijasta hänen esimiehelleen.

Asioiden käsittelyä ei auta se että aletaan valittamaan yrityksen huonoista toimista sellaisille henkilölle joiden työtehtävänä on auttaa asiakasta ja välittää tietoa ylemmälle taholle.
Ymmärtääkö monikaa enää edes mitä sanonta “Älä ammu viestintuojaa” tarkoittaa?

Kuinkakohan moni olisi täälläkin soittanut Googlen tukipalveluun huutaen ja ärjyen asiakaspalvelijalle kun GMail on alhaalla… Olisitko sinä Ari? Kerro mitä hyötyä on valittaa omaa pahaa mieltään sellaiselle joka ei syyllinen sinun tilanteesi?
Kerro saatko parempaa palvelua sillä että kiroilet ja ***** asiakaspalvelijalle kun hän yrittää auttaa työtehtäviinsä kuuluen selvittämään sinua koskevat ongelmat?
Kerro mitä epäkorrektia on sanoa idiootiksi ja moukaksi sellaista joka ei edes ymmärrä että on turha huutaa ja valittaa sellaiselle henkilölle joka ei ole mitenkään syyllinen ongelmiisi? Kerro mitä se sitten on kuin idioottimaista ja moukkamaista käytöstä jos kiukuspäissään valittaa toiselle asioista jotka eivät ole hänen syytään? Esim tilanne että ravintolasta ateriasta jää jokin einesosa pois. Asiakas alkaa valittamaan kuuluvasti ja kirosanoja käyttäen toista tarjoilijaa ja syyttäen häntä. Miten ateriasta puuttuva einesosa on jotenkin toisen tarjoilijan vika?

Sama näkyy täälläkin, aivan oudoista syistä aletaan kirosanoja käyttämään ja jopa haistattelemaan tuntemattomille ihmisille. Miksi, mitä se auttaa? Jos ei pysty edes kirjoittamaan ilman kirosanoja tuntemattomalle ihmiselle niin on kyllä idiootti, vähintään moukka.

Ehkä olisi pitänyt olla hiljaa ja vain myötäillä sitä että se vasta onkin korrekti malli että asiakaspalvelijalle valitetaan henkilökohtaisesti niistä asioista joita hän ei ole vastuussa. Minä en voi kuin ihmetellä miten niin moni asiakaspalvelija kestää niitä asiakkaita, jotka eivät pysty käsittelemään yritystä yrityksenä, eikä asiakaspalvelijaa kuin se olisi itse yritys tai muuten vastuussa asiakkaan ongelmista.

Vai onko sinusta Ari epäkorrektia se että tehdään huonosti käyttäytyvästä asiakaspalvelijasta valitus hänen esimiehelleen? (Huomioi että tuossakin asiassa täytyy valitus tehdä korrektisti!)

Googlen Gmail on siitä kiva palvelu, että sieltä voi hakea kaikki viestit kätevästi talteen pop- tai imap-yhteydellä, vaikka useimmiten käyttäisikin www-liittymää. Lisäksi ei tarvitse edes käyttää lähettäjäosoitteena palvelun omaa osoitetta. Itsekin lähetän viestit tilanteesta riippuen joko iki-osoitteellani tai jonkun yhdistyksen osoitteella.

Google voisi siis lopettaa palvelun lyhyelläkin varoitusajalla ja harmi jäisi pieneksi, ohjaisin vain viestit jonnekin muualle.

Yleisesti kommentissasi on kyllä perää. Paljon pyörii ilmaispalvelujen varassa ja käyttäjän asema on aika heikko jos ne hukkaavat viestit tai kuvat tai palvelu päätetään lopettaa.

Raips:

“Kerro mikä tuossa oli epäkorrektia? Sekö että kutsuu idioottimaisesti ja moukkamaisesti käyttäytyviä idiooteiksi ja moukiksi?”

Jos ymmärsin oikein, tämä kohta Ari Karkimon kirjoituksessa sai sinut kutsumaan häntä moukaksi ja idiootiksi:
“Jos kyse olisi maksullisesta palvelusta, voisi ainakin purkaa pahaa mieltään help deskille ja vaikkapa yrittää vaatia hyvitystä”.

Miljoonia ihmisiä palvelevan yrityksen kyseessä ollessa palveluun tyytymätön ei juuri koskaan pääse valittamaan suoraan yrityksen johdolle. Eipä taitaisi johtajaparka ehtiä kuuntelemaan edes sadatta osaa saapuvista valituksista. Tähän tarkoitukseen on asiakaspalvelu, jonka toimenkuvaan kuuluu myös valitusten vastaanottaminen. Ari Karkimo ehkä heittäytyi hiukan maalailevaksi kirjoittaessaan “voisi ainakin purkaa pahaa mieltään”, mutta en mitenkään voi nähdä hänen tarkoittaneen tuolla sinun esille nostamiasi haistattelemista tai huutamista, tai muuta huonoa käytöstä. Hyökkäyksesi häntä kohtaan on siksi mielestäni perusteeton.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että on turha suuttua sellaiselle ihmiselle joka ei ole vastuussa vaikeuksistasi. Ja vaikka sattuisikin olemaan, ystävällisyydellä saavuttaa silloinkin yleensä enemmän, ja jää lisäksi kummallekin osapuolelle parempi mieli. En ikävä kyllä itsekään ole aina tätä muistanut.

Ari: “Jos ymmärsin oikein, tämä kohta Ari Karkimon kirjoituksessa sai sinut kutsumaan häntä moukaksi ja idiootiksi:”

Taisit ymmärtää nyt väärin. Minä en kutsunut häntä moukaksi ja/tai idiootiksi. Mutta jos kirjoittaja toimisi tuolla tavoin (mitä en itse usko) niin kyllä, silloin Ari Karkimo olisi moukka ja idiootti, sellaiseksi myös hänen toimiaan olisin suoraan kutsunut. Mitä en tehnyt, koska hän ei niin kirjoittanut tekevänsä.

Mutta jos nyt katsotaan kyseisen lauseen sanamuodot: ”Jos kyse olisi maksullisesta palvelusta, voisi ainakin purkaa pahaa mieltään help deskille ja vaikkapa yrittää vaatia hyvitystä”.

Ari Karkimo ei kirjoita “Voisin ainakin purkaa pahaa mieltäni help deskille…” Vaan hän kirjoittaa kyseisen asian miten joku muu voisi sen tehdä. Nimittäin kuten varmaan kaikki tiedämme, monet nimenomaan purkavat mieltään asiakaspalvelijoille kuin he olisivat syyllisiä ja jotenkin auttaisi se negatiivinen asenne. Tietenkin pahaa mieltään voi purkaa myös vaikka vain uikuttamalla ja itkemällä, ilman mitään voimasanoja ym käyttäen. Itse en siis ottanut Ari Karkimon lausetta hänen ajatusmallinaan vaan yleisenä tapana josta hän mainitsi blogissaan tuoden näkökulmia.

“Ari Karkimo ehkä heittäytyi hiukan maalailevaksi kirjoittaessaan ”voisi ainakin purkaa pahaa mieltään”, mutta en mitenkään voi nähdä hänen tarkoittaneen tuolla sinun esille nostamiasi haistattelemista tai huutamista, tai muuta huonoa käytöstä. Hyökkäyksesi häntä kohtaan on siksi mielestäni perusteeton.”

Huomioi nyt että se ei ollut hyökkäys Ari Karkimoa kohtaan, sen olisin sanonut suoraan hänelle. Kirjoitukseni oli vain minun jatkoa Ari Karkimon sanomalle lauseelle, että olen sitä mieltä että aivan turha “avautua” sellaiselle joka ei ole syypää koska se on moukkamaista ja idioottimaista käytöstä. Kirjoitus oli “kaikille läsnäoleville”, eikä minulta Ari Karkimolle, sen vuoksi en lisännytkään alkuun “Ari Karkimo:” kohtaa koska en sitä hänelle suunnannut.

“Tähän tarkoitukseen on asiakaspalvelu, jonka toimenkuvaan kuuluu myös valitusten vastaanottaminen.”

Asiakaspalvelun kuuluu ottaa yritystä koskevat valitukset vastaan, mutta ikäväksi kyllä, heidän täytyy sietää myös ne moukkien ja idioottien valitukset jotka eivät ole korrekteja valituksia. Valitus ei ole oletuksena agressiivinen vaan voi olla täysin korrekti. Minä ainakin pidän valitusta oletuksena sellaisena, että sen voisi antaa kenelle tahansa korrektisti, kuin kirjoittaisi vaikka korkeammalle oikeusasteelle valitusta tuomiosta.

Kuitenkin jos valitus koskee asiakaspalvelun toimimattomuutta tai tiettyä huonosti käyttäytyvää, jos ei peräti idioottimaisestikkin, asiakaspalvelijaa. Niin tällöin kyseinen valitus suunnataan suoraan hänen esimiehelleen. Esimiehet kun ovat vastuussa myös omalta osaltaan alaistensa teoista. Tälläisiä tapauksia varten mm. palautuslaatikon tarkistus ei ole esim huoltamotyöntekijöiden tehtävä, vaan työntekijöiden esimiehen. Tällöin työntekijöitä koskevia palautteita ei pääse työntekijä itse muuttamaan.
Siinä vaiheessahan esimiehet eivät saisi mitään valituksia alaisistaan jos alaiset saavat ne käsitellä. Tämähän valituksien suuntaus on täysin normaalia porrastusta ja se on johtajien tehtävä käsitellä kun alaisista tulee valitukset.

Vai mitä kuvittelet että oikeasti tapahtuisi jos haluaisit antaa valituksen asiakaspalvelija X:stä ja hän on se joka ottaa sen vastaan, luuletko että hän välittäisi sen valituksen hänen esimiehelleen kun riskinä on että hän saa potkut jos on toiminut väärin?

Asiakaspalvelijat myös yrityksissä, eivät voi vaikuttaa yrityksen toimintatapoihin. Niihin vaikuttaa johtajat niiden tietojen avulla, mitä asiakaspalvelijat saavat asiakkailta ja välittävät ne johtajille. Valitukset täytyy aina osata suunnata oikeille henkilöille eli niille joiden vastuulla asiat ovat. En tarkoita että kaikki valitukset täytyisi aina suoraan pääjohtajalle suunnata kun kyse on asiakaspalvelijasta, koska hänen työnkuvaansa ei kuulu henkilöstöpäälikön tehtävät. Mutta pääjohtaja on se joka on vastuussa kaikista yrityksen toimista. Johtajilla kuuluisi olla suuret vastuut, siitä heille maksetaan. Mutta eipä enää ole kun nykyisin potkitaan kaikki muut pihalle kun johtajat eivät suostu ottamaan vastuuta mikä heille kuuluisi, vaan vapauttavat itsensä niistä.

Tätä voidaan kuvata perinteisellä asetelmalla, kahdesta sotilaasta ja upseerista joka määrää näitä kahta toimimaan lainvastaisesti vaikkapa teloittamaan jonkun henkilön. Upseeri on päävastuussa heidän toimistaan, mutta samoin ovat sotilaat jotka eivät kieltäytyneet käskystä joka olisi ollut heidän vastuunsa, eli sillä hetkellä olla noudattamatta esimiehen käskyä jos se on lainvastainen. Epäselvissä tilanteissa sotilailla on myös oikeus saada käsky kirjallisena jolla voi sotilas vapautua seuraamuksista, riippuen tapauksesta tietenkin.

Tässäkin tapauksessa, minun olisi ehkä turha alkaa valittamaan julkisesti Ari Karkimon toimista (jos olisi tehnyt siten miten en uskoisi) vaan paremman tuloksen saisin kirjoittamalla hänelle suoraan sähköpostia korrrektisti. Tuollaisessakin tapauksessa minun olisi turha kirjoittaa Ari Karkimon työntantajalle tai esimiehelle. Kuitenkin tietyissä tilanteissa kyseinen asia voisi olla se ainoa keino, jolla esim saada korjattua se asia mikä tilaajan mielestä vahingoittaa TK:n mainetta asiantuntevana lehtenä, pelkästään ottamalla yhteyttä esim päätoimittajaan jne.

Heh.

Tekstissä on juu asiavirheitä esm helpdeskistä.. googlella kun tosiaan moinen on ja palautetta odotetaan myös gmailin palvelussa.

Gmail meni tukkoon, itse en sitä kerennyt huomaamaan edes kun on nykyään tärkeimmät mailit siirtynyt exchangen puolelle mutta nyt kun Gmail kerran kaatui isomman kerran sen koko olemassa olonsa aikana on kai oikeutettu siitä marisemaan, kun ei se ollutkaan täydellinen :)

Gmailin maksullisella puolella saatiin myös sitä hyvitystä katkoksesta joka on moniin maksullisiin sähköpostipalveluihin verrattuna todella suuri! :)

Hah, itellä hävisi -04 vuonna tehdystä suomi24 mailistani KAIKKI 1000 sähköpostiani, eikä ollut tullut MITÄÄN ilmoitusta, noh ei harmita kyllä yhtään, sillä suomi24 mailiin kirjautuminen kestää välillä kauvan

*kirjautuu suomi24 mailiini*
jaaha viesti ylläpidolta..

“Sähköpostitilin sisältö – viestit ja kansiot – poistetaan, mikäli et
kertaakaan kirjaudu palveluun sisään 45 päivän kuluessa.”

Mikä v*tun järki tässäkin on? Itse en tästä tiennyt (ei silloin -04 vuonna mitään tuomosta lukenut käyttöehdoissa) ennen kuin äsken, kun tarkistin että oliko wanhaan mailiin tullut mitään, noh muutama puoli-tärkeätä mailia hävisi..

Tämän perusteella sanoisin että gmaili on luotettava, tosin kuin tämä suomi24 maili, kun ei voi edes ilmoittaa että koko p4ska tyhjennetään 45pv välein jos ei kirjaudu sisään -__-

Kommentoi kirjoitusta

Kirjoitusohjeita

  • Huomioi toisten mielipiteet ja ymmärrä, etteivät kaikki voi olla samaa mieltä kanssasi.
  • Ole kohtelias ja huomaavainen, äläkä tarkoituksella provosoi tai loukkaa muita kirjoittajia.
  • Muista, että kirjoittajana olet rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa viestiesi sisällöstä.

Toimitus varaa oikeuden poistaa sopimattomat viestit keskusteluista. Voit ilmoittaa sopimattomat viestit "ilmoita"-linkeistä.

Katso myös keskustelun ja kommentoinnin säännöt.

Takaisin ylös
RSS

Selaa blogikirjoituksia

Aiheet
Arkistot

Blogin esittely

Kommentteja mobiilista ja tietotekniikasta
TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös