Eduskunta valitsi Exchangen

Exchange_ServerVajaa vuosi sitten kirjoitin Eduskunnan sähköpostipalvelimen vaihtamisesta. Tuolloin keskusteluissa oli polemiikki, joka oli noussut sähköpostijärjestelmän vaihtamisesta. Vanha TeamWare oli jo tuolloin havaittu vanhentuneeksi ja eduskunta päätti vaihtaa sähköpostijärjestelmää.

Nyt uusi järjestelmä on otettu käyttöön ja valinta on Microsoftin Exchange ja Outlook. Ja samaan aikaan tämä yhdistelmä on myös Helsingin käytössä.

On sanottava, että valinta ei ole järin suuri yllätys. Vaativassa yrityskäytössä aika harvoin lähdetään kokeilemaan erilaisia innovaatioratkaisuja, joissa sähköposti- ja ryhmätyöjärjestelmän pohjaksi otetaan jotain nollapisteestä rakennettua.

Microsoftin Outlooking ja Exchangen yhdistelmä on markkina-asemaltaan ja ominaisuuksiltaan erittäin vahva. On vaikea löytää sille tasavahvaa kilpailijaa, josta löytyy kaikki samat ominaisuudet:

  • Julkisesti dokumentoidut protokollat
  • Laaja tuki monilta eri toimittajilta.
  • Hyvä client-ohjelmisto
  • Työryhmäkalenteri
  • Laajat mobiiliratkaisut tarjolla
  • Hyvä webbikäyttöliittymä
  • Natiivi integroituminen Sharepointiin ja Officeen.

Näistä varsinkin viimeksimainittu on bisneskäytössä tärkeä. Entistä useampi intranet-sivusto ja projekti rakennetaan Sharepointin varaan.

Outlooking ja Exchangen asema bisnesratkaisujen sähköposti- ja ryhmätyövälineenä on hyvin vahva. On syytä kysyä, onko se jo liian vahva. Tällä hetkellä vahvin kilpailu tuntuu tulevan lähinnä Googlen työkalujen bisnesratkaisuista, mutta toistaiseksi nämä eivät ole saavuttaneet merkitävää jalansijaa.

Olisiko Open Source -välineistä vastusta Outlookille ja Exchangelle?

Aiheet: Yleiset
Tilaa RSS-syöte
Takaisin ylös

Kommentit 125 kommenttia

“Olisiko Open Source -välineistä vastusta Outlookille ja Exchangelle?”

Outlookille kyllä, Exchangelle ei – kohta vuosikymmen yritetty, mutta onnistuneita projekteja on pyöreä nolla.

Historiallisesti Exchange on kyllä höyryävä kasa p**kaa jota kannattaa välttää viimeiseen asti. Sen “avoimet protokollat” ovat lähinnä vitsi. Mutta toisaalta ymmärrän, ettei eduskunta ole halunnut lähteä modernimpiin vaihtoehtoihin, kuten vaikka Applen MobileMe:hen tai Google Appsiin, koska niitä hostataan ulkomailla.

Eduskunnan ratkaisussa mietityttää eniten se, että kalenterikutsuja lähtee luultavasti enemmän järjestelmän ulkopuolelle kuin sisäpuolelle. Exchange tuskin pystyy mitenkään järkevästi tarjoamaan ulkopuolisille aikavaraus- ja kuittauskäyttöliittymää webissä.

Työskentelin äskettäin vuoden verran Service Deskissä ison energiayhtiön ympäristössä. Sekä työkaluina että tuettavina tuotteina, exchange ja office olivat tärkeissä rooleissa. Onko vaihtoehtoja? Notes lol? Sen palvelinpuoli on kuulemma teknisesti aivan eri tasolla kuin exchange, mutta klienttipuolesta en ole kuullut mitään hyvää. En tiedä enkä välttämättä halua tietää, suuressa organisaatiossa työskentely on muuten, perseestä, en suosittele.

Mutta Microsoftista vielä sen verran, että hyi saatana mitä paskaa. Microsoft tekee rahansa bisnessoftan myynnillä: Officen, Exchangen sekä Windows/Active Directoryn kohdalla ominaisuuslistalla kaikki on varmasti kohdallaan, ja ostospäätöksiä tekeville valinta on helppo. Käytettävyys ja toimivuus on sitten jotain muuta. Tyypillisessä WIndowsympäristässa pienet yksityiskohdat kuten SMB- ja Exchange-protokollien hitaus, PST-tiedostojen tapa mennä rikki, toimimaton haku, Outlookin käyttöliittymän tapa jäähtyä eri toimeenpiteiden aikana (vaikka outlook ei enää ole single-threaded ohjelma…) syö ainakin osan minun työinnostani.

Sharepointsivustot ovat muuten ainoastaan IEssä kunnolla toimiva hidaspaskoja joita usein käytetään dokumentoinnin jakamiseen… Office dokkarimuodossa. Jumalauta. Ja Office Communicatorkin on syvältä. Miksi kukaan suunnittelisi chattiympäristön ilman irc-kanavien kaltaisia pysyviä huoneita?

Minun edellisen työnantajan suuryritysasiakkaan tapauksessa, soppaan lisättiin vielä Symantec Enterprise Vault joka vaikeutti outlookin normaalikäytön enisestään. Ajatelkaa, päätettiin että spostiarkistointi olisi jees silläkin hinnalla että outlookin preview pane ei enää toimi arkistoiduille viesteille. WTF? Käytettävyydessä yhtäkkiä 15 vuoden askel taaksepäin.

Miten ihmiset jaksavat työskennellä tyypillisissä yritysympäristöissä kun kukaan, Google Waven kaltaisia järkeviä kollaborointityökalija odotellessa, ei edes yritä ajatella miten olemassa olevia työkaluja voitaisiin käyttää järkevästi?

“Sharepointsivustot ovat muuten ainoastaan IEssä kunnolla toimiva hidaspaskoja joita usein käytetään dokumentoinnin jakamiseen… ”

Niinkö teillä? – meillä sekä .com, extranet ja intranet toimivat vallan maniosti SharePoint alustalla myös FireFox:lla, Operalla sekä Chromella – ja käsittelemme vallan maniosti myös muita formaatteja.

Yksi syy OS-vaihtoehtojen jämähtämiseen DIY -tasolle on ehkä siinäkin, että alan suurin OS-integraattori IBM sattuneesta syystä preferoi omaa ratkaisuaan. Novell -ratkaisussa taas GroupWisellä päästäisiin vaatimuksissa ehkä jopa kalkkiviivoille asti, mutta dokumentinhallinta on Sharepoint-Exchange-AD -yhdistelmään verrattuna aika vaatimaton.

Ossi:

“Olisiko Open Source -välineistä vastusta Outlookille ja Exchangelle?”

Juu ja ei. Outlookille löytyy helposti mutta Exchangen toiminnallisuus menee siihen, että homma tehdään usealla softalla/tekniikalla, että ei ole niin näppärä integroitu paketti.

Riippuu vähän tarpeista mikä kannattaa.

“Vanha järjestelmä oli jo aatamin aikainen. Saimme vaihdoksella aikaan myös kustannussäästöä, eduskunnan tietohallintopäällikkö Juha Suomalainen perustelee muutosta.”

Heh heh, isot naurut. Aatamin ajoista siirryttiin pimeälle keskiajalle, kun clienteiksi eduskunnan koneisiin asennettiin Outlook 2003!

“Heh heh, isot naurut. Aatamin ajoista siirryttiin pimeälle keskiajalle, kun clienteiksi eduskunnan koneisiin asennettiin Outlook 2003!”

Olisiko nyt silti outlook 2007.

Mainitsiko kukaa IBM Lotus Dominoa ja Notesia. Se kilpailee tiiviisti Exchangen kanssa. Käyttäjiä liene Suomessa n. 45 000.

Notes ei ole open sourcea, mutta monet sen rajat ovat avoimia, ja työkaluina esim. Eclipse-kehitysympäristö.

Ossi Mäntylahti: “On sanottava, että valinta ei ole järin suuri yllätys. Vaativassa yrityskäytössä aika harvoin lähdetään kokeilemaan erilaisia innovaatioratkaisuja, joissa sähköposti- ja ryhmätyöjärjestelmän pohjaksi otetaan jotain nollapisteestä rakennettua.”

Heh… Samalla tavalla se Exchange on ‘rakennettu’ nollapisteestä. Ja on sanottava että ei ollut suuri yllätys. Katsoo vain millä tasolla Microsoft lobbaa niin ei tarvitse edes lähteä kilpailemaan laadulla.

“Olisiko Open Source -välineistä vastusta Outlookille ja Exchangelle?”

Mitä jos lukisit vuoden vanhan blogipostauksen ja ottaisit sieltä kommenteista selvää?

Jaska Kyyliä: joo, on se sharepoint-alusta kuulemma usein käytetty isojenkin sivustojen rakentamiseen.

Meillä sekä oma intra sekä asiakkaan intra toimi huonosti ja hitaasti vaikka ne ajoi eri ympäristöissä. En tiedä, 1st line of support-henkilönä en katsonot laitteiston konfigurointia.

Tietyt ominaisuudet niissä sharepointin vamiissa osissa, jotka ymmärtääkseni usein käytetään intranet ja dokumenttijakamissivustojen rakentamiseen, vaativat ActiveX-komponetteja, vaikka sivustot muuten renderöytyvät kiltisti kaikissa selaimissa.

Activeäksää vaati lähinnä tekstieditoreita, jotka järkevissä tuotteissa pitäisi olla rakennettuna javascriptillä. Tekstieditorit ovat kuitenkin tarpeellisia osia interaktiivisissa sivustoissa, mikä käytännössä johtaa IE-pakkoon.

Thomas N.

Jos ongelmia outlookin kanssa eli jäätymisiä niin vika yleensä infrassa.

Tuo Symantec Enterprise Vault taas kertoo siitä, että exchange ympäristöä ei ole mitoitettu aikoinaan oikein kun pitää arkistoida.

Eli ei ole mahdollista laajentaa levykapasiteettia nykyiseen serverijärjestelmään eli siirretään esim. liitetiedostot postilaatikoista muualle.

Myös varmistusten onnistuminen exchange ympäristössä voi aiheuttaa edellä mainitun tilanteen. Eli ei ehdi mennä varmistukset läpi klo. 16:00 – 08:00 niin turvaudutaan sitten noihin kolmannen osapuolen typeriin ratkaisuihin.

Exchangeen siirtymistä ei voi perustella mitenkään päin. Se, että joku nykypäivänä päättää sitoutua Exchangeen on kohtuullisen kajahtanutta toimintaa. Se on nimittäin sen verran kallis ratkaisu.

Eduskuntalaitos on tehnyt aikaisemminkin tyhmiä päätöksiä ja tämä lisätään sille listalle.

“* Natiivi integroituminen Sharepointiin ja Officeen.

Näistä varsinkin viimeksimainittu on bisneskäytössä tärkeä. Entistä useampi intranet-sivusto ja projekti rakennetaan Sharepointin varaan.”

Tätä ei kenenkään kannata ottaa minkään sortin suosituksena. Toimittaja on karannut hullujen huoneelta.

“Hyvä client-ohjelmisto”

Siis Outlook? Kadottaa jaetut kalenterit säännöllisen satunnaisesti, jättää outlook-prosesseja pyörimään useita kappaleita, kunnes valittaa että ei voi avata ostia, koska liian monta outlookkia on käynnissä, sulje outlookkeja ja yritä uudestaan. Ja jos tekee työtä käskettyä eli deletoi outlook-prosessit, koska mitään käyttöliittymää ei ole, niin kummasti ostit ja postit ovat korruptoituneita ja kalenterit ovat taas kadonneet, ja ne saa vapaasti etsiä yksi kerrallaan.

“Eduskunnan ratkaisussa mietityttää eniten se, että kalenterikutsuja lähtee luultavasti enemmän järjestelmän ulkopuolelle kuin sisäpuolelle. Exchange tuskin pystyy mitenkään järkevästi tarjoamaan ulkopuolisille aikavaraus- ja kuittauskäyttöliittymää webissä.”

Applen Snow Leopard serverillä varustetut Xservet hanskaisi tuonkin ilmaiseksi ja naurettavan pienellä duunilla.

Joku Wintoosa-myyjä ansaitsi kyllä tolla myynnillä Barbadoksen reissunsa.

Tuli juttuvinkki.
Selvittäkää kuinka paljon Eduskunnan Exchange-päätös maksoi ja kuinka paljon valtio olisi säästänyt Xserveillä rahaa. Sitten jatkostoori siitä mitä uusia palveluita Eduskunta olisi pystynyt kaupanpäällisiksi avaamaan.

US 19.1.2009,Eduskunnan tietohallintopäällikkö Juha Suomalainen:”Yksi varteenotettava vaihtoehto uudeksi sähköpostijärjestelmäksi on Microsoftin versio, joka maksaa vuodessa noin 70 000 euroa. Nykyisen Teamware-postijärjestelmän käyttökustannukset ovat 270 000 euroa vuodessa.”

Verttu koskinen sanoi: “Applen Snow Leopard serverillä varustetut Xservet hanskaisi tuonkin ilmaiseksi ja naurettavan pienellä duunilla.”

Jep, Snow Leopard on täysin ilmainen ja Xservetkin ei maksa mitään! ilmaiseksi hanskaisivat naurettavan pienellä duunilla!

Taisi joku Verttu koskinen ansaita barbadoksen reissunsa lobbaamalla CRAPPLEA taas täysillä.

ps. Outlook on kuraa

Kyllä Niinistö ottaa varmasti vastaan kaikki ilmaiset V.Koskisen Macit ja muutkin serverit.Sovi Salen kanssa yksityiskohdista.

Outlookissa ja Exchangessa on kyllä kieltämättä puutteensa, mutta toistaiseksi ne ovat muihin vastaaviin järjestelmiin edellä kyllä nimen omaan laatunsa ja kattavien ominaisuuksiensa puolesta. Kun vielä hintakin on kohtuullinen (1 200 hengen organisaatiolle 70 000 euroa / vuosi), kilpailijoilla on todella suuria vaikeuksia vastata tähän.

Eikö pidä paikkaansa? Esittäkääpä joku vastaava järjestelmä, josta löytyvät samat ominaisuudet.

Lotus Notes tulee ehkä lähimmäksi, mutta sen käyttöliittymä on kauniisti sanoen …erikoinen.

Laadusta ei voi puhua samassa lausessa Outlookin kanssa. Itse lopetin aikaa sitten Outlookin käytön kokonaan ja otan nykyään yhteyttä suoraan Thunderbirdillä tai Mac OS X:n Maililla Exchangeen. Meni yksinkertaisesti liikaa aikaa ja vaivaa Outlookin ongelmien ja jumittelun selvittelyyn.

“Laadusta ei voi puhua samassa lausessa Outlookin kanssa. Itse lopetin aikaa sitten Outlookin käytön kokonaan ja otan nykyään yhteyttä suoraan Thunderbirdillä tai Mac OS X:n Maililla Exchangeen. Meni yksinkertaisesti liikaa aikaa ja vaivaa Outlookin ongelmien ja jumittelun selvittelyyn.”

Eli et vaan osannut.

@Ossi:

“Eikö pidä paikkaansa? Esittäkääpä joku vastaava järjestelmä, josta löytyvät samat ominaisuudet.”

Homman juju onkin se, että tarvitaanko sitä kaikkea?

70000€/vuosi on jo sellainen summa, että saman tien rakentaisi itse ominaisuuksia mitä puuttuu ja mitä tarvitsee.

Eduskunnassa on 1200 työntekijää. Jos sähköposti- ja kalenterijärjestelmän kustannukset ovat 70 000 euroa vuodessa, niin se tekee vajaan 5 euroa per työntekijä per kuukausi.

Minusta aika halpaa.

“..se tekee vajaan 5 euroa per työntekijä per kuukausi…”

Siihen pitää laittaa vielä palkat ja rauta päälle, eli noi oli vasta softat. Erittäin kallista.
Esimerkkinä Xserve jossa vastaavan tekevät ohjelmat tulevat mukana hintaan 0€ ja unlimited client.

Kennu ja Vertti: muistakaa, että tässä on tarvetta sähköpostin lisäksi myös työryhmäkalenterille. Miten esimerkiksi Thunderbird auttaa muita tiimisi jäseniä näkemään milloin sinä olet vapaana, tai mihin palaveriin menet aamusta?

Pelkkä sähköposti on toki helppoa järjestää.

Kaarnattu: aika monessa paikassa nimen omaan kyllä halutaan välttää omaa koodausta.

“Outlookille kyllä, Exchangelle ei – kohta vuosikymmen yritetty, mutta onnistuneita projekteja on pyöreä nolla.”

“muistakaa, että tässä on tarvetta sähköpostin lisäksi myös työryhmäkalenterille.”

Snow Leopard serverissä on CalDav-projektiin pohjautuva Exchangen korvaaja
iCal Server 2. Hinta 0 € ja unlimited client.
Mukana tulee paljon muutakin hyödyllistä, kuten Wiki-serveri ja Adress Book-serveri. Mutta tosiaan sillä pystyy tekemään kaiken sen mitä Eduskunta tarvitsee ja paljon päälle ja ilman lisäkustannuksia, eli 0 € per vuosi.

Eikä pidä unohtaa iChat serveriä, josta Eduskunnassa voisi olla suurta hyötyä.
Hinta taas huikeat 0 € per vuosi.

Saisiko muutamia referenssejä yrityksistä joissa on jo toteutettu kuvaamanne 0 € per vuosi/unlimited-työryhmäympäristö?

“Olisiko nyt silti outlook 2007″

Nope, kyllä se on ihan Outlook 2003. Sinänsä huvittavaa ottaa käyttöön client jota MS ei enää tue. Vai tuleeko siihen nyt security patchit jatketun tuen kautta, mutta silti outoa kun 2010 versiokin jo puskee sisään.

Applen iCal Server 2 vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Olisiko siitä todellakin saatavilla jossain referenssejä? Ominaisuuksiltaan iCal Serverin uusimpiin ominaisuuksiin näyttää kuuluvan kutsujen lähettämismahdollisuus myös oman palvelimen ulkopuolelle.

Minua erityisesti kiinnostaa, miten se integroituu sähköpostijärjestelmään. Kuvissa näyttää olevan erillinen kalenteri-client -sovellus.

Myös muut käyttökokemukset kiinnostaisivat. Seuraava ei oikein lupaa kovin hyvää 1 200 hengen organisaatioille:


One real limitation remains – and that’s how easy it is to manage Delegation in iCal Server. So far, based on our testing, we don’t see that the method for delegating calendar access has been simplified. If your company has 10 people and you want everyone to have access to each other’s calendars, you have to add users to delegation 90 times (9 users delegated to each of your users). That’s hardly a fun prospect for admins of even reasonable sized companies.

Finally, we get to one of OS X Server’s most traditional weak spots: Mail services.

What can we say? We don’t implement many production servers with OS X Mail Server. Why? Well, the mail database is notoriously unstable. And while more recent updates have helped with stability, the mail service in OS X Server has scared most people away over the years, even in smaller environments.

Leopard server also has pretty piss-poor spam filtering and webmail, with web access to your mail being done through the ancient SquirrelMail php package, which provides a Hotmail experience from c. 2000. It has also been next to impossible to set up server-side vacation messages, which are a feature pretty much built into every Mail server since the dawn of time.

Some of that has changed. … What is disheartening is that webmail still sucks. Apple’s spent hundreds of hours of dev time on an elegant web-based iCal server interface, Wiki server, and iPhone formatting, but webmail is still stuck in the era of the TCP/IP Control Panel and ResEdit

http://www.techsuperpowers.com/snowleopard_workgroupserver

Tässä vielä parit kommentit Applen keskustelualueilta:

I run several Leopard Servers and none of them has a reliably working CalDAV server. They randomly stop working, they lose events, they lose calendars, they stop responding, they don’t log anymore, they eff up their own privs in the filesystem, they do almost irrepairable damage to OD…
In short, I don’t trust an iCal server, not the least bit. Doing hourly backups like I have started to during my experiences will not help anything as it is impossible to recover a server, or disappeared events/calendars/delegations from a backup.

I have environments ranging from 5 to 50 users in these cases and I have to regress that iCal server has substantially proven to be an unreliably, unusable and untrustworthy steaming pile of code.

I wish i could be more positive, but my experience hasn’t been good and apple’s support worse. This product screams “first generation” and looks like apple’s marketing dept and product development group aren’t on the same page.

iCal Server is Apple first attempt at calendaring server and it is not smooth. To your question, does it work? Yes. But there are some caveats. First, delegation in large environments becomes exponentially unmanageable. Second, make sure server and client are the same version. Third, all clients need to be bound to the domain for proper delegation participation. And fourth, don’t delete the local default folders or else searching network calendars will not work (under 10.5.5 this may be fixed – can not confirm).

The latest cause of pain has been iCal server. I have spent days trying to set this up for a small work group and just cannot get it working. OD? Check. DNS? Peachy. Followed instructions? To the letter. Result: flakey service and utterly unshareable calendars. Frankly I don’t want to go to Kerio or any other paid-for service. I would rather like the paid-for service I already paid for to start working effectively.

I was wondering if anyone is having success with a couple things: … 2: Ability to accept a meeting invite from the iPhone? … 2: No, not supported (yet). Quite the large oversight on Apple’s part but hopefully they update the Calendar app on the phone to support their own server software soon

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1784934&tstart=0

http://discussions.apple.com/category.jspa?categoryID=264

Ihan mielenkiinnosta muuten kysymys erityisesti Vertille: kai tuota iCal Serveriä pystyy käyttämään myös sekaympäristössä? Siis sellaisessa, jossa työasemissa on sekä Macceja, että Windowseja?

So far the available CalDAV clients which have been verified to work with DAViCal in at least some manner are:
Evolution
Mozilla Calendar (Mozilla Lightning & Mozilla Sunbird)
Mulberry
Chandler
Cadaver
Kontact / Akonadi (via WebDAV as at Sept 2009)
iCal 3.0.1, from OS 10.5, with DAViCal release 0.9.2 onwards
SOHO Organizer will work with basic functions from DAViCal 0.9.2 onwards, more complete support arrived in 0.9.3

Outlook

Several extensions for Outlook are available:
iCal4OL A perfect 2-Way Synchronization with Google Calendar, DAViCAL and WebCalendar!
ZideOne A MAPI message store provider which converts Outlook into a real CalDAV/GroupDAV client
OpenConnector for Outlook 2003+, post 2007-Dec releases.
RemoteCalendar for iPhone
Libraries for clients
PHP libraries and classes that can act as clients
iPhone
Android (not supported as at Sept 2009)

Kohta lisää, kun kerkeää

Kannattaa katsoa, että nuo linkit sitten liittyvät Snow Leopard Serveriin, eikä aikaisempiin versioihin.

“Nope, kyllä se on ihan Outlook 2003. Sinänsä huvittavaa ottaa käyttöön client jota MS ei enää tue. Vai tuleeko siihen nyt security patchit jatketun tuen kautta, mutta silti outoa kun 2010 versiokin jo puskee sisään.”

Security patchejä tulee nähtävästi Outlook 2003 versioon 8.4.2014 asti.

Tuo Mozillan kalenterisofta vaikuttaa ihan lupaavalta. Se tosin on vielä vasta versiossa 0.9, eli kestänee hetken, ennen kuin se sopii tuotantokäyttöön.

Onko kellään kokemuksia Sunbirdistä työryhmäkäytössä?

@Ossi: Kysyit Thunderbirdistä. Itse käytän sitä sähköposti-clienttinä Exchangeen ja teen kalenterivaraukset puolestaan webmailin kautta. Tämä yhdistelmä toimii minulla paremmin kuin sekoileva ja buginen Outlook.

Kiireitä töissä…
Tietokone-Lehti taisi olla se, joka kehui olevansa TIETOTEKNOLOGIAN ASIANTUNTIJA, joten niille voisi kirjoittaa kirjeen jossa niitä voisi pyytää testaamaan Snow Leopardin Xservessä ja Mac minissä. Samalla niiltä voisi kysyä, jos ne voisivat testata sen eri clienteilla ja kaikki mitä siihen pakettiin kuuluu?

Nyt meikeläine pääsee töistä ja lähtee huurteiselle, sillä oli sen verran kiireinen ja rasittava päivä.

@Ossi:

“aika monessa paikassa nimen omaan kyllä halutaan välttää omaa koodausta.”

Tietysti. Mutta 70000€ vuodessa on iso raha ja homman kun tekee kerran niin ei tarvi sitä sitten maksella.

Tämä nyt riippuu siitä, että mitä loppujen lopuksi tarvitaan A) Nyt B) Myöhemmin C) Kuinka pitkäksi aikaa

Tapauskohtaista siis.

“Tuo Mozillan kalenterisofta vaikuttaa ihan lupaavalta. Se tosin on vielä vasta versiossa 0.9, eli kestänee hetken, ennen kuin se sopii tuotantokäyttöön.”

Ei varmaan kauan. Todennäköisesti ensi vuonna.

Eipä silleen liikuta kun kalenterisoftaa on jo, mutta ihan kiva että on vaihtoehtoja.

@Jonne:

“Tietokone-Lehti taisi olla se, joka kehui olevansa TIETOTEKNOLOGIAN ASIANTUNTIJA, joten niille voisi kirjoittaa kirjeen jossa niitä voisi pyytää testaamaan Snow Leopardin Xservessä ja Mac minissä. Samalla niiltä voisi kysyä, jos ne voisivat testata sen eri clienteilla ja kaikki mitä siihen pakettiin kuuluu?”

Kerrankin jokseenkin samaa mieltä mäkkiuskovaisen kanssa.

Itse kaipaisin softavertailuja joita tekisi joku ammattitaitoinen ihminen. Ohjelmistojen nykyiset vakaat julkaisut rinnakkain ja niin että toimivuus on luvattu, ja siitä sitten vertailemaan.

Tosin ASIANTUNTIJALEHDESSÄ kyllä tuntuu olevan sellaista porukkaa kirjoittamssa, että “Microsoft on paras”, ongelmista vaietaan tai vähätellään ja muiden valmistajien ohjelmista ei saa todellista kuvaa kun kirjoittajat on niin ammattitaidottomia että eivät tunne muita kuin Microsoftin valmistamia ohjelmistoja.

Tunnettu fakta käytettävyyden kannalta on se, että joka softassa on vikaa ihan perkeleesti, mutta kun softaa käyttää enemmän niin ihminen oppii kiertämään ne viat ja tulee sokeaksi niille. Sitten kun vaihtaa uuteen softaan niin kaikki mahdolliset asiat hyppii silmille.

Tästä syystä tietokoneohjelmistoissa ei päivitys uusimpaan ja hienoimpaan aina kannata koska päivittämisestä tulee tietysti uudet ongelmat ja kestää taas hetki, että ne opitaan kiertämään.

Ammattitaidottomat ei vaan tätä tajua.

Täälläkin aika moni dissaa IBM:n Lotus Notes/Domino -työryhmäohjelmistoa vanhojen kokemusten pohjalta.

Suosittelen tutustumaan ennakkoluulottomasti uusimpaan 8.5.1 -versioon.

Itse olen ylläpitänyt Domino -palvelimia versiosta 4.6 lähtien ja palvelinpuoli toimii absoluuttisen luotettavasti. Clienttipuolikin on ollut versiosta 8.0 täysin vertailukelponen (käytettävyydeltään) niin Outlookiin kuin kevyempiinkin ohjelmistoihin.

Niin ja *identtinen* client Notesissa löytyy tosiaankin Linux, Windows ja OS X -ympäristöihin – monessako muussa tuotteessa päästään samaan?

Webmail on kehittynyt harppauksin, nykyisin siinä on myös raskaamman “kaikki pelit ja vehkeet” -version lisäksi myös “Lite” -moodi ja jopa erillinen iPhone -moodi.

Notes tukee nykyisin täysin niin iPhonea kuin S60 -kännyköitäkin clientina.

Ja ryhmäkalenterit, delegointiominaisuudet, synkronoinnit jne? Check, check, check.

Hyvä paikka hakea vähän “reality checkiä” on Ed Brillin Notes-painotteinen blogi: http://www.edbrill.com/ebrill/edbrill.nsf

PS. Yksi ihanimpia Notes -ominaisuuksia: meillä on vieläkin käytössä Notes 5.0 -aikoihin (v. 2000) tehtyjä sovelluksia, joissa ei ole tarvinnut muuttaa riviäkään koodia. Ne toimivat tipauttamalla suoraan 8.5.1 -palvelimella. Toinen ihanuus on sisäänrakennettu tietoturva.

Kennu:
Eikö tuo ole kamalan hankalaa? Minä olen aina pitänyt Outlookissa siitä, että kaikki oleelliset asiat ovat yhdessä paikassa ja saan tehtyä samalla ohjelmalla sähköpostit, kalenterivaraukset, kontaktilistat että vielä todo-asiat.

Joskus olen törmännyt systeemeihin, joissa mm. kokoushuoneet varataan omaan erillistä ohjelmaa käyttäen. Ja nämä ovat aina täyttä tuskaa jos & kun kokouksia pitää muuttaa tai siirtää. Myöskään kokoustilojen varausten perumiset eivät tapahdu automaattisesti, jos itse kokous perutaan.

Juhani Kantola:
Kiitoksia vinkeistä. Omat kokemukseni Lotus Notesin käyttöliittymästä karmivat vieläkin selkäpiissä. On erinomaisen hyvä juttu, jos tätä on saatu parannettua uusissa versioissa.

Käykääs katsomassa Zimbraa (http://www.zimbra.com).
Kyseessä on todella edullinen ja ominaisuuksiltansa exchangea vastaava sähköpostiratkaisu.

Siittä saa myös ilmaisen opensource-version, mutta se ei ole ominaisuuksiltansa niin hyvä.

“Suosittelen tutustumaan ennakkoluulottomasti uusimpaan 8.5.1 -versioon.”

On tullu käytettyä monipuolisesti ja on tosi hyvä!

Mielipiteeni eivät ole muuttunut miksikään vuodessa – sait silloin Ossi kasan kaipaamiasi referenssejä Zimbraan ja ehdotin myös vaihtoehtoisia toteutustapoja esim. Cyrusin avulla, riippuen ihan lopullisista käyttötarpeista. Luitko niitä? :-) Olen vieläkin sitä mieltä, että peruskäyttäjille monet nykysoftajärkäleistä ovat turhankin monipuolisia, vähemmälläkin pärjää.

Mitä konsulttijargonisi “natiivi integroituminen Sharepointiin ja Officeen” tarkoittaa? Jos sitä, että vaikka OneNotella tehtyjä muistiinpanoja tai Wordilla tehtyjä dokkareita voi heitellä sopivilla avainsanoilla tagattuna Sharepointin puolelle muiden pällisteltäväksi, niin kyllähän jokainen järkevä CMS (Drupal, Plone ym) hallitsevat dokumenttien möyhentämisen webbisivuille sopivaan muotoon ja tiedostoarkistot, joista voi kopioida ne alkuperäiset versiot (tai vanhemmat versiot, versiohallinta on syytä löytyä myös).

On sitten käyttötarpeesta kiinni, kannattaako ne dokumentit ym. heitellä sisällönhallinnan puolelle verkkojaon yli, webdavin yli, http-uploadina vaiko miten.

Monet tuntuvat myös vannovan dokumenttienhallinnassa Alfrescon nimeen, minä en.

Uho oli kova, mutta esimerkkiä yrityksestä jolla on 0 € per vuosi/unlimited-työryhmäympäristö “naurettavan pienellä duunilla” ei vielä näy palstalla.

Herra jestas! Väittääkö joku olevansa ammattilaine joka ei edes tajua 0.9 version kelpaavan jo tuotantokäyttöö kun on vakaa versio? Mitä helvetin amatöörejä siellä on palvomassa 1.0 versiota ihan kui se olis joku maagine numero kaiken olevan toimivaa?! Ja kun ei herra konsultti ole vaivautunut katsomaa kilpailijoita ja tiedä niide tasosta nii ei ole edes tasokas sanomaa sanaakaan onko joku exchange paras vaihtoehto. Oksennuskin on hyvää syötävää jos ei muusta syötävästä tiedä!

“Herra jestas! Väittääkö joku olevansa ammattilaine joka ei edes tajua 0.9 version kelpaavan jo tuotantokäyttöö kun on vakaa versio?”

Kai se vähän riippuu softasta. Itse ajattelen homman niin, että jos softa kelpuutetaan mukaan käyttikseen jota tuetaan yli kaksi vuotta niin se suurella todennäköisyydellä on riittävän kypsä.

Siltä pohjalta, Sunbird voisi olla jo riittävän kypsä tuotantokäyttöön. Kokeilin pikaisesti 0.7 versiota ja hyvin tuntui toimivan.

Käytin minä Firefoxiakin jostain 0.8 versiosta lähtien kun ei parempaakaan selainta maksutta löytynyt ja hyvin toimi. Operasta ei kiinnostanut maksaa.

@Ossi: No ei se kovin hankalaa ole, ellei nyt oikeasti ole tarvetta tehdä monia kalenterivarauksia joka päivä (= ole sihteeri :-) ).

Minulle Thunderbirdin stabiilius Outlookiin nähden on sen vaivan väärti, että osa asioista pitää käydä tekemässä webin puolella. Oma työni on paljon enemmän sähköpostien kirjoittamista, lukemista ja etsimistä kuin kalenterin rämppäämistä. Tosin Mac-puolella käytän nykyään mieluummin Snow Leopardin Mailia, ja sen pitäisi yhdessä iCalin kanssa integroitua suoraan Exchangeen, mutta valitettavasti edellytyksenä on Exchange 2007.

Kennu: Zimbra tukee iCal protokollaa.

Janne pikkarainen:
Ehdotit vaihtoehdoksi Zimraa joka varmasti olisi ollut ominaisuuksiltaan järkevä vaihtoehto.
Mutta sepä olisi tullut kalliimmaksi, koska vain Zimran Pro versiosta löytyy exkankee ja mobiilituki täysinä ja pro versiolla tuolaisella käyttäjämäärällä on huomattavasti kalliimpi kuin nyt valittu järjestelmä.
Puhumattakaan mitä maksaa ne muut tarvittavat palikat joita ei Zimrasta saada ulos.

Vaihtoehtoja varmasti on, mutta kyse loppupeleissä on varmasti ollut myös hinta.

“Kerrankin jokseenkin samaa mieltä mäkkiuskovaisen kanssa.”

Täällä on niin paljon näitä Microsoft-uskovaisia, että jos ryhdyt puhumaan edullisimmista ja paremmista vaihtoehdoista, niin joudut huutamaan, että saat äänesi kuulumaan. Sitten, kun ääni kuuluu, niin onkin sitten jo tosi uskovainen.

Minua jurppii se, ettei näitä kaikkia vaihtoehtoja laiteta rinnakkain ja tutkita mitkä niiden vahvat kohdat (ja ei, se ei ole levinneisyys) ja heikot kohdat ovat.

Tästä olisi meikeläisenkin duunissa oikeasti apua, kun näkisi mitä markkinoilla on ilman, että joutuu itse etsimään niitä omalla ajallaan.

Jonne:
Ei kyse ole aina siitä, mikä on halvin tai edes paras vaihtoehto ohjelmistona, vaan myös siitä, mistä saa tuen ja onko paikallisella tuella osaamista sille järjestelmälle.

Veikkaan että esim. Tieto, joka valittiin hallinnoimaan tuota nykyistä ei kovin montaa vaihtoehtoa kykene tarjoamaan.

Samoin mikä taho kykenee antamaan käyttäjäkoulutuksen jos sellaiselle on tarvetta.

Tuossa Matti heitti mielenkiintoisen kommentin:
“Tietysti. Mutta 70000€ vuodessa on iso raha ja homman kun tekee kerran niin ei tarvi sitä sitten maksella.”

70K€ on vain yhden kunnon koodarin palkka sivukuluineen vuodessa ja ei se, että kerralla tekee vaikuta siihen, että tuotetta pitäisi myös kehittää eteenpäinkin. Yhden henkilön voimin ei tuollaisia järjestelmiä koodata.

“Minua jurppii se, ettei näitä kaikkia vaihtoehtoja laiteta rinnakkain ja tutkita mitkä niiden vahvat kohdat (ja ei, se ei ole levinneisyys) ja heikot kohdat ovat.

Tästä olisi meikeläisenkin duunissa oikeasti apua, kun näkisi mitä markkinoilla on ilman, että joutuu itse etsimään niitä omalla ajallaan.”

Haluat että muut tekevät ilmaiseksi työn, jota et itse viitsisi tehdä edes maksusta :)

“70K€ on vain yhden kunnon koodarin palkka sivukuluineen vuodessa ja ei se, että kerralla tekee vaikuta siihen, että tuotetta pitäisi myös kehittää eteenpäinkin. Yhden henkilön voimin ei tuollaisia järjestelmiä koodata.”

Mutta siitä summasta palautuu aika paljon takaisin kun sitä ei maksella johonkin jenkkilään.

Jep jep, sama keskustelu samoilla windows-only -perusteilla kuin vuosi sitten. Luepa nyt Ossi se edellinen blogisi aiheesta ja katso mitä vaihtoehtoja löytyy.

Vai montako kertaa aiot tyhmänä kysellä asiasta vielä?

Laittakaas muuten heti referenssejä isoista ympäristöistä, joissa Exchange toimii ongelmitta ja jouheasti 5€/lärvi/kk. Jos referenssejä ei tule, vedän microsoft-only johtopäätökset.

PS. Lue nyt Ossi jo vihdoin edellisestä ko. asiaa käsittelevästä blogista ne vastaukset.

Zimbraa myydään yli 50:lle käyttäjälle hintaan $28/per käyttäjä/vuosi. Siittä tulee kuukausihinnaksi aika vähän.
Ja zimbran saa pyörimään myös Linuxin päälle, niin ei tarvitse maksaa windows serverin lisenssistä.
Lisäksi koulut, hallitukset ja voittoa tavoittamattomat organisaatiot voivat saada tuosta $28 vielä 50% alennusta.

Zimbran sivuilta löytyy partneri listasta mm. ISP:tä joiden ympäristöjen voidaan olettaa olevan suuria.

Ja zimbra on mahdollista myös re-brandätä.
Epäilen ettei exchangelle voi tehdä samoin.

Kun valtion miehet ovat ulkomailla tekee varmasti paremman vaikutuksen kun login-screenissä ei ole microsoftin mainos vaan eduskunnan logo esimerkiksi. Värit käyttöliittymälle voi miettiä suomi-teeman mukaisesti.

Ehkei siittä mahdollisuudesta kannata paljoa maksaa mutta ihan mukava lisä.

“Haluat että muut tekevät ilmaiseksi työn, jota et itse viitsisi tehdä edes maksusta”

Mistä sä tuon ilmaisen työn revit?
Tietääkseni Tietokone-lehti maksaa Ärrällä ihan oikeita euroja, eikä sitä ilmaiseksi saa edes kotiin kannettuna.

Toimittajillekin tietääkseni vielä maksetaan juttujen kirjoittamisesta.

Jaahas jaahas. Liittyyköhän tuohon päätökseen, että halutaan käyttää Windows alustaa. Tiedä sitten mitä kaikkia sovelluksia eduskunnassa on käytössä / tulee käyttöön, mutta suurin osa työasemapuolen sovelluksista vaatii Windows alustan toimiakseen kunnolla.
Jos asia on näin, kuulostaa järkevältä käyttää myös M$:n serveriratkaisuja.

Tosin mitä sellaisia työasemasovelluksia eduskunnassa voi olla mitkä vaativat Windowsin? Tuskimpa siellä ainakaan Autodeskin suunnitteluohjelmia käytetään.

Eiköhän sentään Microsoft myynyt suurelle julkiselle tekijälle ohjelmiston puoli-ilmaiseksi – saahan tuolla hyvää julkisuutta. Tuolla tyylillähän se on kampittanut OS:ää useamman vuoden jo kaikilla mantereilla.

Sinänsä outlook+exchange+sharepoint on ihan ok yhdistelmä ja ikävä juttu että OS -puolella kirjo on niinkin laajaa että toimivaa, kilpailevaa kombinaatiota on melko vaikea rakentaa. Olisiko tässä jollekin toimijalle kilpailun paikka ?

@exlin:

Zimbran open source versiossa ei ole mitään eroa network editioniin. Ainoa ero tulee brändättävyydessä ja tukitoiminnoissa.

Ja tietenkin hinnassa! Halvin hosted exchange ratkaisu jää noin 5e/laatikko/kk, omalla palvelimella ja 200 laatikolla säästetään jo rahaa selvästi.

“Zimbraa myydään yli 50:lle käyttäjälle hintaan $28/per käyttäjä/vuosi. Siittä tulee kuukausihinnaksi aika vähän.
Ja zimbran saa pyörimään myös Linuxin päälle, niin ei tarvitse maksaa windows serverin lisenssistä.
Lisäksi koulut, hallitukset ja voittoa tavoittamattomat organisaatiot voivat saada tuosta $28 vielä 50% alennusta.

Zimbran sivuilta löytyy partneri listasta mm. ISP:tä joiden ympäristöjen voidaan olettaa olevan suuria.”

Niin, kuvittelitko että mainitsemasi 28$ olisi ainoa kulu? Edes lisensseissä?
Pelkkä laajin tuki on jo luokkaa 20 000$ vuodessa.
Puhumattakaan alustasta joka tulee käyttäjä maksujen lisäksi lisäksi.
Mikään ISP tuskin on ratkaisu jos edes Tieto ei kelvannut vaan nimenomaan piti saada pyörimään omissa servereissä.

Tuossa muutama yritys on kilpailuttanut Zimbran ja exkankeen ja jo n. 50 käyttäjän kohdalla Zimbra tulee kalliimmaksi kuin Exkankee.

“Laittakaas muuten heti referenssejä isoista ympäristöistä, joissa Exchange toimii ongelmitta ja jouheasti 5€/lärvi/kk.”Eduskunta omilla
palvelimilla.Hostattuna kannattaa ottaa yhteyttä esim. Moonsoftiin,Nebulaan,Crescomiin jne.jne ja neuvotella hinnasta.Last but not
least http://www.microsoft.com/finland/business/casestudies/search.aspx

Ja edelleen se Snow Leopard serverin “laatikko” maksaa 0€/käyttäjä/vuosi +
0€/käyttäjä/vuosi kaikki muut mitä sen mukana tulee.
Xservejäkään ei 1200:lle ihmiselle montaa tarvita.

Ossi viskoo huonoja trolleja ja porukka astuu noihin sontaläjiin ihan tosissaan. Lopettakaa heti ja antakaa sen olla yksin rauhassa.

mutta Snow Leopard serverin “laatikko” on yritysmaailmassa jopa harvinaisempi kuin lumileopardi luonnossa.Seuraava askel on varmaan että “laatikko” rupeaa tuottamaan rahaa käyttäjälle.Kansantalous nousuun!

Suomalaisista suuryrityksistä, joissa raha on tiukassa 80% käyttää MS:ää, loput Notes/Dominoa ja mitään muuta ei kukaan. Ja noissa tapauksissa TCO lasketaan todella huolella.

TCO-kortti… tulee mieleen ihan Microsoftin FUD-kampanjat.

Suomalaisissa suuryrityksissähän ei ole tapana tuhlata rahaa, eihän.

Mutta ainahan käyttämällä termiä “suuryritys” saa omille mielipiteilleen ikään kuin lisää painoarvoa.

Zarafan hinta on edullisen (1/2 Exchangen) ja korvaa Exchangen. Suomenkielinen ja monipuolisempi kuin Exchange selainkäytössä. Toimii eri käyttiksillä ja web-liittymä yleisimmillä selaimilla. Osittain avointa koodiakin.
(http://www.zarafa.com).

“Zarafan hinta on edullisen (1/2 Exchangen) ja korvaa Exchangen. Suomenkielinen ja monipuolisempi kuin Exchange selainkäytössä. Toimii eri käyttiksillä ja web-liittymä yleisimmillä selaimilla. Osittain avointa koodiakin.
(http://www.zarafa.com).”

Tuo on kieltämättä aika mielenkiintoinen äkkiseltään katsottuna.
Hinta tosin on hieman harhaanjohtava.
Pelkkä exkankeen korvajana hinta tuolle on kolmessa vuodessa kaikkine alennuksineen yli 80 000€ +vat.
Jos tuohon lisää tuen, on se 15 000€/vuosi, eli 125 000 kolmessa vuodessa.
Kallis on hinta pelkän exkankeen korvaajaksi kun muistaa että tuo hinta ei vielä sisällä edes Outlookkia, vaan ainoastaan korvaisi exkankeen.

Käsi pystyyn joka oikeasti luulee, että eduskunnan Exchangen kaikki kulut ovat oikeasti vain 70000€ vuodessa.

Pete?

Erään pikkupuljun referenssi:
http://www.tkk.fi/atk/email/sahkopostipalvelin.html

“Käsi pystyyn joka oikeasti luulee, että eduskunnan Exchangen kaikki kulut ovat oikeasti vain 70000€ vuodessa.”Palvelun ulkoistamisesta on tehty sopimus jonka rikkomisesta on määritelty sanktiot.Jos myyjä on myynyt palvelun tappiolla, hänen nimeään ei välttämättä enää löydy yrityksen osoitekirjasta.Sellaistakin sattuu.

No, nyt olisi Applella myynnissä uusi Mac mini jossa valmiina Snow Leopard Server hintaan 949 EUR. Ehdotetaanko eduskunnalle yksi tuommonen pörräämään siivouskomeroon sen 70.000 EUR palvelinsalin sijaan? ;-)

http://www.apple.com/fi/macmini/server/

“Tosin ASIANTUNTIJALEHDESSÄ kyllä tuntuu olevan sellaista porukkaa kirjoittamssa, että “Microsoft on paras”, ongelmista vaietaan tai vähätellään ja muiden valmistajien ohjelmista ei saa todellista kuvaa kun kirjoittajat on niin ammattitaidottomia että eivät tunne muita kuin Microsoftin valmistamia ohjelmistoja.”

—-

Kyllä usein tämä julkaisu haiskahtaa enemmän konsulttilehdeltä :) Tästä vain puuttuu Tietoviikon tapainen Microsoft-areena.

“Ehdotetaanko eduskunnalle yksi tuommonen pörräämään siivouskomeroon sen 70.000 EUR palvelinsalin sijaan?”

Kuinka ison palvelinsalin ajattelit eduskunnan tarvitsevan sähköpostinsa hoitamiseen?

Krooniset MS-vihaajat taas aukovat päätään ja heittelevät suustaan sonta-sanojaan ja kehuvat jotain vaihtoehtoja, joita kukaan ei käytä ja joille ei löydy mitään referenssejä.

Typeryyden huippuna vaaditaan lehden toimitusta testaamaan tuotteita, eli pystyttämään joku 1000 käyttäjää oikeasti vastaava testiympäristö. Sillä ei tuollaisen järjestelmän _todellista_ toimivuutta testata jollain yhden serverin ja muutaman työaseman puolivajaalla käytöllä ja sillä perustellaa julisteta mitään referenssi-kelpoisia tuloksia – eihän siinä hellähoidossa mitkään sen ongelmat tule päivänvaloon. Täällä sitten nuo olemattomien vaihtoehtojen kuolaajat ovat reality-käyttäneet niitä jollain höpönhöpö-leikkikoti-ympäristöllään.

Ja itsekoodarit, puuttuvien ominaisuuksien 70000€:lla suunnittelijat, toteuttajat, testaajat nojaavat siihen että tuolla hinnalla jotain merkittävää itse tehtäisiin, tai hulluuttaan lähtisi tekemään. Homma pitäisi suunnitella kunnolla, toteuttaa kunnolla ja testata kunnolla ja ylläpitää kunnolla. Ei sinne pistetä jotain yhtä partaukkoa tai hörönhöröteekkaria tuota kaikkea tekemään – tai varmasti niin, että se tuota yrittää ja sitten koko eduskunta testaa sitä seuraavan 4-vuotiskauden, tuskin muuta tehdenkään ja tuskin mitään kunnolla valmista tullen, tyypilliseen open source -tyyliin… ja oikeat kulut kipuaisivat taivaisiin, kuhan nyt vaihtoehtoosesti tehtääsiin vaan.

Hyvähän MS-tuotteita on haukkua vaikka millä luomusanoilla, kun sen nyt vaan sattuu olemaan se mikä käy ja kukkuu, ihan oikeasti, kun muut vaan natisee avoimista liitoksistaan ja niitten pikkupiirit vikisee viluisina.

Kyllä siellä Valtion IT-hallinnossa on vaihtoehdot kartoitettu ja kokonaiskustannukset laskettu taatusti ihan ammattitaidolla ja ratkaistu asia faktojen, eikä luulojen ja vaan suurten puheitten pohjalta.

“Kyllä siellä Valtion IT-hallinnossa on vaihtoehdot kartoitettu”

Varmaan joo, kaikki yksi vaihtoehtoa on hyvin kartoitettu MS-lobbarien kanssa.

“kokonaiskustannukset laskettu taatusti ihan ammattitaidolla ja ratkaistu asia faktojen, eikä luulojen ja vaan suurten puheitten pohjalta.”

Näinhän valtion asiat aina hoidetaan…

Näköjään MS-uskovaisuus ja usko virkamiesten jumalalliseen viisauteen ja erehtymättömyyteen kulkee käsi kädessä.

Miksi _taas_ avoimen lähdekoodin yhteisöporukka (tai siis se kourallinen) _kurkut suorina_ vaatii muita testaamaan beta-tason vaihtoehtojensa toimivuutta?
Miksei siitä räkänokkaporukasta löydy sen vertaa sitä yhteisöhenkeä ja mieskuntoa, että avoimesti ja rehdisti itse järjestäisivät jonkin relevantin luulo-rummuttamiensa vaihtoehtojen kattavan testauksen – oikean näytön paikan? Haalikaa ne ommppu/linux-koneenne ja kokoontukaa jonnekin varastohalliin tekemään aito ja oikea testaus… faktat pöytään, jos niitä löytyy… ja lopettakaa toi naurettava ainainen tunkiollanne seisominen ja p**n heittely muitten päälle.

Kunnioitan esim. http://www.tkk.fi/atk/email/sahkopostipalvelin.html rakentaneita ja ylläpitäviä.
Tuota ympäristöä on vaikeaa kilpailuttaa ja offshorata Bratislavaan tai Bangaloreen kuten
standardi Notesia tai Exchangea.

Mikämoka, tuo itsensä IT-ammattilaiseksi ylentänyt mielipiteiden lokakaivo on taas vauhdissa tällä kertaa mieskuntonsa puitteissa. Mikä on, eikö kunto riitä kun siitä pitää alkaa julkisesti huutelemaan?

Tuosta ympäristöstä http://www.tkk.fi/atk/email/sahkopostipalvelin.html
ei vain valitettavasti löydy noita Eduskunnan tarvitsemia ominaisuuksia – vaikka muuten ehkä pätevä ja paikallisesti manageroitu onkin, ja kait Sun:in “vähän” hankintahinnassa sponssaamakin.

Näinhän se on, eduskunnan tarvitsemia ominaisuuksia ei löydy kuin MS:n tuotteista. Tähän johtopääätökseen on sokean ja kuuron tultava tämänkin blogin perusteella.

Ossi meni nyt käynnistämään aivan tarpeettoman keskustelun. Mitä hyötyä Suomelle ja muutenkaan on keskustella perus-IT-ratkaisu -aiheesta. Ratkaisuksi valittiin sellainen, minkä on todettu toimivan, sovellusalue on pelkkää rutiinia, hintakin pikkusumma. Kommentoijien umpioikoiset mielipiteet tiedettiin jo etukäteen.

Kannattaisi käynnistää keskusteluja aiheista, joissa on enempi mielenkiintoa ja joilla on oikeasti merkitystä.

On niitä muitakin sähköpostijärjestelmiä. Meillä on käytössä KerioMail. Laatikkomäärä on 850. Palvelimen alustana on Linux ja käyttöliittymänä web-mail. Käyttöliittymä on suomenkielinen. Mapi-rajapinnalla (kuluu pakettiin) käyttöliittymänä voi olla Outlook (2000,2003,2007). Sisältää tärkeimmät toiminnot: kalenteri, jaetut kansiot jne. Tukee suoraan mobiililaitteita. Kustannukset ovat huomattavasti edullisemmat kuin Exchangella. On ollut toiminnaltaan erittäin luotettava.

“Käsi pystyyn joka oikeasti luulee, että eduskunnan Exchangen kaikki kulut ovat oikeasti vain 70000€ vuodessa.

Pete?”

Kuka on väittänyt, että _kaikki_ kulut olisivat 70 000€?

Ei kukaan.

@Pete

No laskepa sinä ne muut kulut Exchangelle, kuten olet tässä keskustelussa ollut laittamassa kuluja muiden ratkaisujen päälle.

“Kyllä usein tämä julkaisu haiskahtaa enemmän konsulttilehdeltä :D

Ammattitaidosta puheenollen :D

http://www.tietokone.fi/uutiset/ibm_ja_ubuntu_tekivat_linux_paketin

Ei vittu näitä Tietokoneen Tomppeleita. Olisihan se liikaa pyydetty että ymmäretään jotain tietotekniikasta mutta tässä ei osata käyttää edes sitä tekstinkäsittelysoftaa.

“Asiantuntijalehti” :D :D

Uskon että edustaja Jyrki J.Kasvi raportoi blogissaan (kuten teki Teamwaren suhteen) jos a)Exchange sukkaa, b)ylittää budjettinsa.Tipautan lisäksi tylsän asia-artikkelin teiniangstin sekaan:
Can Open Source replace Microsoft Exchange?
http://www.linuxworld.com/news/2008/082608-exchange-replacements.html?page=1

“Kommentoijien umpioikoiset mielipiteet tiedettiin jo etukäteen.”

Kun trollaa noinkin pahasti kuin Mäntylahti, niin siitä saa hauleja silmilleen ihan syystä. Samoin ne, jotka tuollasta tuubaa yritävät puolustella.

Se on hauska miten Mäntylahti _tietää_ mutta kommentoijilla on _mielipiteitä_, eikö olekin? Mistä toimittaja mitään _tietää_ ja Ossi taas on säännöllisesti MS:n syötettävänä ja juotettavana, joten hän on enemmän maksettu mainos kuin tieto. Ei siis edes mielipide, vaan mainos.

Exchangessa on joitain ominaisuuksia, joilla sitä voi joihinkin käyttöihin perustella, mutta se on järkyttävän kallis millä mittarilla tahansa ja jos käyttäjiä on >300 per serveri (riippumatta serverin koosta) se alkaa tukehtua omien tietorakenteidensa pyörittelyyn.

Sen lisäksi se tarvitsee joka viidettä serveriä kohti täyspäiväisen ylläpitäjän korjaamaan milloin mitäkin väärin mennyttä kohtaa. Tämäkin on havainto, vastaan voi väittää mutta sillä kertoo vain sen, että ei tiedä asiasta mitään eikä ole kokeillut käytäntöä.

MS toki ratkaisee tämän lisäämällä servereitä, mutta minä ratkaisin tämän käyttämällä sendmailia niinkuin muutkin, yksi varsin pieni serveri hoitaa vaivatta 2000 ihmisen postit ja se on _raskas_ postipalvelin, qmail olisi hoitanut vielä useamman.

Zimbra käsittääkseni on benchmarkattu 100000 maililootaan asti per serveri, suurin Eurooppalainen asiakas käsittää kolme miljoonaa maililootaa. Suurin asiakas on Comcast useita miljoonia maililootia (olisiko 10?). Saako Exchangella tehtyä tätä järkevästi?

Tämän lisäksi sitten ominaisuudet ja yhteensopivuus eri ominaisuuksien ja mobile-puolena kanssa (Blackberry, Windows, iPhone, Palm, Symbian). Käyttöliittymä on todella hyvä (jos haluaa käyttää esim. AJAX-liittymää).

Niin vielä edelliseen – käyttäjä haluaa yleensä muutakin kuin pelkän sähköpostin lähetyksen/vastaanoton. Lihaa luiden ympärille.

“Ehdotetaanko eduskunnalle yksi tuommonen pörräämään siivouskomeroon sen 70.000 EUR palvelinsalin sijaan?”

Pitäisi testata. 1200 käyttäjääkö niitä oli?
Laitetaan varmuuden vuoksi viisi sarjaan ja siivojalle palkankorotus, kun hänen ylennettiin ATK-tukihenkilöksi. Siivouskomeroon pitää sitten muistaa vetää muutakin, kuin Wlan.

Jos viisi sattumalta köhisi, niin korotetaan sitä viidellä lisää. Kulut 4745€ plus varalta 4745€ lisää, sekä se siivoojan palkankorotus. Tietenkin yksi Mac mini serveri tarvitaan vian varalle (todellinen hot swap!), eli 949€ lisää miinus alennukset noin isosta määrästä ;) Noihin sisältyy kaikki rauta- ja softa-kulut.

Sillä saisi sitten iChat-, iCal-, Wiki-, Email-, Address Book-, File- ja Web-serverit ja tietenkin Podcast-serverin, jolla voisi välittää kansalaisille eduskunnan täysi-istuntoja.

(Sitten nikkaroidaan kansanedustajille iPhonessa toimiva äänestysjärjestelmä ja vaaditaan Tiedolta muutama miljoona takaisin.)

Tämä pitäisi siis tosiaan testata ensin, mutta Tietokone-lehdeltähän on kohta sellainen tulossa?

Sitten muuten pitää muistaa, että tuo 70 000€ ei sisällä mitään muuta, kuin Microsofti lisenssit!
Rauta ja duuni sun muut puuttuu.

Asiaan voi perehtyä lisää Macminicolo . net issä ja niiltä voi kysyä lisää mitä on pitäneet noista Mac mineistä.

Tietokonelehdestä on tullut näiden juttujensa perusteella ms-mainoslehdykäinen. Maksaako joku peräti näiden tilaamisesta? Tällaisia lehdykäisiä on tapana jaella ilmaisversioina.

Suosittelen tilauksen lopettamista muillekin.

Ei ole minkään suomalaisen lehden vika että MS on saanut monopoliaseman.Jos Apple olisi aikanaan sallinnut Mac-kloonit niin MS saattaisi olla se haastaja.Kumpikaan ei taida edustaa Open Sourcea.

Yllä Ossin postaamista OS X Server kommenteista:

Mainitut ongelmat ja puutteet koskevat lähinnä Applen edellistä Leopard Serveriä jossa IMAP-palvelimena oli Cyrus joka on tunnetusti herkähkö oman tietokantansa suhteen. Snow Leopardissa on siirrytty Dovecot IMAP-palvelimeen. Lisäksi käyttöjärjestelmä on nyt kokonaan 64-bittinen ja suorityskyky on parantunut roimasti, on esim. yli tuplasti suorityskykyisempi kuin Sun Java Messaging Server.

Webmail on edelleen vakiona Squirrelmail mutta tämän tilalle on helppo asentaa esim. Roundcube. Apple on ehkä halunnut pitää toistaiseksi Squirremailin vakiona koska siinä on tiettävästi laajin tuki eri kielille ja merkistöille.

Leopard Serverin iCal Server oli Applen ensimmäinen yritys uuden kehittyvän CalDAV-standardin kanssa, puutteita ja ongelmia oli eikä soveltunut suurelle käyttäjämäärälle. Snow Leopardissa on iCal Server 2 joka on huomattavasti kehittyneempi. Jotain kertonee se että Apple on itse siirtynyt käyttämään sitä maailmanlaajuisesti ja yksi palvelin pyörittää koko yrityksen kalentereita.

Tällä hetkellä Outlook-yhteensopivia CalDAV ja CardDAV -connectoreita ei taida olla kuin pari ja nämäkin beta-asteella: Zideone ja OpenConnector joista jälkimmäinen ei näytä olevan kovin aktiivisessa kehityksessä. Zideone toimii jo betanakin kohtuullisesti mutta joitain puutteita on.

Näyttäisi että Applelta on kehittymässä todellinen vaihtoehto Exchangelle kunhan yhteensopivuus Windows-puolelle paranee. Ja tulee tosiaan Xserve-palvelimen mukana, ei vuosi- tai käyttäjämaksuja.

“@Pete

No laskepa sinä ne muut kulut Exchangelle, kuten olet tässä keskustelussa ollut laittamassa kuluja muiden ratkaisujen päälle.”

Jaa. Mitäs muita kuluja minä olen ollut laittamassa?
Vertasin ilmoitettuja Lisenssikuluja Zimbran vastaavaan pakettiin.
Muihin kuluihin en edes puuttunut.
Pelkkä Zimbra ei edes vastaa kokonaisuutena edes lisenssikuluissa MS outlookkia ja Exkankeeta.

Hinta vaikuttaa MS kohdalla volyymilisenssoinnilta joka sisältää tuen, jonka vuoksi sen myös Zimbraan laskin mukaan. Enkä jaksa uskoa että eduskunta jättäisi missään tuotteessa tukea ottamata.
Karkeasti katsottuna kummankin tuki vastaa toisiaan.

Hyvä valinta, Microsoftin tuotteet on paljon parempia kuin joku buginen open source räpellys.

@Cupertino: “Mainitut ongelmat ja puutteet koskevat lähinnä Applen edellistä Leopard Serveriä jossa IMAP-palvelimena oli Cyrus joka on tunnetusti herkähkö oman tietokantansa suhteen.”

Cyrus oli herkkä oman tietokantansa suhteen puoli vuosikymmentä sitten, kun se käytti backendina BerkeleyDB:tä. Tällöin ilman hienosäädettyä DB_CONFIGia sai aikaiseksi kaikkia kivoja tilanteita, kuten deadlockeja ja ajan kanssa db_recoverin ajaminen tuli tutuksi. Jos DB_CONFIGista ruuvasi maksimilukkojen määrää ylemmäs, nosti cachen kokoa ym., tilanne parani oleellisesti. Näin siis Linuxin puolella.

Siitä lähtien kun Cyrus on noin vuodesta 2004 lähtien käyttänyt backendinaan skiplist-nimistä korviketta, on se ollut huomattavan vakaa ja ongelmaton. Pyöritän sitä kuitenkin satakunta kertaa isommassa ympäristössä mitä tämä eduskunnan käyttötarve.

Se mikä minusta on kohtuullisen omituista on se, ettei näitä eri vaihtoehtoja oikeasti vertailla ja testata ennakkoluulottomasti missään Suomalaisessa lehdessä.

Minua ei haittaa, jos Snow Leopard Serveri häviää jollekin toiselle fair and square, mutta jos se häviää vain sen takia, että jokin toinen on levinnyt laajemmalle, niin silloin alkaa tökkimään heti.

Lisäksi rassaa se, että, kun Windows-servereitä vertaillaan ja kehutaan, niin kukaan ei pihahdakkaan Microsoftin softien hinnasta mitään, vaan kaikki kilpailevat kuinka halvalla raudan saa ostettua.
Rautahan on murto-osa koko lystin hinnasta.
Yhdessäkään vertailussa ei ole ollut mitään viittauksia TCO-kustannuksiin.

@Cupertino
Tosiaan Snow Leopard serveri on ihka ensimmäinen Exchangen haastaja Appleltä. Yksikään lehti ei ole tehnyt siitä vielä vertailua Exchangeä tai muita vastaan ja se on kuitenkin ollut jo monta kuukautta markkinoilla.

Ilmeisesti koko planeetta on paranoidisskitsoidisenpsykoosin vallassa kun ei “Free 0€/year/unlimited” kelpaa.
Yksi vaihtoehto on että em. tuote ei ole edes tuolla hinnalla kilpailukykyinen.

“Se mikä minusta on kohtuullisen omituista on se, ettei näitä eri vaihtoehtoja oikeasti vertailla ja testata ennakkoluulottomasti missään Suomalaisessa lehdessä.”

Minä suosittelen, että kukaan ei osta eikä tilaa mitään tälläisiä roskalehtiä kuten Tietokone. Sitten kun tulot vähenee niin ehkä sitten tekisivät vähän asiallisempaa lehteä.

Tai vaihtoehtoisesti kuolee pois turhana. Ehkä joku toinen tekee sitten paremman lehden tilalle.

“Se mikä minusta on kohtuullisen omituista on se, ettei näitä eri vaihtoehtoja oikeasti vertailla ja testata ennakkoluulottomasti missään Suomalaisessa lehdessä.”

Vertailla voi, mutta järkevä testaaminen on vaikeaa, koska kunnon testit tarvitsevat ympäristöön myös sitä käyttöä. Pitäisi olla muutama sata käyttäjää, jotka käyttävät ja kuormittavat ympäristöjä koko ajan.

Jos innostusta riittää pieneen kokeiluun niin microsoftilta saa jokainen kokeiluversiot windows server 2008 käyttöjärjestelmästä sekä exchange 2007 sähköpostijärjestelmästä. Pari konetta se tarvitsee eli toisesta koneesta tekee domainin ohjauskoneen ja toisesta exchange palvelimen, jossa palvelut client access, hub transport ja mailbox. Jos ei löydy ylimääräisiä koneita niin järjestelmä on helposti pystytettävissä myös vmware serverin päälle, joka ilmainen.

Helppoja asennusohjeita on internet pullollaan.

Samalla voi hankkia tuon snow leopard serverin niin voi vertailla.

Matti voisi myös yrittää vaieta TK:n kuoliaaksi jollei tämä strategia toimi. http://www.google.fi/search?hl=fi&safe=off&q=Matti+Karnaattu+%3Atietokone.fi&btnG=Haku&meta=&aq=o&oq=

Koska joku heitti linkin TKK:n Sun-sähköpostiin, niin heitetäänpä tähän linkki TKK:n exchangeen: http://www.tkk.fi/atk/email/exchange/.

Kyllä Microsoftin sähköposti versio 2003 pääosin ihan hyvin toimii käyttäjän näkökulmasta, mutta Outlookista voisi kyllä korjata pari vikaa: 1) jaettujen kalenterien haku yksi kerrallaan, 2) omien kalenterivarauksien hakua ei ole, 3) postin etsiminen personal foldereista on äärimmäisen hidasta, 4) postia voi etsiä vain yhdestä “tietolähteestä” eli personal folderista tai exchange-laatikosta kerrallaan.

Nyt lainaan itseäni tuolta Masalinin blogista.
Tiedän, että pelkkä linkkikin olisi riittänyt.

“@raips

”Ja nyt myös kirjoittaja ’Jonne’ ilostuu kun Mac Ministä on palvelinversio kahdella kiintolevyllä. Nyt voisi Tietokone-lehti ottaa sellaisen testikäyttöön vaikka.”

Tuosta palvelinversiosta on ”tiedetty” WWDC:n kautta jo pitkään, mutta se on aina vain lykkääntynyt ja lykkääntynyt.

Nyt se tosiaan on vihdoin täällä. Tuo sopii erinomaisesti aloitteleville firmoille, pikkufirmoille, vähän isommillekin firmoille, urheiluseuroille ja muille yhdistyksille tai seuroille ja tietenkin kotiin, kuin kotiin. Joissakin firmoissa voi laittaa vaikka kaksi Mac mini serveriä.
Sitten siitä on helppo jatkaa Xserveen.

Vielä, kun tosiaan Tietokone-lehti saisi sen testattua tai testattua tuon Snow Leopard serverin ylipäätänsä.

Tietenkin testin pitäisi olla kunnollinen, eli testata kaikki nuo osat, eli iChat-serverin, iCal-serverin, Wiki-serverin, Address Book-serverin jne, noiden normaalien nettisivujen ja sähköpostin lisäksi.

Tietokone-lehti voisi miettiä jonkin yhdistyksen, vaikka jonkun SPR:n paikallisyhdistyksen, jonka nettitoiminta pistettäisiin kertaheitolla kuntoon ja samalla testattaisiin parin sadan jäsenen toimesta mistä Mac mini serveri on oikein tehty. (Siinä on muuten loistava idea! Tai vielä parempi on, että otetaan Mac mini serveri, Microsoftin vaihtoehto ja tietenkin ehdottomasti Linux-vaihtoehto ja kolme yhdistystä ja niille tehdään samat asiat ja katsotaan mikä oli helpoin, toimivin, tehokkain, edullisin ja minkälaisen arvosanan jäsenet niille antoivat? Tässä olisi siis suurvertailun ainekset. :P )

kappas. Sieltä tuli samalla kaikki panovireet ja yhysväreet ja töks töks.

Pitäisi kai välillä lukia näitä omia ekstejä. xD

Yksi + kymmenen on kaksitoista?

Olen hieman vittuuntunut kun määräaikaistilaukseni muuttui jotenkin hassusti ihan itsekseen kestotilaukseksi, eikä auta vaikka näille runkkareille on soittanut jo kahteen kertaan että en halua niiden lehteä että v*ttuako lähetätte, ja tilaamani lehti oli ihan täyttä paskaa.

Tuosta omasta kommentistani jäi pois IBM:n ja muiden vaihtoehdot, eli olisi todella hauska nähdä suuren suuri vertailu, jossa hommat tehdään parille sadalle aktiiviselle jäsenelle kaikilla herkuilla bitti bittiä vastaan. Tuota lehteä jouduittaisiin todennäköisesti ottamaan monta painosta, jotta kysyntä saataisiin tyydytettyä.

Sellaista ei ole nähty Suomessa sitten Commodore 64:sen aikojen vai oliko se Vic-20??

Siinä olis tutkivaa journalismia ja lehteä ei tarvitsisi myydä allenuksella ja mainoksiakin saisi myytyä yli oman tarpeen.

Päätoimittajalle on annettu nyt kaikki ideat ihan ilmaiseksi.

kolme + yhdeksän on yksitoista?

Jokainen, joka kannattaa ideaani, voi hihkaista tälle palstale “HEP!” ;)

Ja olen oikeasti masentunut, jos niitä “HEP!”-viestejä ei tule laisinkaan.

HEP!

Itse asiassa firman sähköpostisysteemi menee pakkovaihtoon loppuvuodesta ja leopardiservu menee nyt vakavaan harkintaan, kun milläään ei haluaisi MS:n orjaksi.

@asdf
Q 1) jaettujen kalenterien haku yksi kerrallaan
A Outlook 2003
One of the most popular changes to Outlook 2003′s calendar is the ability to display multiple calendars side-by-side, as seen in Figure A.
http://www.outlookpower.com/issues/issue200312/00001157001.html

Outloook 2007
View calendars side-by-side or overlaid
http://office.microsoft.com/en-us/outlook/HA012301571033.aspx

Q 2) omien kalenterivarauksien hakua ei ole, 3) postin etsiminen personal foldereista on äärimmäisen hidasta, 4) postia voi etsiä vain yhdestä “tietolähteestä” eli personal folderista tai exchange-laatikosta kerrallaan.
A Lookout is lightning-fast search add-on for your email, files, and desktop works with Microsoft Outlook®.

Lookout requires Outlook 2000, Outlook XP (also known as Outlook 2002), or Outlook 2003 as well as Microsoft .NET installed
Lookout 1.3.0
http://www.majorgeeks.com/Lookout_d4808.html

Outlook 2007 version
http://www.freewaregenius.com/2009/02/10/lookout-a-powerful-search-function-for-outlook/

Tuossa on muuten erinomaista luettavaa:

roughlydrafted . com/2009/10/24/inside-apples-new-mac-mini-server/

RoughlyDrafted – Inside Apple’s new Mac mini Server:
“the Exchange database being fixed to no larger than 18GB.”
Exchange 2003 SP2 tuli vuonna 2005 jolla Standard Editionin limitin sai nostettua 75GB:
Exchange Database Limits
http://blog.sembee.co.uk/archive/2008/11/04/89.aspx

Paitsi, että Mac mini serverin idea on se, ettei Exchangea tarvitse laisinkaan käyttää, joten on yksi lysti kuinka suuri Exchange-tietokanta on.

Mites Leopardi synkkaa noksujen kanssa? iPhone kun tuskin kuuluu firman ostoslistalle, vaikka ok puhelin onkin.

Korjasin asiavirheen ottamatta kantaa sovellusten paremmuuteen.

@Exchange Limits
Paitsi, että kukaan ei ole puhunut mitään Exchange-tietokannan koosta. Voit sitten samalla korjata näiden käsityksen Exchangen hinnasta ja laadusta.

@Kirjoitaja (pakollinen)
Nokia osaa Snow Leopard Serverin. Nokia on itseasiassa monessa projektissa mukana Applen kanssa.

“Nokia on itseasiassa monessa projektissa mukana Applen kanssa.”Joista yksi. http://www.tietokone.fi/uutiset/nokia_apple_riita_hyvia_ja_huonoja_uutisia

Lainaanpa Slashdotista mielenkiintoisen kommentin. En tiennytkään tätä aiemmin.

Microsoft is phasing out MAPI entirely and has already replaced it with an open implementation. ( http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb204042(EXCHG.140).aspx [microsoft.com] )

With the advent of Web Services in Exchange 2007 ( http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb408417.aspx [microsoft.com] ), clients including Outlook are moving to use standard protocols to access Exchange. Outlook 2007 made a huge step towards using HTTP, XML to access Exchange 2007.

Apple’s Mail App requires Exchange 2007 because the Mail.app client is using Web Services to access. ( http://images.apple.com/macosx/exchange/docs/MacOSXSL_Exchange.pdf [apple.com] )

Varmemmaksi vakuudeksi kysyn vielä, että leopardiservulla saa siis synkattua postit, nokialaisiin yhteystiedot ja muistiinpanot active syncin tapaan?

Kommentoi kirjoitusta

Kirjoitusohjeita

  • Huomioi toisten mielipiteet ja ymmärrä, etteivät kaikki voi olla samaa mieltä kanssasi.
  • Ole kohtelias ja huomaavainen, äläkä tarkoituksella provosoi tai loukkaa muita kirjoittajia.
  • Muista, että kirjoittajana olet rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa viestiesi sisällöstä.

Toimitus varaa oikeuden poistaa sopimattomat viestit keskusteluista. Voit ilmoittaa sopimattomat viestit "ilmoita"-linkeistä.

Katso myös keskustelun ja kommentoinnin säännöt.

Takaisin ylös
RSS

Selaa blogikirjoituksia

Aiheet
Arkistot
TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös