Sähköisen äänestyksen business case

Sähköinen äänestys näyttää pysyvän sitkeästi otsikojen vakioaiheena. Minkä ihmeen takia tätä äänestystapaa ylipäätään ajetaan eteenpäin? Mitä järkeä hommassa on? Mikä on sähköisen äänestyksen business case?

Vastaukset löytyvät julkisista dokumenteista.

Ruuhkamaksupuolueen oikeusministerin (Brax) välttelyllä on yllättäen perää. Sähköinen äänestys on tullut hallituksessa vireille vuonna 2006. Tarkemmin sanoen hallituksen esityksessä 14/2006. Tuolloin oikeusministerinä toimi sittemmin eduskunnasta Iltalehden masinoiman veronkiertokohun myötä pudonnut Leena Luhtanen (sd.).

Jotta kokonaisuuden ymmärtäisi, täytyy tutkia hieman taustoja. Kiihkokriitikoilta unohtuu, että vaalien tietojärjestelmässä (VAT) on tietotekniikkaa mukana jo nyt. Äänestyslappujen laskeminen on vain pieni osa vaalien kokonaisuutta.

Äänioikeusrekisteri ja tulosrekisteri toimivat erilaisilla kaupallisilla tietokannoilla (muun muassa Oracle ja DB2). Vaalitietojärjestelmä on rakennettu 1990-luvun alkupuolella ja kun sitä ei ole päivitetty, alkaa sen alusta vanhentua.

Jokainen isojen tietojärjestelmähankkeiden kanssa tekemisissä ollut tietää miten haasteellista isokoneympäristössä pyöriviä legacy-järjestelmiä on uudistaa. Ja noin 15 vuotta vanha tietojärjestelmä alkaa olla jo tällä rajalla.

Oikeusministeriössä ei olla tyhmiä. Meneillään onkin vaalitietojärjestelmän kokonaisuudistushanke uVAT. Se pyrkii uudistamaan järjestelmän perusteet ja valmistuu vuosien 2009-2010 aikana.

Featureitakin on kiva saada, joten merkittävä syy uVAT-uudistukselle on sähköisen äänestyksen mahdollistaminen.

Mainitussa hallituksen esityksessä pohditaan business casea muutenkin. Ääntenlaskennan nopeus äänestyspäivänä ei ole syynä, sillä tulokset saadaan jo kello 22-23:n aikoihin. Eli aivan riittävän nopeasti. Tämä tunnustetaankin hallituksen esityksessä suoraan.

Business case on ennakkoäänestyksen parantaminen ja kustannussäästöt.

Esityksessä ennakkoäänestysprosessia pidetään melko monimutkaisena prosessina ja erityisesti sen yhteydessä halutaan päästä eroon paperilapuista. Seuraavassa suoraa lainausta:

“Ennakkoäänestyksessä äänestysprosessista jäisivät pois äänestyslipun leimaaminen, äänestyslipun sulkeminen vaalikuoreen, lähetekirjeen täyttäminen, merkinnän tekeminen äänioikeusrekisteriin ja kuittausmerkinnän tulostaminen, vaalikuoren ja lähetekirjeen sulkeminen lähetekuoreen, lähetekuoren postittaminen keskusvaalilautakuntaan, lähetekuoren avaaminen ja sisällön tarkastaminen sekä vaalikuoren hyväksyminen tai hylkääminen keskusvaalilautakunnassa, hyväksyttyjen vaalikuorten lukumäärien laskeminen ja kuorien toimittaminen muissa kuin kunnallisvaaleissa vaalipiirilautakunnille laskentaa varten, vaalikuorten avaaminen ja äänestyslippujen laskenta vaalipiirilautakunnassa ja tuloksen syöttäminen keskitettyyn laskentajärjestelmään.”

HE 14/2006 jatkaa Esityksen tavoitteet -kohdassa seuraavasti:

3.1. Tavoitteet

Esityksen tavoitteena on tehdä mahdolliseksi äänestyspaikalta, ennakkoäänestyspaikalta ja kotiäänestyksessä tapahtuva sähköinen äänestys ja siten nopeuttaa äänestysmenettelyjä äänestäjän kannalta, vähentää ja yksinkertaistaa viranomaistyötä ja saada aikaan kustannussäästöjä. Uudistus ei vaarantaisi vaalitoimituksen luotettavuutta eikä vaalivarmuutta.

4.1. Taloudelliset vaikutukset

Sähköisen äänestyksen laajamittainen käyttöönotto vähentäisi henkilöstön palkkauskustannuksia vaalipiirilautakunnissa ja kuntien keskusvaalilautakunnissa sekä oikeusministeriön postitus- ja materiaalikustannuksia (äänestysliput, kuoret, lomakkeet).

Itse arvelin alun perin kantavaksi ajatukseksi halun kasvattaa äänestystarkkuutta, mutta syyt ovatkin perinteiset toiminnan tehostaminen ja kustannussäästöt. Huomionarvoista edellä mainitussa on oikean business casen löytymisen lisäksi sivulauseessa mainittu kotoa tapahtuvan äänestyksen mahdollistaminen. Etä-äänestystä siis puuhaillaan kaikessa hiljaisuudessa.

Kun kerran hallitus esittää, niin asia käsitellään eduskunnassa. Esitys on käynyt perustuslakivaliokunnassa, joka yhtyy sen tavoitteisiin. Lainaus:

Sähköisen äänestysmahdollisuuden käyttöönotolla pyritään nopeuttamaan äänestysmenettelyjä ennen muuta ennakkoäänestyspaikoilla samoin kuin vähentämään ja yksinkertaistamaan vaaliviranomaisten työtä sekä saamaan aikaan kustannussäästöjä. Uuden tekniikan voidaan arvioida ajan oloon parantavan äänestämismahdollisuuksia ja siten edistävän perustuslain 14 §:ssä turvattujen vaali- ja osallistumisoikeuksien käyttämistä. Näin ollen sääntelyllä tavoitellaan perusoikeusjärjestelmän kannalta hyväksyttäviä päämääriä.

Eduskunnan sivuilta löytyy myös tietoa siitä, kuinka huolissaan nyt annettuja tavoitteita kohtaan ollaan oltu. Ainoa eduskuntakäsittelyssä epäilyksensä ilmoittanut taho on keskustapuolueen Lauri Oinonen.

Ne muut sähköistä äänestystä kritisoivat parlamentaarikot ovat olleet jossain muualla perjantaina 15. syyskuuta 2006 kello 15:00.

Toisella käsittelykerralla edes keskustelua ei synny.

Hallituksen esitys laiksi vaalilain muuttamisesta

Toinen käsittely
Hallituksen esitys HE 14/2006 vp
Perustuslakivaliokunnan mietintö PeVM 4/2006 vp

Ensimmäinen varapuhemies: Ensimmäisessä käsittelyssä päätetty lakiehdotus voidaan nyt hyväksyä tai hylätä.

Keskustelua ei synny.

Lakiehdotus hyväksytään.

Lakiehdotuksen toinen käsittely päättyy.

Asia on loppuun käsitelty.

Lopputuloksena oli Laki vaalilain muuttamisesta 880/2006.

* * *

Oikeusministeriö on tehnyt työtä käskettyä ja lähtenyt toteuttamaan järjestelmää järjestelmätoimittajan kanssa.

Seuraava on sitten omaa henkilökohtaista arviotani; jos koko uVAT-järjestelmäuudistuksen budjetti on todellakin julkisuudessa mainittu 500 000 euroa, niin tilaajan on kyllä syytä katsoa peiliin. Summa nimittäin kuulostaa varsin pieneltä. Kansanvallan kannalta mission criticalin tietojärjestelmän kattava uudistus ei saisi jäädä raakileeksi ainakaan budjettipaineiden vuoksi.

Sähköisen äänestyksen määrittelydokumentit ovat ladattavissa Oikeusministeriön kotisivuilta ja näistä ydindokumentti on Sähköisen äänestyksen pilotti ja tietoturvaratkaisut.

Määrittelydokumentaatiota lukiessa kiinnittää väistämättä huomiota siihen, että kokonaisuutta suunnitellessa ollaan keskitytty turvallisuuteen ja järjestelmän yleiseen hallittavuuteen. Testaaminen kuitataan lyhyesti yleisdokumentissa seuraavasti: “Pilotin laadunvarmistus käsittää mm. järjestelmän kattavan testauksen ja ulkopuolisen tahon suorittaman tarkastuksen“.

Olisi erittäin mielenkiintoista tutustua näihin “kattavan testauksen” testausraportteihin. Joku saattaisi epäillä, että testauksissa on lähinnä keskitytty tietoturvaan ja tiedonkulun eheyteen.

Oletettavasti Oikeusministeriö ei ole julkaissut kaikkia järjestelmän suunnittelun dokumentteja. Jos kaikki olisi julkaistu, voitaisiin kysyä muun muassa miksi järjestelmän käyttötapauskuvauksissa kuvataan äänestystapahtuma hyvin ylimalkaisesti (s 20, 1.8).

Ainoa loppukäyttäjiä koskettavan käyttöliittymän kuvaus on Ikkunakuvaukset-dokumentissa. Nyt julkaistuissa dokumenteissa otetaan hyvin heikosti kantaa käytönaikaisiin virhetilanteisiin. Esimerkiksi vaikka sähköjen katkeamiseen kesken tietokantaan kirjoittamisen tai äänestyskortin liian aikaiseen poistamiseen. (Päivitys 14.11: blogitekstin asiavirhe on korjattu tässä ja edellisessä kappaleessa – OM).

Kokonaan oma tarinansa ovat jutut äänestyskoneen tahmaamisesta. Aluksi en itse uskonut niihin ja pidin moisia liioitteluna. Mutta kun väitteiden esittäjiä on ilmaantunut useita omalla nimillään esiintyviä, on nämä syytä ottaa vakavissaan.

Olisikin erittäin mielenkiintoista tutustua rasitus- ja käytettävyystestauksen raportteihin. Tällaiset testaukset on luonnollisesti tehty näin tärkeässä hankkeessa, onhan?

Lopuksi tekniikkaorientoituneille tärppi: kenen mielestä loppukäyttäjäsovellus kannattaa edelleen vuonna 2008 tehdä Java-sovelluksena ja Swingillä?

Aiheet: Yleiset
Tilaa RSS-syöte
Takaisin ylös

Kommentit 35 kommenttia

Javahan soveltuu mitä mainioimmin enterprise-tasoisten sovellusten kehittämiseen, johtuen kielen de facto standardin asemasta suuryritysmaailmassa palvelinsovellusten kehittämisessä, joten kyllähän nyt samaa kieltä kannattaa loppukäyttäjäsovelluksiin soveltaa, sillä ei sitä kieltä kesken kaiken kannata vaihtaa. Lisäksi korkeakoulut puskevat javakoodereita kuin liukuhihnalta johtuen kielen valta-asemasta perusohjelmointikursseilla, joten työvoiman tarvekin on taattua. Eli erinomainen vaihtoehto jäykkiin ja kalliisiin järjestelmiin, mikä takaa näistä päättäville mielenrauhan.

“Lopuksi tekniikkaorientoituneille tärppi: kenen mielestä loppukäyttäjäsovellus kannattaa edelleen vuonna 2008 tehdä Java-sovelluksena ja Swingillä?”

Java kyllä tuntuu ihan oikealta työkalulta tuohon. Itse olisin kuitenkin teettänyt ratkaisun jollain muulla kuin Tietotunarilla kun ne ei tunnetusti saa ikinä mitään toimimaan. Tämän lisäksi softa olisi ehdottomasti pitänyt tehdä täysin avoimeksi koska kyseessä on järjestelmä jossa LUOTETTAVUUS siihen, että se tekee mitä pitää eikä jotain mitä joku haluaa etunsa tavoitteluun, on kriittistä.

Ennen käyttöönottoa olisi softaa ollut hyvä pitää julkisesti kaikkien tutkittavana ja testailtavana jotta koko kansa pääsee antamaan palautetta halutessaan ja päivittämään turvallisuusongelmia. Turvallisuusongelmien ja bugien löytäjille sitten olisi voinut antaa houkuttimeksi rahapalkinnon ja olisi järjestelmää pitänyt julkisesti debuggattavana pari vuotta. Sitten tuohon pystyisi luottamaankin ja olisi saatu ongelmat nuoltua.

Security by obscurity, Tietotunaattorin sähläykset ja luotettavuus siihen, ettei softassa ole takaportteja vaalitulosten käpistelyyn ovat tuossa ne ongelmat.

“Kiihkokriitikoilta unohtuu, että vaalien tietojärjestelmässä (VAT) on tietotekniikkaa mukana jo nyt.”

Ei kai tämä olekaan ollut ongelma, vaan läpinäkyvyys josta puhutaan avoimuutena, ja joka sekoitetaan samaan kuin avoin lähdekoodi. Jos joukko ihmisiä laskee laput, ja tietävät paljonko ääniä tulee tietystä piiristä tietylle ehdokkaalle, niin eiköhän sieltä älähdetä jos äänimäärän perästä yht’äkkiä puuttuu nolla. Ennakkoäänestyksestä olen täysin kahvilla.

“Äänioikeusrekisteri ja tulosrekisteri toimivat erilaisilla kaupallisilla tietokannoilla”

Mutta kumpikaan ei sisällä tietoa miten ihmiset ovat äänestäneet. Jos tuo tieto tumpataan kantaan jota säilytetään jossain, miten kukaan voi vakuuttaa ettei varmasti taatusti kukaan sitä käytä? Miksi digiuurnien sisältö ylipäänsä pitäisi säilyttää? Jos ei äänestäjää kytketä ääneen, mistä voi olla varma että ehdokkaille menneet äänimäärät pitävät kutinsa? Se miten tuo toimii on liikesalaisuus (eikös?). Jos joku ropeltaisi äänioikeusrekisteriä, niin tarvittaisiin melko paljon uusia kansalaisia äänestämään halutunlaista tulosta. Voisi myös epäillä jotain, jos Maija 5v haluaa äänestää ja paperit on kunnossa.

“Business case on ennakkoäänestyksen parantaminen ja kustannussäästöt.”

Eikö silloin pitäisi ropeltaa sen kimpussa mikä on rikki? Lukeminen vaikkas jollain Kustannussäästöt ei voi olla syy ei-läpinäkyvälle järjestelmälle.

Itse olen vain harrastelija, mutta keskustelua seuranneena tuntuu siltä että konsuli^Htilta menee nyt tekniset ja ei-tekniset asiat sekaisin. Tämä siis silloinkin, vaikka oletettaisiin että on olemassa täydellisen tietuturvallinen järjestelmä joka toimii aina_ja_kaikkialla. Ainakin minä haluan ymmärtää miksi Tarja Halonen ei mitenkään olisi voinut muuttaa äänestystulosta.

Anonyymille: jos haluaa väärentää vaalien tuloksen, pääsy äänioikeusrekisteriä käpälöimään on tehokkain keino. Jo vanhassa neuvostoliitossa väärennettiin paikallisvaalien tuloksia kirjaamalla äänestäjiksi hautuumailta kerättyjen Ammu Vainaiden nimiä. Suomessa tämänkaltainen huijaus on erityisen helppoa koska kaikki eivät vaivaudu äänestämään. Vaalilautakunnalta menisi helposti läpi muutaman prosenttiyksikön äänestysaktiivisuuden nousu. Ja kukaan ei tajuaisi epäillä mitään.

Keissinä voisi olla vaikka parinsadan hengen salaliitto. Kullekin tulostetaan useita väärennettyjä ajokortteja eri nimillä ja eri vaalipiireissä. Vaalivirkailijat eivät osaisi epäillä mitään kun sama henkilö ei käy samassa äänestyspaikassa useaan kertraan.

Esimerkki on tietysti täysin teoreettinen koska äänioikeusrekisteri on Hyvässä Turvassa Tietoenaattorin konesalissa.

Ossi: Kotiäänestyksellä ei tuossa tarkoiteta etä-äänestystä vaan esim. vanhusten ja liikuntavaivaisten mahdollisuutta äänestää kotoaan. Vaalitoimitsijat tulevat käymään kotona.

Tietenkään tämä ei sulje pois sitä, ETTEIKÖ etä-äänestystä suunniteltaisi, mutta kotiäänestyksellä tarkoitetaan kuitenkin muuta.

Business case-analyysisi on tärkeää keskustelua (kiitos!) mutta se jäi vähän kesken. Voisit jatkaa sitä analysoimalla sähköisen äänestyksen riskeistä koituvat kustannukset (vaikkapa uusintavaalit ja tietty tuloksen epävarmuus) ja sen, että noi äänestysjärjestelmät muuttuvat/kehittyvät joka ikisissä vaaleissa, eli uudet auditoinnit… Ja äänestyskoneetkin saa ottaa kunnissa uusiokäyttöön, eli kunnat (!) joutuvat hankkimaan uusia koneita muutaman vuoden välein. Onko kyseessä kuitenkin vain menojen siirto valtiolta kunnille, kokonaismenojen kasvaessa?

Erityisesti kannattaa huomata, että DEMOKRATIAN parantaminen esim. lisäämällä (neuvoa-antavien) äänestysten määrää tai ottamalla käyttöön parempia vaalitapoja (siirtoäänivaaleja tms.) ei ole business casessa mukana, hanke on ainoastaan ministeriön kustannuksia varten. Ja sielläkin todennäköisesti business case on pielessä, johtuen noista järjestelmän jatkuvan kehityksen ja ylläpidon kustannuksista.

Ossi päräyttää: “Kiihkokriitikoilta unohtuu, että vaalien tietojärjestelmässä (VAT) on tietotekniikkaa mukana jo nyt. Äänestyslappujen laskeminen on vain pieni osa vaalien kokonaisuutta.”

Kuinka pöljä pitää olla, että pääsee lehden kolumnistiksi?

Kriitikoilta ei todellakaan unohdu, että vaalien tietojärjestelmässä on tietotekniikkaa mukana jo nyt.

Sen sijaan kriitikot ymmärtävät eron siinä, onko tietotekniikkaa mukana kokonaisuuden salaisessa osassa (yksittäisten äänien laskeminen) vai julkisessa osassa (julkaistujen lukujen yhteenlaskeminen = tulosrekisteri).

Mutta ymmärtääkö Ossi sen eron?

Hankala nähdä miten jokin tietty ohjelmointikieli olisi mitenkään syypää tietojärjestelmän ongelmiin? Tai tietysti jos kielenä on jokin cobol tai muu muinaisjäänne, mutta nykykielillä on sinänsä aivan sama millä äänestysjärjestelmä on tehty. Nyt käytetyllä javalla ja sen swing-ikkunoinnilla saa osaava koodariporukka hyvän, luotettavan ja tehokkaankin ohjelman aikaiseksi. Tietoenaattorista en sitten tiedä.

“Lopuksi tekniikkaorientoituneille tärppi: kenen mielestä loppukäyttäjäsovellus kannattaa edelleen vuonna 2008 tehdä Java-sovelluksena ja Swingillä?”

Ossi, taidat elää menneisyydessä aika vahvasti. Swing on kovasti kehittynyt siitä, mitä se oli joskus. Mitkä olisivat ne muut vaihtoehdot? .NET + Windows.Forms? QT? Java + SWT?

Vai kenties joku webbipohjainen sovellus, RoR? :)

Java on erittäin varma valinta, eikä Swingissä ole sinänsä mitään isompaa vikaa.

(Itselläni on muuten kokemusta graafisesta käyttöliittymäohjelmoinnista kaikilla mainitsemillani jutuilla, enkä tosiaan näe erityistä syytä Swingin hyljeksintään. Ehkäpä Ossilla vaan ei ole kokemusta ko. aihepiiristä?)

“Business case”, “legacy-järjestelmä”, “mission critical tietojärjestelmä” – suomenkielikin käy, kiitos ;-)

Minusta tässä keskustelussa on vaarana unohtua jotain oleellista. Eli se, että nykyjärjestelmässä äänestäjän on oltava ITSE äänestämässä.

Jospa joku epärehellinen poliitikko (jos sellaisia on) vaikka ostelee lähibaarissa tuopilla äänestyskoodeja – niitä ääniä voi sitten aamulla kirjaston koneelta naputella omalle ’tilille’ ilman sen isompaa vaaraa kiinnijäämisestä. Tämä on demokratian kannalta aika vaarallista.

Tietotekniikan kannalta ratkaisun rakentaminen ei liene (ollut) kovin haasteellista…

Taitaa Ossi haaveilla jostain windows-only -ratkaisusta.

“Taitaa Ossi haaveilla jostain windows-only -ratkaisusta.”

Toivottavasti ei. Menisi kaikki uskottavuus, että ymmärtäisi jotain asioiden päälle. Vähänkään tärkeämmät softat ovat olleet ikuisuuden alustariippumattomia jollain tasolla ellei kokonaan.

Tuli mieleen, että Windows-only ratkaisuhan olisi mahdoton vai pitäisikö meidän muka päästää Uhdysvallat vaikuttamaan meidän vaaleihin Windowsien takaporttien kautta?

Luepa vähän tarkemmin se käyttötapausdokumentti ennen kuin flambeeraat. Käyttötapaus 1.8 “Äänen kirjaaminen” alkaen sivulta 20 kyllä kuvaa itse äänestystapahtuman. Käyttötapauksissa on myös määritelty joukko erilaisia virhetilanteita ja niihin suhtautuminen. Se on kyllä totta, että kaikkia virhetilanteita (kuten se kortin ennenaikainen poisotto) ei oltu määrittelyprosessissa löydetty, mutta kyllä erilaisia virhetilanteita on käsitelty.

Asiantuntevaa kritiikkiä on kiva lukea, mutta tietämättömyyteen ja laiskuuteen perustuvaa huomionkipeitä raflaavia yleistyksiä ei.

“Tuli mieleen, että Windows-only ratkaisuhan olisi mahdoton vai pitäisikö meidän muka päästää Uhdysvallat vaikuttamaan meidän vaaleihin Windowsien takaporttien kautta?”

Otan sanani takaisin, eipä noiden tarvi kaikkien olla kiinni Internetissä.

Mitähän Ossi niitten Javan ja Swingin tilalle sitten olisi ehdottanut? Flash olis tietysti magee :)

Graafisen käyttöliittymän toteutustekniikalla ei tietenkään ole mitään väliä, vaikka se täällä niin puhuttaakin. Toimivan ratkaisun saisi vaikka HTML-lomakkeilla.

Ristolle: äänestyspääte itse asiassa ON webbiselain.

Lea Viljaselle: kiitoksia huomautuksesta. Määrittelydokumentteja lukiessani yritin etsiä ennen kaikkea käsittelysääntöjä loppukäyttäjien (äänestäjien ja vaalivirkailijoiden) tekemille inhimillisille virheille. Olet oikeassa, että joitain poikkeustapauksia on tuossa sivun 20 käyttötapausdokumentissa mainittu. Mutta ne ovat hyvin ylimalkaisia.

Korjasin asiavirheen blogikirjoitukseen.

Matti Kaarnatulle: Oracle ja DB2 ovat amerkkalaisia tuotteita siinä missä Microsoftin käyttöjärjestelmätkin. Vihjailusi Yhdysvaltojen tai tunnetun suomalaisen IT-toimittajan taholta tulevaan vaalituloksen väärentämiseen tai “takaportteihin” on jokseenkin mautonta.

“Matti Kaarnatulle: Oracle ja DB2 ovat amerkkalaisia tuotteita siinä missä Microsoftin käyttöjärjestelmätkin.”

No niin on.

“Vihjailusi Yhdysvaltojen tai tunnetun suomalaisen IT-toimittajan taholta tulevaan vaalituloksen väärentämiseen tai “takaportteihin” on jokseenkin mautonta.”

Takaporttien tekeminen ohjelmistoihin on naurettavan helppoa ja niitä todellakin ON ohjelmistoissa. Ja vaalit taas on sellainen asia jossa luotettavuus vaalijärjestelmään on kriittistä. Tuollaiset suljetut ratkaisut jossain 20-luvun Suomen ilmapiirissä ei olisi onnistunut ikinä. Eikä hitossa pidä olettaa, että tämä valtio ei voisi olla tulevaisuudessa hieman epävakaampi paikka. Tämä kannattaa lukea:

http://en.wikipedia.org/wiki/Backdoor_(computing)

Eli toisin sanoen, JOS siinä softassa ei ole takaportteja ja JOS se on huippuvarma ja turvallinen niin sorsat esiin sitten! Salailut on tekosyitä!

Edelleen hämmästelen sitä, miten sokeasti / ehdoitta luotetaan nykyiseen paperiseen järjestelmään. Jotenkin perusta siinä, että ylipäätään tarvitaan nykyisen kaltainen laajamittainen tarkistuslaskenta paperisille äänille, luo epäluotettavuutta.

Voin mennä tarkistamaan mm. omat hylätyt äänet (4 kpl) keskusvaalilautakuntaan tiedusteluni mukaan. En vielä ole siellä käynyt, mutta jos mielestäni ääniäni on hylätty epäreilusti, niin voinko vaatia edelleen asian korjaamista ja mihin asti? Taisi mennä se valitusaika jo umpeen…

Hylkäykset ja hyväksymiset on tehnyt keskusvaalilautakunta ja perusteena hylkäykselle yleensä on se, että äänestyslipusta ei selvästi ilmene äänestäjän tahto.

Mistä ehdokkaat voivat olla varmoja, ettei se muutamien harvojen ehdokkaiden “puolueiden yhteinen juntta” esim. ole hylännyt tai hyväksynyt joidenkin ääniä jossain suomalaisessa kunnassa ihan vain sen vuoksi, että jossain puolueessa haluttaisiin nostaa vaikkapa yhteistyökykyisempi edustaja aiemman hankalamman edustajan tilalle. Tällöin puolue ei menetä ääniä, mutta listaa _vain hiukan_ tarkistettaisiin niin, että se riittäisi perusteeksi vaikkapa puolueen edustajan valintaan lautakuntaan, jossa välttämättä vertauslukujärjestyksellä ei ole niin suurta merkitystä, jos ehdokkaat ovat äänimäärissä “riittävän lähellä” toisiaan.

Kuinka usein siis keskusvaalilautakunnan tulos käydään tarkistamassa ulkopuolisten toimesta?

PS. Tietysti onhan se hyvä, että se yhteistyökykyisempi ehdokas pääsisi sinne lautakuntaan ;-)

Aika pienen pikkiriikkinen ongelma verrattuna siihen mitä halutaan tehdä. Olen tullut siihen tulokseen ettei Ossi edes kirjoita tosissaan, vaan trollaa ihan tarkoituksella. Ehkä.

“Toivottavasti ei. Menisi kaikki uskottavuus, että ymmärtäisi jotain asioiden päälle. Vähänkään tärkeämmät softat ovat olleet ikuisuuden alustariippumattomia jollain tasolla ellei kokonaan.”

Taisi jonkun muun uskottavuus mennä tämän lausunnon perusteella. Suurin osa isoista yrityssovelluksista on alustariippuvaisia ja pikemminkin niin, että mitä tärkeämmästä sovelluksesta kyse, sitä enemmän alustan kanssa ollaan naimisissa. Nykyisin Java-sovellukset tietysti vähän avittavat tässä suhteessa, mutta harvinaisen iso ja kallis projekti on silti vaihtaa esim. sovelluspalvelimen tai tietokannan toimittajaa.

“Lopuksi tekniikkaorientoituneille tärppi: kenen mielestä loppukäyttäjäsovellus kannattaa edelleen vuonna 2008 tehdä Java-sovelluksena ja Swingillä?”

Java ei ole lainkaan huono vaihtoehto. Onhan se globaalisti erittäin laajalti tunnettu ohjelmointikieli ja sillä on helppo ohjelmoida hyvän toteutustavan mukaisesti. Java on ollut noin kymmenen vuotta ainoa ohjelmointikieli, joka on pakko hallita Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen opinto-ohjelmassa.

Hieman jäi kirjoituksesta epäselväksi mikä olisi ollut ko. konsultin suositus ja perustelut tähän yhteyteen.

En äänestänyt. Miksi? Olen kuitenkin kiinnostunut politiikasta ja varsinkin kunnallispolitiikasta.

Syy oli se että kun vaalipäivä tuli en päässyt äänestämään. Olin toisella paikkakunnalla kuin äänestyslipuke. Ennakkoäänestys olisi kai ollut ratkaisu mutta liian vaivalloinen. Ei politiikka minua sentään niin paljon kiinnosta.

Sähköinen äänestys nykytavalla on aivan turhaa. Äänestys pitäisi olla mahdollista kotoa käsin. Tällöin on tosiaan mahdollista että ääniä ostetaan tai äänestäjää painostetaan. Teknisesti järjestelmä voidaan tehdä sellaiseksi ettei virhemahdollisuuksia olisi mutta tosiaan äänten ostaminen lähipubissa voisi olla mahdollista. Edelleen kai valvottu tila jossa valvomaton koppi jossa äänestäjä tekee ratkaisunsa kenenkään muun tietämättä lienee varmin tapa varmistaa demokratia.

Mutta äänestystä voisi silti helpottaa. Miksi kaikkien pitää mennä sinne äänestyspaikalle tiettynä päivänä. Ennakkoäänestys on askel oikeaan suuntaan ja koko vaalijärjestelmä pitäisi muuttaa siten että tietyissä luotetuissa laitoksissa (pankit, posti, kunnantalo) olisi vaikka viikon ajan äänestysmahdollisuus ja siellä saisi käydä silloin kun itselle sopii. Ja tämän pitäisi olla mahdollista olit sitten Vaasassa tai Rovanniemellä.

Nyt on siis ratkaistu miten äänestystä helpotetaan, miten estetään järjestelmän väärinkäyttö ja miten varmistetaan että äänestäjä tekee päätöksensä aivan itse. Mielestäni suurempi ongelma on äänestäjien manipulointi joka on täysin laillista. Esimerkiksi lehdet julkaisevat galluppeja ennen vaaleja ja psykologiaa vähänkin tunteva tietää että ihmisellä on tapana äänestää voittajaa. Vähän sama kun katsooa Urgundian ja Masturbian jalkapallopeliä eikä tiedä kummastakaan maasta mitään. Hetken seuraamisen jälkeen haluaa asettua voitolla olevan joukkueen puolelle. Jos mediassa todetaan esim. pressavaaleissa jo hyvin varhaisessa vaiheessa ketkä ovat ennakkosuosikkeja niin ihmiset seuraavassa gallupissa asettavat suosikikseen gallupin kärkipäästä jonkun. Uudessa gallupissa tiukennetaan seulaa ja lopulta media riepottelee kahta ehdokasta jotka ovat “ennakkosuosikkeja”. Ja äänestäjät äänestävät jompaa kumpaa vaikka ehdokkaina olisi muitakin. Onko tämä demokratiaa?

Valitettavasti valtaosa ihmisistä tekee äänestyspäätöksensä hyvin heppoisin perustein. Muutama positiivinen lehtijuttu ja hyvä esiintyminen televisiossa saa ehdokkaan näyttämään mukavalta “jätkältä”. Onneksi monta kertaa lehtijuttujen perusteella muokattu mielipiteeni heittää häränpyllyä kun näkee ehdokkaan televisiotentissä esittämässä oikeita mielipiteitään. Tästä huolimatta se joka osaa olla ovelasti “kaikkien kaveri” eikä yritä ajaa mitään radikaaleja muutoksia vaalien alla menee melko varmasti läpi.

Kaikkein paras muutos, joka saisi minutkin uurnille, olisi se että äänestäjillä olisi sekä plus että miinusääni. Minäkin haluaisin varmistaa ketä en ainakaan haluaisi presidentiksi, eduskuntaan tai kunnallispolitiikoksi.

“Lopuksi tekniikkaorientoituneille tärppi: kenen mielestä loppukäyttäjäsovellus kannattaa edelleen vuonna 2008 tehdä Java-sovelluksena ja Swingillä?”

Se on yksi vaihtoehto, onko jotain syytä sulkea se pois? Muutkin tätä jo kyseli, mutta eikö arvon konsultti voisi vähän valaista aivoituksiaan?

@Pekka:

“Taisi jonkun muun uskottavuus mennä tämän lausunnon perusteella. Suurin osa isoista yrityssovelluksista on alustariippuvaisia ja pikemminkin niin, että mitä tärkeämmästä sovelluksesta kyse, sitä enemmän alustan kanssa ollaan naimisissa.”

En puhunut yrityssovelluksista.

Mitä sovelluksia sitten tarkoitit puhuessasi “vähänkään tärkeämmistä softista”?

“Mitä sovelluksia sitten tarkoitit puhuessasi “vähänkään tärkeämmistä softista”? ”

Erilaisia massajakelusoftia, ohjelmakirjastoja tai jotain isomman budjetin hankkeita joita käytetään _pitkään_. Pitkäikäisemmissä ohjelmistoissa softan sisäisellä riippumattomuudella alustasta on paljon merkitystä ettei sitä softaa tarvitse kirjoittaa uudestaan muutaman vuoden välein kun maailma muuttuu.

Sitten on jotain business softaa jota tehdään ties mihin toiminnan ohjaukseen hetken tarpeeseen ovat ennemminkin kertakäyttösoftaa.

Eikö niin Ossi, että se “moderni” tekninen ratkaisu tuohon käyttöliittymäpuolelle olisi pitänyt tehdä .NET:llä. Vuonna 2008 oikein…

Tähän tulokseen voisi ainakin päätyä Ossin kirjoitushistoriaa tuntien. Suomeksi: Ossi on Microsoftin miehiä.

Melko puhdas Java-kopio .NET on kyllä ihan kiva, tosin vain yhteen alustaan sidottu. “Mukavuus”-asteikolla se ei kuitenkaan merkittävästi ylitä Swingiä mielestäni, SWT:n kanssa aikas lailla tasoissa ja häviää Qt:lle. Näin oman subjektiivisen kokemukseni mukaan. Joka tapauksessa äänestyspääte on ja pitäisi olla niin yksinkertainen kapistus, että käytetyllä käyttöliittymäkirjastolla ei ole kerrassaan mitään väliä.

Hannu: laajamittainen paperiäänten väärentäminen vaatisi laajaa, satojen ihmisten salaliittoa. Laajamittainen sähköisten äänien väärentäminen vaatii reikäisen ohjelmiston (~kaikki ovat) ja osaavan krakkerin.

Ei ole mikään ongelma kustomoida äänestyspäätettä niin, että vaikkapa joka toinen PerSujen ääni menisi “oikein” Vihreille. Oli tämä sitten Ossin mielestä mautonta tai ei. Jos takaportteja ei ole, miksi lähdekoodi ei ole avoin? Paperiäänestyksenkin “”lähdekoodi” on avoin uurnaan asti, miksi ei siis sähköisen äänestyksenkin lähdekoodi?

Edelleen on täysin hämärän peitossa, mitä tällä äänestyspaikoilla tapahtuvalla sähköisellä äänestyksellä haetaan. Jos ongelmana on epäselvät lyijykynätöherrykset, kaiketi jonkinlaisia numeroleimasimia voisi kokeilla. Eiköhän noita äänestyslipukkeitakin saa uusia, jos yksi menee suttuun? Jos taas ei ole kykenevä kirjoittamaan kynällä tai älyä pyytää avustajaa, saisiko tällainen äänestäjä muka käytettyä sähköistä äänestyspistettä?

Jonkin verran luotettavan tuosta sähköäänestyksestä saisi, jos se tulostaisi äänestystapahtuman jälkeen äänestäjälle paperilipukkeen, jossa olisi ehdokkaan puolue, nimi ja numero. Tämän jälkeen äänestäjä veisi tämän lipukkeen uurnaan,

hups, lähti ennenaikaisesti…

niin, veisi paperilipukkeen uurnaan, ja näitä paperilipukkeita voitaisiin käyttää mahdollisessa tarkistuslaskennassa apuna. Tämä kaiketi melko varmasti eliminoisi äänestyspäätteiden peukaloinnin, tai ainakin siitä voisi jäädä kiinni. Nyt ei ole mitään keinoa jäädä kiinni tällaisesta.

Risto, lue yhäältä. Kyse on ENNAKKOäänestyksestä. Ja sen prosessi on kieltämättä monimutkainen ja kallis.

Tietoteknisellä palstalla on varmaan luonnollista, että keskustelu jämähtää teknologian soveltamiseen. Mielestäni moni kirjoittaja ei kuitenkaan näe asian ydintä vaan jämähtää keskusteluun implementaatioista, käytetäänkö Javaa vai C++:aa jne.

Jutun mukaan hallitus perustelee hanketta säästöillä kuten kirjekuorien säästymisellä ja pienemmällä työn määrällä. Tätä yritetään ratkaista laajahkolla teknisillä uudistuksilla missä koko äänestysprosessi pistetään uusiksi.

Ensinnäkin en jaksa mitenkään uskoa, että vaalit ovat niin kalliita järjestää, että säästöistä saatavat rahalliset hyödyt olisivat olennaiset. Kunnallisvaaleihin osallistui 2.570.000 äänestäjää. Olettamuksella, että yhden äänen kustannus on 10 euroa (erittäin paljon) vaalit maksoivat n. 26 miljoonaa. Suomessa käydään 3 merkittävää vaalia n. 4 vuoden välein. Tällöin vaalien kustannus Suomen kansalle olisi n. 20 miljoonaa vuodessa. Pelkästään eduskunta maksaa 110 miljoonaa vuodessa! Vaikka vaalien järjestäminen olisi ilmaista, säästö ei ole merkittävä. Onko siis tällaiselle kustannustehostukselle oikea tarve, huomioiden haitat vai olisiko syytä miettiä muita säästökohteia?

Nykyvaalit voisi myös tehostaa jo olemassaolevan järjestelmän puitteissa. Miksi esim. äänestyslippu pitää sulkea kirjekuoreen ylipäätään? Vaihtoehto olisi kehittää lipuke, jossa on kieleke+viilto, jolla lipuke suljetaan “kirjekuoreksi”. Nopea sulkea, nopea avata, paperia säästyy. Ulkomailla lipukkeet heitetään usein urnaan sellaisenaan ilman mitään sulkemisia. Vastaavia tehostamistoimia voisi varmaan keksiä lisääkin.

Sähköisellä äänestämisellä yritetään ratkaista säästö-ongelma mahdollisimman vaikeaksi samalla rapauttaen luottamus koko järjestelmään. Viranomaiset ovat näin sortuneet moderniin ja muodikkaaseen ongelmanratkaisuun missä kaikki hoidetaan lisäämällä tekniikkaa ymmärtämättä, että yksinkertainen asia kannattaa hoitaa yksinkertaisella tavalla.

Äänestäminen ei ole rakettitiedettä ellei siitä sellaista haluta tehdä.

Vaalimenot vuoden 2004 kunnallisvaaleissa, http://www.vaalit.fi/14716.htm

Oikeusministeriö:

Ennakkoäänestys ja postimaksut 1 620 384 euroa
Vaalimateriaalit 237 326 euroa
Vaalitietojärjestelmä 1 556 476 euroa
Muita menoja 53 906 euroa
Yhteensä 3 468 092 euroa
Kunnat:

Kulut sisältyvät europarlamenttivaaleista 2004 aiheutuneisiin kuluihin.
Vaalimenot vuoden 2004 europarlamenttivaaleissa

Vuoden 2004 europarlamenttivaaleissa oikeusministeriön kunnille suorittama kertakorvaus oli 1,8 euroa per kunnan äänioikeutettu asukas. Kunnille suoritettu kokonaiskorvaus oli siten 7 312 471 euroa.

Oikeusministeriön vaalimenot olivat alustavan kirjanpidon mukaan seuraavat:

Ennakkoäänestys ja postimaksut 1 724 299 euroa
Vaalimateriaalit 329 258 euroa
Vaalitietojärjestelmä 1 010 691 euroa
Vaalipiirilautakunnat 1 181 649 euroa
Kuntakorvaus 7 312 471 euroa
Muita menoja 44 556 euroa
Yhteensä 11 591 117 euroa
Kunnat:

Yhteensä 17 384 000 euroa (sisältää myös kunnallisvaaleista 2004 aiheutuneet kulut)

“Erilaisia massajakelusoftia, ohjelmakirjastoja tai jotain isomman budjetin hankkeita joita käytetään _pitkään_. Pitkäikäisemmissä ohjelmistoissa softan sisäisellä riippumattomuudella alustasta on paljon merkitystä ettei sitä softaa tarvitse kirjoittaa uudestaan muutaman vuoden välein kun maailma muuttuu.

Sitten on jotain business softaa jota tehdään ties mihin toiminnan ohjaukseen hetken tarpeeseen ovat ennemminkin kertakäyttösoftaa.”

En tiedä mikä sinun työhistoriasi on, mutta itse olen tehnyt töitä _isojen_ järjestelmien parissa ja kokemukset ovat melko erilaiset. Esim. mainframelle tehtyjen järjestelmien ikä on tyypillisesti 15-20 vuotta ja koodi on mitä suurimmassa määrin alustariippuvaista. Tämä vaatii tietysti uskoa ja luottoa alustaratkaisun toimittajaan, mistä syystä esim. M$ ei näissä karkeloissa olekaan mukana. Pointti kuitenkin se, että alustariippumaton softa on jotain sellaista, johon en ole työurani aikana vielä törmännyt.

Mikä %€# business case? Kai toimittajan tulisi suomea osata? Tällaisella pseudokielellä on amerikaksi ihan nimikin: Corporate bullshit. Sitä itseään, koska tietosisältö on tarkoituksellisesti nolla.

Hieman rimaa korkeammalle, pyydän.

Kommentoi kirjoitusta

Kirjoitusohjeita

  • Huomioi toisten mielipiteet ja ymmärrä, etteivät kaikki voi olla samaa mieltä kanssasi.
  • Ole kohtelias ja huomaavainen, äläkä tarkoituksella provosoi tai loukkaa muita kirjoittajia.
  • Muista, että kirjoittajana olet rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa viestiesi sisällöstä.

Toimitus varaa oikeuden poistaa sopimattomat viestit keskusteluista. Voit ilmoittaa sopimattomat viestit "ilmoita"-linkeistä.

Katso myös keskustelun ja kommentoinnin säännöt.

Takaisin ylös
RSS

Selaa blogikirjoituksia

Aiheet
Arkistot
TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös