iPad minikannettavan korvaaja?

Apple on vihdoin päättänyt huhumyllyn ja julkistanut ihmeellisen tablet-laitteen. Ensitunnelmat ovat vähän vastaavat kuin iPhonen kohdalla aikoinaan, upea laite, jota on pakko päästä kokeilemaan. Ja jos iPad olisi nyt heti Apple Storessa, se saattaisi olla jo ostoskorissa… Mutta onko iPadille oikeasti paikkansa iPhonen ja kannettavan välissä?

Designin puolesta iPad vaikuttaa onnistuneelta ja sopivan kokoiselta matkoilla kuljetettavaksi. Mieluummin iPadin ottaisi reissuun mukaan kuin kannettavan. Mutta kuinka pitkälle iPad riittää ja toisaalta onko sille käyttöä jos mukana on iPhone?

Internet-surffauksessa ja e-lehtien lukemisessa iPad vienee voiton kirkkaasti, mutta aivan täysin se ei kannettavaa voisi korvata.  Flashin ja Windows Media -tuen puuttuminen estää esimerkiksi MTV3:n ja Nelosen netti-tv:n katselun ja Flash-sivut jää iPhonen tavoin aukeamatta. Flashin ylivaltaa vastaan on hyvä taistella, mutta itse ainakin haluaisin surffata ilman rajoituksia netissä, mikä tarkoittaisi käytännössä tukea Flashille ja myös muillekin kuin Quicktime-videoille.

Mutta muilta osin iPad on juuri sellainen mitä haluaisikin. Pieni, kevyt, tehokas, pitkä akunkesto ja kohtuullisen hintainen. Hinta olikin melkoinen yllätys, jos hinta on 499 euroa Suomessa niin ainakaan perusmallia ei voi pitää ylikalliina. Tosin vertailukohtaa ei juuri ole, perinteiset tablet-PC:t eivät iPadin kanssa oikein kilpaile ja minikannettavat ovat kumminkin omassa tuoteluokassa.

Hyvä uutinen oli myös se ettei iPadia sidota kytkykaupalla operaattoriin, eikä 3G-versiota ole operaattorilukittu. Mutta onko iPhonen käyttö modeemina mahdollista, vai onko pakko hankkia 3G-malli ja dataliittymä matkoilla surffailuun?

Loppujen lopuksi iPad houkuttelee ja joillekin tutuille se sopisi jopa ainoaksi tietokoneeksi kevyeen sähköpostin ja netin käyttöön. Vielä kun mukaan laskee iWorkin, niin iPad on esimerkiksi koululaiselle aika hyvä tietokone. Näppäimistötelakka oli Applelta hyvä veto, mutta tukeeko iPad myös langatonta näppäimistöä?

iPadista tulee varmasti valtava menestys, pelkästään iBooks-kirjapalvelun takia laitteita myydään USA:ssa paljon. Saa nähdä koska kirjat tulevat Suomessa myyntiin. Ja pelilaitteena iPad nousee omaan luokkaansa, iPhone on jo osoittautunut erinomaiseksi pelilaitteeksi halpojen ja helposti imuroitavien pelien ansiosta. Elokuvien katselussa rajoittavana tekijänä on valmiin sisällön puuttuminen, mutta jos jaksaa konvertoida elokuvia niin iPadin näytöltä niitä katsoisi mieluummin kuin iPhonesta. Vielä jos iPadiin saisi digivirittimen, mutta se taitaa olla turha toive.

Kameraa iPadissa ei ole, enkä sitä oikein kaipaakaan. Flash saisi tulla ja moniajosta olisi hyötyä, isolla näytöllä olisi tilaa eri ohjelmille. Silloin kannettavasta voisi melkeinpä luopua ja käyttää sen sijaan iPadia ja pöytäkonetta kotona ja iPadia ja iPhonea matkoilla. Nyt iPad menisi Jobsin kaavailun mukaan iPhonen ja kannettavan väliin, jos ero iPhoneen osoittautuu tarpeeksi suureksi, saa nähdä.

iPad tekee tabletista varmastikin tämän vuoden hittituotteen ja muut valmistajat tulevat vauhdilla markkinoilla Android eturintamassa, mutta syrjäyttääkö se minikannettavat? Jobsin haukuista huolimatta minikannettavat ovat kuitenkin parhaimmillaan käteviä matkakoneita ja yllättävän tehokkaitakin nykyään. Molemmille löytynee omat paikkansa markkinoilla ja tilaa riittää varmasti myös tänä vuonna markkinoille saapuville halvoille Smartbookeille.

Mitä pidät Applen uutuudesta? Aiotko hankkia iPadin vai valitsetko mieluummin minikannettavan?

Tagit: —
Tilaa RSS-syöte
Takaisin ylös

Kommentit 84 kommenttia

Laitteen menestys riippuu yksinomaan sisällöstä. USA:ssa asia on selvä: tarjolla on TV-sarjoja, elokuvia, lehtiä, musiikkia, pelejä ja kirjoja. Näiden avulla iPadista tulee varmasti se vallankumoukselliseksi hehkutettu laite, jonka rinnalla perinteiset PC-tabletit näyttävät lähinnä 60-luvun vilkkuvaloisilta tietokoneilta. Lisäksi laite on sopivan yksinkertainen (”jokaisella” on iPod/iPhone, jolloin mitään oppimiskynnystä ei ole) ja sama sisältö käy perheen muihinkin laitteisiin (”osta kerran, käytä kaikkialla”).

Suomessa (ja Euroopassa) tilanne ei ole aivan niin yksinkertainen. Jos vastaavaa lokalisoitua sisältöä ei löydy (suomenkielisiä kirjoja, erityisesti iPadille suunnattua sisältöä tyyliin iPhonen hs.fi), ei laite ole muuta kuin ylikasvanut iPod/iPhone. Sinänsä laitteessa ei ole mitään vikaa (tekisin sillä varmasti saman ja enemmänkin kuin nykyisellä Asuksen EEE PC-701:llä), mutta kun jo iPhone riittää vallan hyvin perinteiseksi miniläppäriksi. Sillä selaa nettiä, pelaa, kuuntelee musiikkia ja lukee sähköpostit. Mikä jäisi iPadin tehtäväksi, kun vieressä on kuitenkin täysikasvuinen tietokone? Sisällön puuttuessa sopivaa markkinarakoa olisi vaikea löytää.

Aika kaksipiippuinen laite.

Netbook tuntui turhalta kunnes siihen tuli asennettua OS X ja siitä sai ”täysiverisen” kannettavan mukaan, halpa kuin saippua eli kolhuista tai varastamisesta ei tarvitse välittää. Toisaalta tarpeen vaatiessa siinä pyörähtäisi myös PhotoShop ja selain olisi täysiverinen, reissussa joutuu hotellien tai lentoyhtiöiden sivuille mitkä ei usein pyöri pikkulaitteissa (ml. iPhone).

Materiaalin synkronointi iPadiin USB-kaapelilla tuntuu myös kovin vanhanaikaiselta jos istuu sohvalla ja se ”palvelin” olisi siinä 5 metrin päässä olohuoneessa.

iPhonen selain oli hyvä mutta käytännössä alkuinnostuksen jälkeen verkossa surffailee vain pakon vaatimana, m.*.fi sivuilla käy mielellään tsekkaamassa uutiset luppoaikana mutta ei silloin jos vaihtoehtoja löytyy eli pöytäkone tai kannettava. Nexus One tarkalla näytöllään landscape-tilassa osaa käytännössä näyttää normaalin www-sivun zoomaamatta ja siinä selaimen käyttö on jo lisääntynyt. iPad tullee samaan sarjaan.

En tiedä, pitää ehkä odotella softatarjonnan parantumista. App Store on täynnä pikkusovelluksia, jotka sopiva pikkuluuriin. iPad tuntuu jo niin isolta että se kaipaisi oikeita ohjelmia, mutta haluanko ostaa niitä sekä siihen että isompaan Macciin.. Odotellaan.

Monelle peruskäyttäjälle varmasti ihan potentiaalinen vaihtoehto, toisaalta ainoaksi koneeksi aika vaikea vaihtoehto?

Tämä jää hankkimatta, koska on minun tarpeisiini liian isokokoinen. Ihannekoko olisi ollut n. 2 kertaa iPhonen koko ja vastaavasti suurempi resoluutio.

Minikannettavia kaupattiin joskus lapsille ensimmäiseksi tietokoneeksi. Mielestäni tämä voisi olla innovatiivisuutensa, yksinkertaisuutensa ja kosketusnäyttönsä vuoksi juuri sitä.

Mitä tulee työkaluna käyttämisestä tai viestintävälineestä, en oikein pysty kuvittelemaan tuon näppäimistön mielekästä toimintaa. Periaatteessa sitä voisi käyttää kai vaakatasossa pöydällä, jolloin laitetta joutuisi jatkuvasti nostamaan ylös ja laskemaan alas. IPhonesta tutuille peukaloille laite on liian iso, sormet tuskin yltäisivät pari kirjainta pidemmälle. Vanha kunnon yksisormitekniikka ei nykypäivänä oikein kannattele.

Netin yksisuuntaiseen selaamiseen ja lukemiseen laite voi olla omiaan. Mobiilisivustojen käyttö taakan keventämiseen on omiaan parantamaan selailukokemusta mielestäni myös isommilla laitteilla.

Ominaisuudet nykyisellään sisältävät paljon pettymyksiä. Ehkä pois jätetyt ominaisuudet tulevat sitten joskus pala palalta vuosittain uusina innovaatioina.

Onko Tietokonelehden toimitus tosissaan? Milloin lehden nimi muuttuu muotoon Mac? Ei hyvää päivää. Mitä ihmeellistä tässä nyt oli. Paketillinen paskaa järkyttävään hintaan. No onhan siinä iphone os! Pakko olla hyvä.

Jarno, tämä blogi keskittyy Mac-maailmaan. Täällä siis uutisoidaan Applen tuotteista.

Mikä on vaikea kohta ymmärtää?

Diaz\, ei se että täällä keskitytään kyseisiin laitteisiin vaan se miten tämmä tuote nyt nähdään jälleen kerran jotenkin uskomattoman mullistavana koska kyseessä on Apple.

Ja sitten taas miten muissa Tietokoneen blogaajien kirjoituksissa taas parjataan välillä hyvinkin kyseenalaisesti muita valmistajia akunkestoa tai rajoittuneisuutta. Ilmeisesti vain koska ei ole AppleTM käyttökokemus 1:1.

Kilpailevia tabletteja löytyy. Järkevämpään hintaan ja monipuolisempana kapistuksena. Nykyisellään iPad on todella rajoittunut ja se on myös monissa mediossa huomioitu vaan ei täällä. Pitääkö siitä tabletista maksaa noin paljon ja tyytyä surffilautaan joka ei edes näytä koko web sisältöä vain koska Apple tällaista tarjoaa. Jos nyt otetaan vaikka toimituksen kritisoima N900 (vaikka eri kaliiberin laite onkin, tosin käyttöjärjestelmä on täydellisen vertailukelpoinen) niin sillä teet todella paljon sellaista mitä tällä Applen laitteella et. Käyttöjärjestelmä on siis ihan eri vuosikymmeneltä. Jos otetaan oikea tablet windows seiskalla… niin miettikääpä sitä. Vaan uusi iJeesushan sieltä ilmeisesti tälläkin kertaa putkahti.

Siis halusin kritisoida tätä yltiö Apple positivismia mikä Tietokoneen toimittajia riivaa. Eli taas on julkaistu uusi super hyper, on se sitten puhelin hiiri tai tabletti vaikka olisi kuinka rampautettu ominaisuuksien ja mahdollisuuksien suhteen. Onko teidän koko toimitus todellakin sitä mieltä että tänä vuotta padeja myydään enemmän kuin mitään muuta. Kohta ne korvaa maitopurkitkin.

Jarno: ”Jos nyt otetaan vaikka toimituksen kritisoima N900 (vaikka eri kaliiberin laite onkin, tosin käyttöjärjestelmä on täydellisen vertailukelpoinen) niin sillä teet todella paljon sellaista mitä tällä Applen laitteella et. Käyttöjärjestelmä on siis ihan eri vuosikymmeneltä. Jos otetaan oikea tablet windows seiskalla… niin miettikääpä sitä.”

No käyttöjärjestelmä on aivan samalta vuosikymmeneltä. Maemossa käytettävä Linux on Unix-kaltainen käyttöjärjestelmä ja hyödyntää samoja perusideoita sieltä 60-luvulta kuten myös XNU, joka on käyttöjärjestelmänä sekä iPhone OS:ssa että Mac OS X:ssä.

Ja Windows 7:ssa käyttöjärjestelmänä toimii NT, joka on myös sieltä 90-luvulta kuten Linux, mutta sen sijaan ei hyödynnä mitään Unix- tai Unix-kaltaisten käyttöjärjestelmien toimintaa vaikka yhdessä vaiheessa Microsoft yritti harjoittaa EEE:tä ja jakeli UNIX-pakettiaan kehittäjille.

Käyttöjärjestelmät on näissä laitteissa melkoisen tasaväkisiä Maemon ja iPadin osalta ja painivat raskaammassa sarjassa verrattuna Microsoftin NT:hen. Joten käyttöjärjestelmiä ei kannata alkaa vertailemaan. Vertailu tapahtuu aivan muilla ohjelmistoilla kuten käyttöliittymillä, sovellusohjelmilla ja apuohjelmilla. Miten saadaan tehtyä säädöt ja kuinka koko ohjelmistojärjestelmä toimii siinä laitteistojärjestelmässä ja kuinka koko tietokone on on käytettävissä erilaisissa tilanteissa, eli muotoilu ym mukaan. Se ei ole katsos pelkkä koriste.

Ja tuokaan ei ole vielä vertalukelpoinen vaan mukaan täytyy ottaa sisällöntuottajat ja saatavuus.
Lopulta muodostuu kokonaisuus jota voidaan alkaa vertailemaan ja tällä hetkellä näyttää että N900 ja ”Slate PC:t” olisivat altavastaajana jälleen kerran Applen iPadille.

Joo voi sitä tehdä kuin mikä tahansa fani ja lyödä paperille listaa CPU, GPU, HD, RAM, Resoluutio, Akkukesto ym tiedoista. Mutta se ei vain yksinkertaisesti riitä. Mm. Muotoilua et paperille merkitse. Sisällöntarjojien tuotoksia ei myöskään voi lisätä… Koko lista kuivuu kasaan.

Ja moni ei nähtävästi sitäkään ymmärrä että Apple toimii kuten mikä tahansa yritys, se jättää parannusvaraa seuraavalle versiolle. Aivan kuten iPhonen osalta. Loistavia laitteita mutta ei varmaan riitä sille joka vipstaakkelin nörtille joka haluaa isoimman virtuaalipeniksen. Juuri samainen asia mikä vaivaa Nokian puhelimia, paperilla näyttää niin mahtavalta ja kivalta mutta heti kun sen saa käteen niin se on kuin pitäisi tiiliskiveä kädessä.

”Siis halusin kritisoida tätä yltiö Apple positivismia mikä Tietokoneen toimittajia riivaa. Eli taas on julkaistu uusi super hyper, on se sitten puhelin hiiri tai tabletti vaikka olisi kuinka rampautettu ominaisuuksien ja mahdollisuuksien suhteen. Onko teidän koko toimitus todellakin sitä mieltä että tänä vuotta padeja myydään enemmän kuin mitään muuta.”

Teet yleistyksen Apple fanittamisesta koskemaan koko Tietokone-lehden toimitusta yhden toimittajan kirjoituksella joka kirjoittaa omaa Mac-aiheista blogia ja kyselet vielä että onko koko toimitus sellainen?

Älä pelkää, Tietokone-lehden toimitus on enemmän vinossa Microsoftin suuntaan kuin Applen. Joten voit rauhassa nukkua yösi.

Ehkä sinusta olisi ollut parempi että Teemu Masalin olisi kirjoittanut vastaavanlaisen jutun iPadista kuin Ossi kirjoittaa avoimen lähdekoodin ohjelmistoista ja muista projekteista pelkällä asiantuntemattomuudellaan ja tehden yleistyksiä tuloksista jotka 10 vuotias osaisi tehdä paremmin.

Pitäisikö odottaa että joku tulee seuraavaksi itkemään kuinka iPadissa ei ole Blu-ray asemaa tai kuinka ei ole 8 USB-liitäntää että saisi sitä padia pitää sylissä kaikki ne oheislaitteet kiinni siinä?

Nähtävästi monikaan ei ymmärrä mikä on tabletin idea ja etenkin kun puhutaan muistilehtiön kokoisesta laitteesta eikä mistään PC:stä joka painaisi 2-3 kiloa ja jolla on paksuutta useamman sentin näppäimistön vuoksi ja jonka akkukesto ei pääse lähellekkään iPadia.

Minkä vuoksi Kindle on menestynyt niin loistavasti? Koska siinä on webcam, mikrofoni, värinäyttö chattia varten multitouchilla, useita satoja gigatavuja tilaa, nopeat HSDPA yhteydet ja Echange tuki sähköpostille jne?

Komppaan jarnoa, mielestäni tietokone lehti on vahvasti kallistinut applen suuntaan, linux sentään mainitaan joskus ja yleensä mikkisoftan tuotteista sanotaan negatiivistä. Vaikka Apple julkaisisi omalla logollaan olevan A4 paperiarkin, se olisi tietokonelehden mukaan lähes mieletön uusi keksintö.

Tietokonelehti pitäisi olla TIETOKONELEHTI ei mac uutiset.

Saas nähdä kuka tuollaisen A4-kirjan ostaa. Olisivat tehneet edes taitettavan mallin niin sitä voisi kuljettaa mukana. Siinä ei edes kaikenmaailman kompassit auta. Etenkin mitä ihmettä kompassilla tuommosessakin tekee vai luuleeko Apple että kaikki iPhone/iPad-käyttäjät ovat niin tyhmiä että eksyvät jo kaupungissakin.

iPhone kattaa tarpeeni riittävän hyvin ettei iPadin hankkiminen ole tarpeen. Pakko silti myöntää että on vaikea pitää pankkikortti aisoissa. Taidampa odottaa kesään ja hankkia uuden iPhonen mielumminkin.

Toivoin että iPhone OS 4.0:sta olisi kuulunut jotain. Siinä mielessä olen tilaisuuteen hieman pettynyt. Jos uuteen päivitykseen ei tule mahdollisuutta vaihtaa taustakuvaa kuten nyt iPadissakin niin alkaa kirosanoja lennellä kohti Applea. Muutoinkin kotivalikkoon kaipaisi jotain uudistusta.

Jarno: ”Kilpailevia tabletteja löytyy. Järkevämpään hintaan ja monipuolisempana kapistuksena.”

Mistä? Ihan oikeasti, ei tunnu missään olevan järkeviä PC-käyttistä ajavia tabletteja. Jotain tabletiksi taivuteltavia 3-4kg painavia kannettavia kyllä löytyy.

Nyt Jarno-setä laittaa linkkiä pöytään tai syö sanansa.

Raips, olen hyvin perillä käyttisten historiasta. Puhuin kuitenkin käyttöjärjestelmien ominaisuuksista. N900 ajaa linux debian ohjelmistoja ilman crackkailyä ja oikeasti natiiveja ohjelmia jotka pystyvät ottamaan järjestelmästä ja laitteistosta kaiken irti on mahdollista kehittää.

Applen kannettaviin tuotteisiin on tarjolla se mitä apple kehitystyökaluilla ja rajapinnoilla nyt päättää antaa. Flashit on bännissä ja moniajot sun muut mitkä on nykyaikaa. Joka ikinen web sivu ei tarvitse omaa ohjelmaa. Onko se sitten hienoa pyörittää jotain ylös päin skaalattuja iphone ohjelmia? (4:3, ei laajakuva) resossa.

Tässä on tabletteja kiinnostuneille ja ei kun valkkaamaan.
http://www.umpcportal.com/products/
http://www.mikropc.net/kaikki_uutiset/article362323.ece

Miksi ihmeessä siinä ei ole SD-kortinlukijaa, USB:tä tai ylipäänsä mitään keinoa laajentaa laitteen muistikapasiteettia? 16 gigaan ei paljon leffoja mahdu… vai olenko missannut jotain?

kumpe: 64 gigaa on maksimikoko, montako kymmentä leffaa sinne pitäisi mahtua? Tuohon resoluutioon pakattuna yksi normipituinen leffa vie sen 500-800MB, eli leffoja uppoaa noin 80kpl. Riittääkö yhden reissun tarpeisiin?

Jarmo: ”HP:n Slaten luvataan tulla myyntiin myöhemmin tänä vuonna. Hintaa tai muita tietoja tabletista ei ole kerrottu.” … ei juuri vakuuta, tulee joskus, ei hajua hinnasta.

Fusion Garagen JooJoo (a.k.a. Crunchpad) ja Archos 9 onkin jo huomattavasti kiinnostavampia. Archosta saa jopa kaupastakin, JooJoo taas on vapourwarea toistaiseksi.

Jarno laittaa linkkia tableteista, missä on XP-käyttis.. :D

TAI sitten tottakai mallista, mitä ei ole vielä myynnissäkään! :D

JEE JEE JERRY COTTON!

”64 gigaa on maksimikoko, montako kymmentä leffaa sinne pitäisi mahtua?”
Juu 64 gigaa on maksimikoko, mutta hinta onkin sitten se 800 euroa, ilman mitään mahdollisuutta laajentaa muistia tuosta. Tuon verranhan saa kohtpuoliin jo kännyköihin muistikapasiteettia.
Tuo halvin ja eniten mainostettu versio n. 400-500 euroa ja sisältää vain 16 gigan muistin eikä 3G:tä, muistikorttipaikkaa, USB:tä, flash-tukea, moniajoa jne.
Sinänsä tuote,käyttöliittymä sekä laitteen muotoilu ovat applemaiseen tapaan varmaan hyvin tehtyjä.

800 eurolla ostan ennemmin vaikka tämän ja jonkun älypuhelimen:
http://www.ubergizmo.com/15/archives/2010/01/hp_mini_5102_at_399.html

Lepinkäinen, mikäs sen iPadin saatavuus on? Jenkkilässä 3kk päästä ja meille on luvattu ensi syksyksi.

Lisäksi 3G yhteys on toteutettu Micro SIM korteilla, joita löytyy …ööööh…miltä operaattorilta, tästä saa maksa $130 lisää.

Ja löytyyhän niitä
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30523

”TAI sitten tottakai mallista, mitä ei ole vielä myynnissäkään! ”

Eipä ole iPadkään vielä myynnissä.

Huvittaa tämä fanatismi. Oikeasti ollaan tilaamassa, ennen kuin laitetta on edes testattu!

Teillä on liikaa rahaa, jos tilailette 500$ tuotteita kokeilematta. Tai sitten joku on aivopessyt jonkun…

Niin ja Windows 7 kosketusnäyttöominaisuudet ovat ihan eri maasta kuin XP:n. Todennäköisesti jonkun Win 7 tablet minipc-julkaisusta tulee suht suosittu.

Toki tämä iPadkin voi myydä, mutta pahoin pelkään, että menestys on TÄYSIN iBooksin varassa. Kindle on 2/3 halvempi ja omaa huomattavasti lukuystävällisemmän näytön. Valinta lienee riippuu tarjonnan ja ihmisten teknofiilistelyn tarpeen määrästä.

iUseless olisi parempi nimi :)

”Mutta onko iPhonen käyttö modeemina mahdollista, vai onko pakko hankkia 3G-malli ja dataliittymä matkoilla surffailuun?”

Nokian puhelimiin saa ainakin loistavaa JoikuSpottia. Samoin Windows Mobileen.

iPhonelle ei ilmeisesti ole tulossa, koska…?

”For iTouch users: You can turn your iTouch to a 3G iPhone by using the combination ”iTouch + Nokia S60 phone + JoikuSpot software = 3G iPhone”:-)”

Heti lähtee tilaukseen kun vain saataville tulee, hoitaa perheessä sen normi vapaa-aika touhun eli sähköpostin, facebookin, webbi surffailun, kuvien katselun, jne.

Vielä kun tuohon saisi tilattua jonkun suomalaisen lehden esim. Hesarin tai Keskarin niin päivittäisen paperilehden tilaus loppuisi välittömästi.

Camera connector ja sen ympärille tarjottavat sovellukset kiinnostavat myös kovasti…

Ja väittelijöille, onneksi näitä teknisiä vempaimia ei pakota kukaan ostamaan jos jostain ei satu tykkäämään ;)

Tämän myötä olisi pakko heittäytyä aika täysvaltaisesti Applen talutusnuoraan ja suoraan sanottuna Riisuttu Iphone isommalla näytöllä ei vaikuta riittävältä syyltä moiseen.

Vehje joka on suunniteltu niin että ei vie käyttäjiä sen enempää Omenan puhelimelta kuin tietokoneiltakaan on väkisin suunniteltu niin että se ei ole puhelin eikä tietokone. Se on ipad jolla voi surffata tai mailata melkein yhtä hyvin kuin halvalla läppärillä, lukea kirjoja melkein yhtä hyvin kuin oikealle e-readerilla tai katsella valokuvia ehkä jopa paremmin kuin 50 euron digikuvakehyksellä.

Lisäksi se näyttää siltä että sen kuljettaminen on hankalampaa kuin miniläppärin.

Kyllä lähtee ostoon.

Ei tosin korvaa minulla iMacciä, MacBook Prota, eikä iPhonea, mutta sänkyyn pääsee kyllä kaveriksi :P

Jos nuo mitä siitä on tähän mennessä sanottu pitää paikkaansa, niin fyysiset kirjat jää tulevaisuudessa ostamatta ja lehdetkin menee iPadiin. Reissussa laukku on taas paljon kevyempi, kuin tähän asti.

Erilaisiin tilaisuuksiin voin kuvitella tuon myös mukaan. Sitten on mitä erinäisempiä ammatteja joiden apuvälineeksi tuo sopii, kuin nakutettu. Yksi mikä on usein mainittu on lääkäri ja sitten ei saa unohtaa koululaisia ja opiskelijoita. Koulukirjojen raijaaminen loppui, kuin seinään xD

Jotkut vinkuu täällä, että muisti on vain sen ja sen kokoinen.

Niille on pakko sanoa, että tarkoitus ei ole pitää tuossa laitteessa kaikkea mahdollista sen muistissa, vaan sinulla on yhteys omaan pöytäkoneeseesi, josta voit hakea sen mitä tarvitset, jos sinulla ei ole sitä mukana. Sellaista leffaa, jonka on jo katsonut ei tarvitse pitää enää mukanaan, ellei se ollut poikkeuksellisen hyvä.

Voit myös vuokrata leffan ja se poistuu muistista tietyn ajan kuluttua.
Omassa iPhonessani on 32gigaa muistia ja siitä noin neljännes on käytössä. Musiikkia ja videoita sun muuta on hirveästi ja kaikki on mukana. Eli 32 gigaa ei lopu ihan heti ja 64 gigaa on yllättävän paljon.

Täällä porukat tuijottavat koko ajan numeroihin, vaikka ne eivät kerro yhtään mitään. Numerot on aina viihteellisiä.

”Jotkut vinkuu täällä, että muisti on vain sen ja sen kokoinen.

Niille on pakko sanoa, että tarkoitus ei ole pitää tuossa laitteessa kaikkea mahdollista sen muistissa”

Yleensä käyttäjät itse tietävät mitä laitteeltaan haluavat, eivätkä mene sen mukaan mitä valmistaja tarkoituksellaan ”pakottaa”. Tällöin yleensä sitten äänestetään lompakolla, jos ei omaa käyttötarkoitusta laite kohtaa.

Kyllä monet haluaisivat kantaa kaiken musiikkinsa, tv-sarjansa ja leffansa mukana. Ennen LTE:tä ei voi luottaa siihenkään, että sieltä omalta palvelimelta niitä saa tarpeen mukaan haettua nopeasti.

Joten varmasti jollekin ihan perusteltu nurinan aihe. Etenkin kun 64 gigan versio maksaa aika paljon.

Minkä takia lehtiä ja kirjoja yhtäkkiä alettaisiin julkaista sähköisessä muodossa vain yksinoikeudella applelle? En ole ikinä sähköistä kirjaa ostanut mutta voisin kuvitella että perus läppärilläkin nuo saa nykyään auki. Miksi siis joku mediatalo ampuisi itseään jalkaan ja siirtyisi julkaisemaan tuotteensa vain applen kautta, applen kaupassa ja applelle rojalteja maksaen?

Ja sitten takaisin alkuperäiseen aiheeseeni. Nyt jo kaksi toimituksen blogaajaa hehkuttaa kilpaa tätä ihmelaitetta jota kukaan ei ole nähnyt muualla kuin Steve Jobsin kädessä lavalla, mutta joka ilmiselvästi mullistaa tietokonemaailman kuluvien kuukausien aikana.

Edellisessä blogijulkaisussa haukutaan Nokian ilmainen kommunikaattori turhakkeeksi ja ominaisuudeksi mistä ei kellekään oikeasti navigaattoria käyttävälle ole mitään iloa.. kokeilematta tai näkemättä ohjelmaa millään tavalla. Tekstissä keskitytään haukkumaan ominaisuutta, eikä anneta sille oikein mitään arvoa.

Jälleen edellisessä blogissa ei löydetä N900 puhelimen ohjelmistopäivityksestä mitään muuta mainitsemisen arvoista kuin Exchange bugin korjaus. Puhetta ei ole selkeästi kasvaneesta tunnistusherkkyydestä, nopeudesta ja akunkestosta. Lähinnä keskitytään siihen että eipä puhelimella varmaan mitään tee kuin N900 on. Vastaavasti minimaalisesta iphone 3.1 päivityksestä sama blogaaja keksi vaikka mitä hypetettävää, kuinka apple nyt pitää huolta asiakkaistaan.

Ja loppujen lopuksihan iPhone saatiin joulukuussa testivoittajaksi antamalla akkukeston arvosanaksi nokialaiselle 6 ja ilmeisesti koska Apple pystyi (vai pystyikö sittenkään?) iphonella saavuttamaan pidemmän wlan stand by ajan. Joku voisi puhua nollatutkimuksesta.. no joka tapauksessa näin ansaitsi 3 (kolme!!!) pistettä enemmän.

Nokia tässä on nyt vain yksi huono esimerkki Apple-faniudesta, mutta on se havaittavissa linux, Microsoft, laitearvioissa, ja ylipäätään palstatilanäkyvyydessä kaiken aikaa. Ainaki syksyllä päivän ohjelmana oli ihan joka päivä iphone sovellus.

Koittakaa saada vähän rotia ja antakaa sille Applelle sitä palstatilaa sen verran mitä markkina-arvolla ansaitseekin.. Oikeasti marginaalituotteesta on edelleen kysymys.

Voishan tommosen 16 gigasen mallin ostaa surffailua ja muuta ajanvietettä varten kun vanha läppäriki meni sopivasti särki jokin aikaa sitten. Ja tieten ilman 3G:tä kun nuo mokkulahommat on nykyään armotonta spedeilyä.

Lähinnä tuo nyt tuntuu ylisuurelta iPod Touchilta.

Olen samaa mieltä Jarnon kanssa, Tietokone on selvästikin muuttanut linjaa vakavasti otettavasta ammattilehdestä kohti koti-/kuluttajatyyppistä julkaisua. Paria selvästi asiallisempaa kolumnia lukuunottamatta sisältö alkaa olla aika köykäistä, myös Applen tuotteet ovat selvästi aiempaa enemmän esillä, ehkä enemmän mitä niiden markkinaosuus antaisi aihetta.

raips: Sekä kirjoitustyylisi että ilmeiset asiavirheet kuten iphone OS:n rinnastaminen Maemoon, eivät anna sinusta erityiisen asiantuntevaa kuvaa. Myös käsittyksesi Windowsista voisi kaivata tuuletusta.

Tästä Steve Jobsin tarjoamasta ateriasta jäi jotain puuttumaan…missä on pihvi?
Eipä ainakaan itselläni aiheuttanut väristyksiä.

Se voittaa tablet-kisan, joka tekee helposti käytettävän ja ihmisten tarpeisiin vastaavan laitteen sopivaan hintaan.

Tässä suhteessa Apple on vahvoilla, Google on musta hevonen ja Microft+laitevalmistajat epännistuneet jo monta kertaa.

Jarno: ”Minkä takia lehtiä ja kirjoja yhtäkkiä alettaisiin julkaista sähköisessä muodossa vain yksinoikeudella applelle? … Miksi siis joku mediatalo ampuisi itseään jalkaan ja siirtyisi julkaisemaan tuotteensa vain applen kautta, applen kaupassa ja applelle rojalteja maksaen?”

Sama toimi musiikille, miksipä ei kirjoille/lehdillekin. ”Ei kukaan osta musiikkia sähköisesti vain Applelta” … ja yli miljardi kappaletta myyty jo. Siinä välissä pakotettiin DRM pois musiikista yms. pientä.

Ei tuosta Kindlen tappajaa tule, mutta aikakausilehdet lukisi mielellään elektronisesti – Kindlen MV-näyttö kun ei oikein toimi lehdille missä on suuria värikuvia ja ehkä multimediaakin (NY Timesin demo).

Oma ensivaikutelma on myös hieman pettynyt. Odotuksissa oli jotain oikeasti mullistavaa, mutta tulos olikin tablet rajoituksilla. Monista rajoituksista pääsee toki eroon, mutta se johtaa juuri ylempänä mainittuun talutusnuora-tilanteeseen.

Laite voisi toki tietyille ihmisille korvata kannettavan, varsinkin jos pääkäyttö on surffaus/sähköpostitus, mutta henkilökohtaisesta kokemuksesta on pakko sanoa, että kyllä sitä näppäimistöä vaan alkaa kovin nopeasti kaipaamaan (erityisesti jos välillä joutuu jotain tekstinkäsittelyä touhuta), kun tablet-konetta käyttää. Toki tuohonkin näppäimistön voi ostaa, mutta silloin sen koko idea mielestäni jo haihtuu, miksi pitäisi korvata miniläppäri tablet + näppäimistö yhdistelmällä? Varsinkin kun perinteisin miniläppärin saa nykyään jo kovin halvalla. Lisäksi esimerkiksi videoiden katselussa näppäimistö on kovin hyödyllinen, jotta näytön saa aina fiksusti eikä sitä tarvitse pitää kädessä.

Lisäksi opiskelukäytössä laite tuskin tulisi toimimaan (ainakaan itselläni), koska ensinnäkään laitteeseen ei oikein voi kytkeä muistitikkua, jota edelleen tarvitaan tietyissä tapauksissa. Myöskään erinlaisia suunnitteluohjelmia ei laitteeseen saa, ja vaikka vastaavan ohjelman Applen softakaupasta saisikin, ei se todennäköisesti olisi yhteensopiva oppilaitoksien ohjelmien kanssa, saatika sen käyttö järkevää ilman hiirtä. Lisäksi ainakin ylemmillä koulutusasteilla tarvii tehdä rapotteja muullakin kuin officella. Ja jos jonkin ohjelman on jo ostanut PC:lle tai macille, tulisi sen erillinen versio ostaa erikseen padille?

Näppärä laitehan tuo tietyssä käytössä, mutta vaikea nähdä kovin suuria markkinoita. Jos laitteessa olisikin ollut esimerkiksi Mac OS X, olisi tilanne ollut jo aivan toisenlainen ja laitteen käyttömahdollisuudet moninkertaistuneet. Olettaen tietysti että speksit riittäisivät sen sujuvaan pyörittämiseen.

Tuo sisällöntarjontahan tuohon tuo tietysti lisäarvoa, mutta tuo jäänee aika raakileeksi esimerkiksi Suomessa. Uskoisin lisäksi mediatalojen alkavan hyvin nopeasti tarjoamaan samaa sisältöä myös muissa ympäristöissä kuin vain iPad:lle.

Nojoo, Teemu Masalinin kirjoitukset ovat kyllä sekä lehdessä, blogissa että nettiuutisissa vähän turhan Apple fanittavia.

Näin blogissa tämä vielä menettelee, mutta onhan se vähän pelottavaa kun jo ingressissä on ”Olisin jo ostanut, kun vain saisi jostain!”-tyyppinen lausahdus.

iPad on turhan rajoittunut laite kuten Applelta nyt osattiinkin odottaa. Rajoitukset kuitenkin tuovat helppokäyttöisyyttä ja Pekka Peruskuluttaja koskaan tuskin edes jää kaipaamaan edistyneempiä ominaisuuksia.

iPod on nättilaite, mutta on tosiaan outoa että Suomessa Nokiaa ei mediassa arvosteta.
Itse navigoin jo kolmannella Nokialaisella viikoittain. En ole koskaan omistanut navigaattoria, vain kommareita, N95 ja nyt jo vuoden E71 johon on tullut päivityksiä tarvittaessa ja mm. OviMaps sovellus, joka toimii kuin unelma. Ehkä kukaan toimittaja ei kokeile näiden laitteiden ominaisuuksia, tai päivitä softaa. Vuoden vanha puhelin johon päivittyin OviMaps ja hups kun ajan ylinopeutta näytössä muuttuu nopeus vihreästä fontista punaiseksi, ja kyseisen tieosuuden nopeusrajoitus merkki tulee näyttöön ja laite kertoo ylinoputeni vielä ääniopastuksella. Aika WoW toiminto mutta, ei mainintaa missään kun se on vaan se Nokia joka maksoi vuosi sitten alle 400 €.
Edelleen Nokialaiseni E71 näytää navigointiohjelmassa maamerkit lähimmästä kauimpaa, tai muussa järjestyksessä, aika WoW tuokin toiminta.

Kyllähän tuo vehje ihan mielenkiintoiselta vaikuttaa. Itselleni moisessa on kyllä kuitenkin (ainakin) seuraavat suuret puutteet:

– Laitteeseen ei saa asentaa ohjelmia muualta kuin Apple Storesta
– Musiikin ja muun sellaisen synkronointiin tarvii Itunesia (sellaista ei tässä talossa ole eikä tule)
– Moniajoa ei ole tässäkään laitteessa

Toisin sanottuna, rauta on taasen hienoa ja haluttavaa, mutta vendor lock-in on ***seestä.

Miniläppärit eivät ole innostaneet, mutta ei tämäkään tehnyt niin suurta vaikutusta, että todennäköisesti mobiilipuoli tulee hoidettua kännykän ja iPod touchin kautta. Sen sijaan iMac 27 tuntuu entistä asiallisemmalta koneelta kotikäyttöön.

Melko varmasti mutta vasta version (revB/revC) jahka mukana tulee
- kamera videopuheluita varten
- flash-tuki
- java- tuki
Nuo on must asioita mutta kivana lisänä toivoisin
- integroitu dvb-t viritin
- hdmi liitäntä
- sisäinen muistikortinlukija
- vapaa sovellusympäristö

Tai toisena vaihtoehtona on odottaa sopivaa laitetta muilta valmistajilta johon voi modata hackintoshin

myöhemmin: flash on jo kuollut sukupuuttoon ennen kuin se saadaan Applen mediahärpättimiin. Jos ja kun tarpeeksi suuri massa selaa mobiilisti ilman flash-tukea (kuten USA:ssa näin on jo tapahtunut), on hulluutta perustaa sivusto sen varaan. JavaME on taas jäänyt lähinnä peruspuhelimien sovellusalustaksi.

HDMI:tä ei ehkä tule, mutta jo nyt siinä on VGA-tarkkuudella tapahtuva ulostulo. Vapaata sovellusympäristöä tuskin kohdeyleisö kaipaa, ei ainakaan jos sen seurauksena täytyy oikeasti miettiä mistä sovelluksensa lataa ja kuinka turvallisia ne ovat. En usko, että kovinkaan moni on vaihtanut iPhonesta pois sen takia, että ohjelmat pitää ladata helposti ja turvallisesti yhdestä paikasta.

Moni täälläkin kuvittelee iPadia miniläppäriksi. Se ei ole miniläppäri, se on medialauta. Sillä ei ole tarkoitus tehdä ”tietokoneasioita” vaan kuluttaa digiviihdettä (oli se sitten tekstiä, videota tai pelejä). Siksi se ei tarvitse ulkoisia laajennusportteja, eikä pahemmin moniajoakaan. Kamera siinä saisi kyllä olla, mutta ehkä sen poisjääntiin on sama syy kuin iPod touchissa.

Ei tällä kierroksella napannut minun kohdallani, mutta ehkä jo seuraavalla.

(Nimimerkki ip voisi tutustua tarkemmin käyttöjärjestelmiin, jos luulee maemon olevan jotenkin ihmeellinen ja ylivoimainen. Vaikka iPhone OS onkin kaukainen Mach-sukulainen, ovat molempien sukujuuret kyllä tiukasti unixissa. Windows on kyllä tässä kolmikossa se erilainen, muttei välttämättä enää muita huonompi.)

Täällä oli pyydetty linkkiä vastaaviin windowsia ajaviin tabletteihin. Tässä yksi:

http://www.archos.com/store/psearch.html?country=fi&lang=en&prod_id=archos9

Hinta 499.99€.

Intel ATOM Z510 1.1 GHz
8.9” LED backlight
1024×600 pixels
Resistive touch screen
Microsoft® Windows® 7 Starter Edition
HDD 60GB (1.8”)
WiFi: PCI-E interface, 1 antenna, support IEEE 802.11b/g
Ethernet: 10/100 Mb/s Ethernet Controller (via port replicator)
Bluetooth 2.0 (EDR compliant)
800 grams

Eli ipad ei ole mitään uutta, tai vallankumouksellista, tai maagista…

itse teidän jumalallanne, Steve Jobsillakin meni luu kurkkuun kun yleisössä alettiin nauramaan kun äijä meni epäonnekseen uutissaitin video-osastolle, jäipä tyylikkäästi flashplayerit käynnistymättä tällä uraa uurtavalla ihmelaitteella.

mutta tosiapplehan ei flashia kaipaa!

tämä on sitä paskaa mitä iphone myös.

ja niin applemaiseen tapaan joku todella turha toimistosovellus on käännetty iphonelle eiku padille ja jokainen pikkuosanen on siitä erikseen maksullinen mutta se on niin HIENO! *voihkaisu*.

ja entäs moniajosta NOT.

huoh…

”flash on jo kuollut sukupuuttoon ennen kuin se saadaan Applen mediahärpättimiin. Jos ja kun tarpeeksi suuri massa selaa mobiilisti ilman flash-tukea (kuten USA:ssa näin on jo tapahtunut), on hulluutta perustaa sivusto sen varaan. JavaME on taas jäänyt lähinnä peruspuhelimien sovellusalustaksi.”

Flash ei kuole sukupuuttoon ennenkuin tulee joku muu web-videosoitin 98% tavoitettavuudella. Eli realistisesti Flash on tiiviisti osana web-videoita vielä vähintään 5 vuotta.

Youtubella on varaa tarjota 6 eri formaattia, mutta vaikka se onkin suurin ja kaunein, jotkut meistä haluaa katsoa esimerkiksi http://www.indietaivas.fi:n tarjoamia kokoillan (amatööri)leffoja netistä.

Pien Ex tietokoneen tilaaja: ”Komppaan jarnoa, mielestäni tietokone lehti on vahvasti kallistinut applen suuntaan, linux sentään mainitaan joskus ja yleensä mikkisoftan tuotteista sanotaan negatiivistä.”

Ai että Tietokone-lehti on vahvasti kallistunut Applen suuntaan. Taitaa olla vahvat suodatukset laseissa että ei nähnyt mm. sitä Microsoftin Windows 7:n uutisointia vuoden ajalta… Ehkä se mainostaminen tepsikin niin että Microsoftia koskevat maino… uutiset eivät edes kiinnitä enää huomiota vaan heti kun tulee hopeinen omenalogo näkyviin niin pulssi nousee.

”Tietokonelehti pitäisi olla TIETOKONELEHTI ei mac uutiset.”

Tietokone-lehti ei käsittele tietotekniikkaa vaan se on mainoslehti ”tietoteknologialle” ja pääasiassa Microsoftin tuotteille ja niille valmistettaville ohjelmistoille ja laitteille. Ja eikö muka Macintosh, iPhone, iPod, iPad ym ole tietotekniikkaa koskevia aiheita? Mistä lähtien tietokone on tarkoittanut samaa kuin PC?

Jeps: ”Etenkin mitä ihmettä kompassilla tuommosessakin tekee vai luuleeko Apple että kaikki iPhone/iPad-käyttäjät ovat niin tyhmiä että eksyvät jo kaupungissakin.”

Et taida olla koskaan kuullutkaan ihmisistä joilla ei ole hyvää suuntavaistoa sijainnistaan kaupungissa vaikka ovat asuneet siellä vuosikausia? Tai ihmisiä joilla on niin huono suuntavaisto että eksyvät jo ostoskeskuksissa? Tai ihmisiä jotka eivät osaa edes katsoa suuntaa tähdistä tai edes auringosta? Tai lukenut, saati kuullut tutkimuksesta jossa todettiin että autonavigaattorit heikentävät ihmisten kykyä suunnistaa…

Nemo: ”Jos uuteen päivitykseen ei tule mahdollisuutta vaihtaa taustakuvaa kuten nyt iPadissakin niin alkaa kirosanoja lennellä kohti Applea. Muutoinkin kotivalikkoon kaipaisi jotain uudistusta.”

Eikö iPhonessa voi vaihtaa kotinäkymän taustakuvaa?

Jarno: ”Puhuin kuitenkin käyttöjärjestelmien ominaisuuksista.”

En nähnyt sinun puhuvan verkkoprotokollista, tiedostojärjestelmistä, moniajosta, prosessohallinnasta, I/O:sta ym käyttöjärjestelmien yleisistä ominaisuuksista, tai tarkemmista ominaisuuksista. Anteeksi.

”N900 ajaa linux debian ohjelmistoja ilman crackkailyä ja oikeasti natiiveja ohjelmia jotka pystyvät ottamaan järjestelmästä ja laitteistosta kaiken irti on mahdollista kehittää.”

Linux Debian ohjelmistoja… siis tarkoitat Linux-käyttöjärjestelmän ”Debian GNU/Linux” -nimiselle jakelupaketille käännettyjä DEB-paketteja joita ei tarvitse lähdekoodeista paketoida uudelleen?
Sehän on selvää että kun on lähdekoodin ohjelmistojärjestelmään (eikä vain käyttöjärjestelmään tai sen päällä oleviin ohjelmistoalustoihin) niin saadaan helpommin laitteistosta kaikki irti niin kauan kuin käyttöjärjestelmän kaikki järjestelmäkutsut on käytettävissä.

”Applen kannettaviin tuotteisiin on tarjolla se mitä apple kehitystyökaluilla ja rajapinnoilla nyt päättää antaa.”

XNU on avoimen lähdekoodin käyttöjärjestelmä. Aina Mach-mikrokernelistä, IO-Kit ja FreeBSD:n verkkoprotokolliin ja tiedostojärjestelmistä alkaen. Kaikki laitteiston ominaisuudet saa käyttöön kun kehittää ohjelmat suoraan käyttämään XNU-käyttöjärjestelmää joka on Darwin käännöksenä sellainen että se osaa käyttää Mac OS X:n ohjelmistoalustoja ym ohjelmistoja, joista osa suljettuja ja osa avoimia. Jos tekee ohjelmistot hyödyntäen Mac OS X:n avaintekniikoita (saadakseen tietyt edut ym) niin silloin on sidottu juuri niihin ominaisuuksiin mitä ohjelmistoalustat ym tarjoavat.

”Flashit on bännissä ja moniajot sun muut mitkä on nykyaikaa.”

XNU on ihan moniajoon kykenevä käyttöjärjestelmä mutta Mac OS X:ssä on vain estetty muiden sovellusohjelmien moniajo yhtä aikaa. Mikä on minun mielestäni typerää joissain tilanteissa mutta monissa taas järkevää. Flashin puute harmittaisi minua mutta nytkin on AdBlock töissä joka pääasiassa sulkee Flashit. Melkeinpä vain youtube on sivusto jossa Flash pitää sallia. Minulle siis Flash puute ei ole mikään suuri ongelma mutta ymmärrän miten monille se on. Inhoan itse Internet-sivuja joissa on valikot ym tehty Flashilla niin että sivuja ei voi selata edes tekstitilassa olevalla WWW-selaimella.

”Joka ikinen web sivu ei tarvitse omaa ohjelmaa. Onko se sitten hienoa pyörittää jotain ylös päin skaalattuja iphone ohjelmia? (4:3, ei laajakuva) resossa.”

Tuplattuna resoluutio niin kuvanlaatu ei paljoa heikkene. Mutta sanoisin että en pitänyt hirveästi tuosta esityksestä muutenkaan. Kuitenkin iPadilla on erinomainen tunne siihen käyttöön juuri kädessä pidettävyyden takia. Samasta voi saada jo fiiliksiä kun käyttää mm. Always Innovating omaa Touch Book -nimistä Netbookia jossa on vielä näppäimistökin. Ja muutenkin vaikuttaa hetki hetkeltä yhä paremmalta laitteelta kuin Applen iPad ja Microsoftin ja heidän orji… kumppaniensa ”Slate PC:t”.

Kumpe: ”Miksi ihmeessä siinä ei ole SD-kortinlukijaa, USB:tä tai ylipäänsä mitään keinoa laajentaa laitteen muistikapasiteettia? 16 gigaan ei paljon leffoja mahdu… vai olenko missannut jotain?”

Leffat voit suoratoistaa Internetin kautta tai jopa omalta kotipalvelimelta tai toiselta Macintoshilta (tai PC:ltä jos iTunesin kautta se on mahdollista…). Joten itse en näe paljoakaan tarvetta alkaa tallentelemaan dataa kun 16/32/64Gt tallennustila on melkoisen riittävä. Nytkin yksi Netbook on käytössä jossa on 8Gt SSD-levy ja siitä on 2Gt vapaana ollut jo puolitoista vuotta kun vaihtoi sähköpostiohjelman käyttämään IMAP-protokollaa POP3-protokollan sijasta ettei kolmesta sähköpostilaatikosta ladata kaikkia 14Gt verran sähköposteja koneelle.

Jeppe: ”800 eurolla ostan ennemmin vaikka tämän ja jonkun älypuhelimen:”

Miltä kuulostaisi älypuhelin + http://www.alwaysinnovating.com/home/index.htm Laajennattavuuskin on 3-4 sisäisen USB-liitännän avulla melkoisen loistava. Eli sisään vaan 3G modeemi, uusimman WiFi standardin tikku, vaikka 128Gt muistitikku ja vaikka DVB-T ja vetää antenni sisälle kierteelle. 10h akkukesto näppäimistön kanssa (+ muutama USB-portti lisää) ja pelkästään tablettina niin 4h.

Jarno: ”Minkä takia lehtiä ja kirjoja yhtäkkiä alettaisiin julkaista sähköisessä muodossa vain yksinoikeudella applelle? En ole ikinä sähköistä kirjaa ostanut mutta voisin kuvitella että perus läppärilläkin nuo saa nykyään auki. Miksi siis joku mediatalo ampuisi itseään jalkaan ja siirtyisi julkaisemaan tuotteensa vain applen kautta, applen kaupassa ja applelle rojalteja maksaen?”

Eihän siinä olekkaan ideaa. Sen vuoksi Apple tukee avointa formaattia E-kirjoille. Formaatti joka on suunniteltu toimimaan eri kokoisilla näytöillä ja erilaisilla laitteilla. Kosketusnäyttöjä käyttävät laitevalmistajat voivat kehittää/käyttää sovellusohjelmie lukemiseen jotka vaikka esittävät E-kirjat esittäen ne tavallisina kirjoina ym.

”Nyt jo kaksi toimituksen blogaajaa hehkuttaa kilpaa tätä ihmelaitetta jota kukaan ei ole nähnyt muualla kuin Steve Jobsin kädessä lavalla, mutta joka ilmiselvästi mullistaa tietokonemaailman kuluvien kuukausien aikana.”

Oli siellä useampia ihmisiä lavalla joilla oli laite kädessä ja esittelivät sitä ;-)
Mutta oikeasti, ottakaa käteen vaikka Netbook pitäen pelkästään näytöstä kiinni tai kokeilkaa http://www.alwaysinnovating.com/home/index.htm konetta jos joku tuttavapiirissä on sellaisen tilannut ja huomaatte että tavallinen Netbook ja iPhone on oikeasti kömpelö. Ja Tablet PC:stä ei kannata edes puhua, sellaista useamman sentin paksuista, useamman kilon painoista ja yli 10″ näytöllä varustettua tietokonetta on hyvin epämielyttävää käyttää pitkiä aikoja. Sen vuoksi ne eivät ole koskaan menestyneet kun jo tavallinen paperilehtiö elektronisella kynällä (joka siirtää piirrokset ja tekstit tietokoneelle) on merkittävästi parempi.

”Koittakaa saada vähän rotia ja antakaa sille Applelle sitä palstatilaa sen verran mitä markkina-arvolla ansaitseekin.. Oikeasti marginaalituotteesta on edelleen kysymys.”

Ai että markkina-arvojen mukaan täytyisi uudesta tekniikasta kirjoittaa… Ja kenen markkinamittauksia meidän pitäisi luottaa? Esim Microsoftin joka väittää että Netbookeissa sillä on 98% markkinaosuus, vai kansainvälisiä mittauksia missä todetaan että Microsoftilla on vain 68% markkinaosuus.
Entä sitten mobiililaitteissa missä Apple on tosiaan Nokiaakin suurempi laitevalmistaja… Entä sitten käyttöjärjestelmät? Linux on Internet-palvelimissa ja supertietokoneissa suositumpi. Ja kaikkein yleisin käyttöjärjestelmä on sellainen jonka nimeäkään en itse muista, mutta löytyy jääkaapeista, uuneista, mikroaaltouuneista, DVD-soittimista, kuumemittareista jne jne. Joo mitä jos unohdetaan ne markkinaosuudet ja puhuttaisiin tietotekniikasta eikä yritettäisi vängätä jostain tietoteknologiasta ja kuinka mukamas Microsoftia sorretaan ja Applea suositaan… voidaan koska tahansa katsoa kuinka paljon Windows 7:sta uutisoitiin viime vuoden aikana verrattuna mihinkään muuhun. Microsoft voittaa kirkkaasti vaikka jätetään kaikki kuukausittaiset tietoturva-uutisetkin, tai ne kaikki muut yleiset Windowsista johtuvia tietoturva-uutisia koskevat uutiset. Oikeastaan kun jättää kaiken negatiivisen Microsoftia käsittelevän uutisen niin Microsoftia koskevat positiiviset uutiset voittavat Applen positiiviset uutiset ihan 2-1.

ip: ”Sekä kirjoitustyylisi että ilmeiset asiavirheet kuten iphone OS:n rinnastaminen Maemoon, eivät anna sinusta erityiisen asiantuntevaa kuvaa. Myös käsittyksesi Windowsista voisi kaivata tuuletusta.”

Kerrotko miten rinnastin iPhone OS:n Maemoon ja mitkä oli asiavirheet? Ja tämäkin on kirjoitettu ihan Windows 7:ssa jota saa päivittäin käyttää kuten muitakin useita eri ohjelmistojärjestelmiä. Mutta kerro ihmeessä mitä pitäisi ”tuulettaa” Windowsin osalta.

Janne Granström: ”itse teidän jumalallanne, Steve Jobsillakin meni luu kurkkuun kun yleisössä alettiin nauramaan kun äijä meni epäonnekseen uutissaitin video-osastolle, jäipä tyylikkäästi flashplayerit käynnistymättä tällä uraa uurtavalla ihmelaitteella.”

Kyllä siellä uutisvideot toimi mutta eivät mainokset. Itsekkin naureskelin kun näky hyvin vain Download Flash-plugin -ilmoitus laatikossa. Mutta katso uudelleen alku kohta niin siellä esitellään videot uutis-sivuilla ym. Toivottavaa on että HTML5 myötä Flash päästään kerralla heittämään romukoppaan ja Silverlight sinne myös. Huonopuoli on että Apple ja Microsoft ei suostu leikkimään muiden kanssa ja hyväksymään avoimia multimediakoodekkeja joten saadaan riitautettua tuokin tilanne.

Pikaisella silmäyksellä ainoa kirjoittaja joka tajuaa asiasta on ensimmäinen kommentoija jomppa. Ei ole kyse teknisen laitteen ominaisuuksista vaan siitä mitä sisältöä se houkuttelee. iPadillä on mahdollisuus saada kustantajat ja lehtitalot mukaan ja siitä voi sen kautta tulla *todella* iso juttu. Suomi ja Eurooppa ovat Applelle periferiaa, turha kommentoida suomalaisinsinöörin kapeasta näkökulmasta.

@ 21:48 Joku

Laitetaan tuo Win starter tablet ja iPad vierekkäin niin eiköhän se jälkimmäinen ala tuntua maagiselta.

”Medialaudoissa” käytettävyys ratkaisee.

Kukaan ei ole vielä maininnut että iPad mullistaa tabletit oikeastaan yhden asian vuoksi. Se on ensimmäinen tablet joka ei ole käyttöliittymältään WIMP (Window, Icon, Menu, Pointin-Devices) vaan todellakin tabletti joka on ihan kosketuksella toimiva.

iPhone mullista juuri sen vuoksi älypuhelimet.
Aivan kuten Apple oli aina parempi Microsoftiin nähden koska jo Mac Systemissä ei käyttäjä työstänyt tiedostoja vaan suoritti tehtäviä. kun taas Windowsissa käyttäjä edelleenkin Windows 7:ssakin käsittelee tiedostoja ja sovellusohjelmia eikä ensisijaisesti suorita tehtäviä.

Ja PC-tabletit ovat aina olleet pääasiassa Windowsille suunniteltuja, käyttöliittymää ei ole paranneltu melkein laisinkaan kosketusnäyttöä varten. Kuviteltu että kyllä se toimii kun annetaan kynä tai tehdään kuvakkeista tai paneelista vaan paremmin kosketusnäytölle sopiva. Mutta edelleenkin akilleen kantapää tulee olemaan sovellusohjelmien suunnittelu ikkunoihin ja hiirellä ja näppäimistöllä käytettäväksi Windows 7:lla varustetuissa tableteissa.

Tämän vuoksi jo KDE SC on loistava kosketusnäytöllä kun monipuolisen ikkunamanagerin ja loistavien KDE pilareiden avulla saadaan sovellusohjelmitot toimimaan loistavasti yhteen ja kaikki vielä optimoitua myöskin kosketusnäytölle, ilman hiirtä ja näppäimistöä.

Applelta loistava veto ottaa iPhone OS ohjelmistojärjestelmäksi – ei vain sen vuoksi että 140 000 valmista sovellusohjelmaa jo saatavilla – jolloin iPhone OS on sovellusohjelmistoja myöten suunniteltu sormiohjaukseen. Siinä missä Windows 7:ssa hallitaan ikkunoita ja tiedostoja, muissa työpöydissä hallitaan tehtäviä.

Katsoo vaikka iWorks sovellusohjelmistojen toimintaa. Apple näyttää saaneen tehtyä toimisto-ohjelmistoille enemmän kuin mitä Microsoft edes haaveili kopioimalla Ribbonin Office 2007:aan. Intuitiivisen ja monipuolisen käyttöliittymän jonka Apple osasi tuoda iPadiin.

Minusta tuo iWorksin porttaaminen iPaidille paljastaa että applekin on vähän hukassa tuon tuotteen kanssa. Ovat huomanneet että lopputulos on huono ja vähemmän haluttava joten ovat kääntäneet työohjelmansa sille jotta saavat niitä työpaikkojen kautta ujutettua ihmisille.

Kun katsoin Jobsin esitystä niin aiemmin hänen aito innistuksensa on näkynyt läpi, muttei tällä kertaa. Esitti innostunutta, mutta huonosti. Itse pomokin on siis pettynyt tuotteeseen mutta joskus se oli potkaistava ulos että siitä pääsee eroon.

”Aivan kuten Apple oli aina parempi Microsoftiin nähden koska jo Mac Systemissä ei käyttäjä työstänyt tiedostoja vaan suoritti tehtäviä. kun taas Windowsissa käyttäjä edelleenkin Windows 7:ssakin käsittelee tiedostoja ja sovellusohjelmia eikä ensisijaisesti suorita tehtäviä.”

Melkoista fanitusta havaittavissa sekä jotain ihme geekismejä. Tiedostoja hallitaan windowsissa ressienhallinnassa ja macissa finderissä. Windowsin resussienhallinnassa on enemmän ominaisuuksia, kuten mahdollisuus valita ylikirjoitetaanko vanha tiedosto vai nimetäänkö kopioitava uudestaan(oooh, magically unbeliviable).

Sovelukset toimivat myös molemmissa miltei samalla tavalla, paitsi että Windowsissa voi olla samasta ohjelmasta useita kopioita päällekkäin (shift pohjassa windows 7 taskbarista esim). True macististi ei tietetenkään moista tarvitse, mutta kyllä se vaan on välillä näppärää pitää auki kahta 3D maxia, kun tarkastaa toisesta projektista vaikka valojen säädöt kohdilleen.

Sama koskee kaikkia ohjelmia, joissa ei ole sisänrakennettua välilehtitoiminnallisuutta.

Samat itkuvirret toistuu kuin iPhonen tullessa markkinoille. Puuttuu sitä ja tätä, näppäimistöä, kynää sun muuta krääsää.

Tämän vuoksi iPad tulee olemaan menestys, siitä on osattu jättää tarpeettomat ominaisuudet pois. Se on suunniteltu tekemään tiettyjä asioita paremmin kuin muut laitteet (kännykät, läppärit). Jobs yritti tätä puheessaan painottaa moneen kertaan, mutta taisi viesti mennä kuuroille korville. Jatkakaa vaan itkua ja valitusta, sitä varmemmin kyseessä on hittituote.

Hämmentäviä kommentteja.

Mä keksin iPadille heti ainakin kymmenen eri käyttötarkoitusta, eikä niistä mainita ensimmäistäkään tässä blogissa eikä Applen sivuilla.

Jos jonkun mielestä iPad on rajoittunut laite, niin suositteleen googlaaman: Jazzmutant Lemur.

1999e hintaan saat multitouch laitteen joka tekee tasan yhden asian. Silti ihmiset maksavat siitä kiltisti 1999e. iPad tulee tekemään saman kuin Lemur mutta LANGATTOMASTI ja hintaan 499e. Ainiin, sillä voi tehdä myös kaiken sen mitä Steve Jobs mainostaa.

Jo pelkästään toi tekisi iPadista monelle hinta-laatu suhteeltaan parhaan laitteen mitä on julkaistu vuosiin. Eniten odoton sitä mitä en vielä tiedä sen tekevän. Tällä hetkellä iPad devaajien työhuoneet käyvät kuumina kun laitteelle kehitetään uusia mullistavia softia. Sellaisia mitä emme vielä edes tienneet tarvitsemamme.

Toki v.1 iPadissa voisi olla lisänä sitä sun tätä. Mutta se on jo nyt aika houkutteleva, kun tietää mitä softaa on saatu aikaan vielä rajoittuneemmalle iPhonelle.

Ostaisinko iPadin korvaaman läppärin?
En tietenkään. Ei se korvaa edes iPhonea joka on taas korvannut läppärin mobiiliviestinnässä. Enää ei ole syytä ottaa edes läppäriä reissuun kun kaiken voi tehdä puhelimella.

Ottaisinko iPadin lavalle kun esinnyn bändini kanssa?
Todellakin! Siihen käyttöön on toimivaa laitetta odotettukin. Läppäri on toki myös edelleen lavalla, mutta iPad on aika reippaasti mukavampi tapa ohjata sitä kuin hiiri+näppis yhdistelmä.

Applen suljetun systeemin suurin etu meille kaikille (siis ihan kaikille, myös apple vihaajille) on että se on tuonut ohjelmien asentamisen verkosta kaikkien ymmärrettäväksi toiminnaksi.

Suurin osa Nokian älypuhelimien käyttäjistä ei ole koskaan asentanut yhtään ohjelmaa puhelimeensa. Suurin osa ei edes tiedä että niin voi tehdä tai sitten ei tiedä miten se tehtäisiin. Hämmästyttävän suuri osa minikannettavien omistajista ei ole koskaan asentanut yhtään ohjelmaa koneeseensa. He käyttävät vain niitä softia jotka koneen mukana tuli.

Toi on aika huono asia ohjelmistokehittäjille. Ilman kriittistä massaa ei ole varmaan tehdä uutta softaa. kaikkine vikoineenkin, Appstrore toi mobiilisoftien ostamisen kaikkien (=iphonen omistajine) ulottuville. Siitä tehtiin äärimmäisen helppoa joten softaa on ladattu aika reippaasti. Se taas on erittäin hyvä uutinen kehittäjille. Nyt pieni suomalainen indiekoodaaja voi tehdä rahaa koodinpätkällä. Se kannustaa uusiin innovaatioihin.

iPad ei ole miniläppäri, mutta lapasikin tulee osaamaan ladata siihen uusia softia. Miniläppärissä sulla on rajattomat mahdollisuudet ladata siihen ihan mmitä vaan. Se tarkoittaa sitä että ihmiset ei sitten lataa yhtään mitään! Asiat on tehdävä mahdollisimman helpoiksi ymmärtää ja mahdollisuuksia on rajattava. Se on uhan perus psykologiaa.

Niille ketkä haluavat asenataa mitä haluavat valitsevat tietysti miniläppärin. Ei kukaan pakota käyttämään Applen tuotteita. Ikävä kyllä, miniläppäreille ei saa monia hyviä softia mitä löytyy Appstoresta.

Loppuun linkki blogi kirjoitukseen joka käsittelee iPadia muusikin ja softakoodaajan näkökulmasta: http://www.analogindustries.com/blog/entry.jsp?msgid=1264693586775

Summaus: Mun telkkarissa ei ole Flashia, silti mä katon sitä joka päivä :P

UGH!

”Loppujen lopuksi iPad houkuttelee ja joillekin tutuille se sopisi jopa ainoaksi tietokoneeksi kevyeen sähköpostin ja netin käyttöön.”
Ainoaksi tietokoneeksi ei okäy, koska vaatii synkkauksen iTunesin kanssa.

”Näppäimistötelakka oli Applelta hyvä veto, mutta tukeeko iPad myös langatonta näppäimistöä?”
Applen Bluetooth-näppis toimii kyllä.

”Vielä jos iPadiin saisi digivirittimen, mutta se taitaa olla turha toive.”
EyeTV ”emokoneelle” & iPadille ja voit katsoa myös telkkarin livekuvaa ja tallennuksia.

DeaDea, olet sitä mieltä että ”Teemu Masalinin kirjoitukset ovat kyllä sekä lehdessä, blogissa että nettiuutisissa vähän turhan Apple fanittavia.”

Mielestäni Masalin käsittelee Applea huomattavasti analyyttisemmin ja tasapainoisemmin kuin esimerkiksi eräs Tietokone-lehden MS-aiheiden blogittaja. Ja tämähän on jo otsikon mukaan ”blogi Macmaailmasta” joten mikä olikaan valituksen aihe?

”Ainoaksi tietokoneeksi ei okäy, koska vaatii synkkauksen iTunesin kanssa.”

Ei välttämättä. Mä vaihdoin konetta 8kk sitten ja sen jälkeen en ole synkannut iPhonea itunesilla. Ei ole paljon haitannut. Musat ja ohjelmat saa ostettua suoraan puhelimellakin. Jos ei oma MP3 varasto riitä, niin Spotify + Wolfgans Vault on aika kovia.

Kerrankin hyvää analyysia Flashista mobiililaitteissa: http://mobile.venturebeat.com/2010/01/26/flash-iphone-skyfire/

”There is only one “mobile” device running native Flash in the world: the Nokia N900, a Maemo Linux device which is very close to a full computer with a 1 Ghz CPU, and retails for up to 700 Euros.

In practice, even the N900 cannot deliver a useful Flash experience over a 3G connection. When we tried, it could only crawl to 1-2 frames per second with 100% CPU utilization. That’s not a video. It’s a slide show.”

”Mielestäni Masalin käsittelee Applea huomattavasti analyyttisemmin ja tasapainoisemmin kuin esimerkiksi eräs Tietokone-lehden MS-aiheiden blogittaja. Ja tämähän on jo otsikon mukaan ”blogi Macmaailmasta” joten mikä olikaan valituksen aihe?”

Kannattaa lukea myös toinen kappale, ennenkuin lähtee silmät leimuten kirjoittelemaan.

Kuten sanoin, blogissa tämä menetteleekin. Ja varmaan viittasit Ossin blogiin, jossa MS-kehut myös menee.
Ossi on kuitenkin käsittääkseni vain Blogaaja/Kolumnisti täällä, eikä kirjoita uutisia ja laitearvioita?

Joo. Ei toi Apple tarjonnut mitään uutta. Microsoft Windows 7 tukevat laitteet vaikuttavat paljon mielenkiintoisimmilta. Eivät ole vain saaneet samaa huomiota kuin Jobsi ja ipad.

LENOVO
http://www.netbookreviews.com/lenovo-s10-3t/

HP:
http://www.engadget.com/2010/01/06/the-hp-slate/

Moi

En tiedä onko juuri tuo Ipad minun valinta,
mutta FANTASTISEN oloinen laite !!!

Väittäisin, että tuollainen laite
on tulevaisuus.

Heti tekee mieli katkaista hesarin tilaus
ja siirtyä käyttämään digi versiota
aamukahvin kanssa.

Varmasti voisi illalla sängyssä selailla
hiukan teknaria tuollaisesta.

Napata keittiöön mukaan
ja katsella uutislähetystä samalla kun kokkailee.
Pömpelihommista nyt puhumattakaan ;)

Tai autotalliin sähkökaavioiden katselemiseen.

Siis aivan Tajuttomat odotukset on kyllä
tämän tyyppisestä laitteesta =)))

M

Joku: ”Minusta tuo iWorksin porttaaminen iPaidille paljastaa että applekin on vähän hukassa tuon tuotteen kanssa. Ovat huomanneet että lopputulos on huono ja vähemmän haluttava joten ovat kääntäneet työohjelmansa sille jotta saavat niitä työpaikkojen kautta ujutettua ihmisille.”

Eihän iWorks käännetty toimistoja varten että he voisivat korvata kaikki tietokoneet iPadilla. Vaan koska toimistoissa on tarvetta muistilehtiöille joita voi pitää kokouksissa ym mukana helposti ja tehdä vain pieniä muutoksia tietoihin tai pitää esityksiä ym. Eihän koko iWorks iPadille ollut tarkoitettu kuin juuri luomaan helposti sisältöä valmiiden pohjien avulla (kuten yrityksissä tapana on) ja vasta näppäimistön kanssa kirjoitetaan sitten ne ”romaanit”.

”Kun katsoin Jobsin esitystä niin aiemmin hänen aito innistuksensa on näkynyt läpi, muttei tällä kertaa. Esitti innostunutta, mutta huonosti. Itse pomokin on siis pettynyt tuotteeseen mutta joskus se oli potkaistava ulos että siitä pääsee eroon.”

Oli kyllä hyvin vaisu yleisö myös. Ja varmana vaikuttaa siihen että pidät esitystä missä porukka istuu hiljaa reagoimatta mihinkään. Stand-up koomikolla sama asia että on hyvin hankalaa yrittää pitää 90 minuuttista esitystä jos yleisö ei innostu… mutta miksi se yleisö ei innostu, johtuu joko siitä että on saatu väärä yleisö tai väärät aiheet… iPad, lähes kuoliaaksi hakattu hevonen ennen julkistusta ja yleisössä näytti olevan pääasiassa toimittajia tai yritysjohtajia jotka istu kuin jääpuikot. Ensi kerralla pitäisi saada jotain uutta ulos mutta ei taida onnistua. Tai saada ne paljon puhutut todelliset apple fanit sinne jotka ihkuu jokaisesta uudesta napistakin työkalupaneelissa tai jotka ovat jo riemuissaan jo pelkästään siitä että tulee laite missä on omena kyljessä. Missä ne oli kun eivät olleet Applen omassa julkistustilaisuudessa kun niin Microsoftin usein fanit sanoo? ;-)

DeaDea: ”Melkoista fanitusta havaittavissa sekä jotain ihme geekismejä. Tiedostoja hallitaan windowsissa ressienhallinnassa ja macissa finderissä.”

Huomaa että et edes ymmärrä mikä idea (saati ero) on file-oriented ja task-oriented ero käyttöliittymissä.
Eipä sen enempää, nähtävästi todellinen fani osaa sanoa että eroa ei ole kun kerran Explorer (ei resurssienhallinta) ja Finder on olemassa samoja asioita varten joten se sitten pätee kaikkeen…

”Windowsin resussienhallinnassa on enemmän ominaisuuksia, kuten mahdollisuus valita ylikirjoitetaanko vanha tiedosto vai nimetäänkö kopioitava uudestaan(oooh, magically unbeliviable).”

Koska olet (vai oletko koskaan) käyttänyt viimeksi Finderia? Hyvin onnistuu pelkästään raahaamalla kopioimaan vanhojen versioiden päälle tai kopioimaan uudet uusilla nimillä vanhojen sekaan. Ooh… Taianomaista ja uskomatonta! Pitäisikö tulla joku kontekstivalikko että Windows käyttäjä ymmärtää mitä haluaa…

Frank: ”1999e hintaan saat multitouch laitteen joka tekee tasan yhden asian. Silti ihmiset maksavat siitä kiltisti 1999e.”

Samoin tekee parin tonnin vahvistimetkin ja kitarat sekä bassot. Tai 5000 euroa maksavat kamerat. Niillä voi tehdä vain yksiä asioita mutta ihmiset maksaa kiltisti niistä koska niillä saa tehtyä kaikenlaisia asioita.
Joten, your point?

”Tällä hetkellä iPad devaajien työhuoneet käyvät kuumina kun laitteelle kehitetään uusia mullistavia softia. Sellaisia mitä emme vielä edes tienneet tarvitsemamme.”

Tuokin tekee siitä odotettavaa kun saadaan luotua ensin ”kangas” johon muut voivat sitten ”maalata”.

”Applen suljetun systeemin suurin etu meille kaikille (siis ihan kaikille, myös apple vihaajille) on että se on tuonut ohjelmien asentamisen verkosta kaikkien ymmärrettäväksi toiminnaksi.”

Ei ole tuonut kaikkien ymmärrettäväksi. Microsoft fanit eivät vieläkään ymmärrä mikä idea on yhdestä paikasta ohjelmien asentamisella. (saati ideat pakettijärjestelmille, pakettihallinnalle, pakettilähteille ja pakettivarastoille).
Apple vain hyvin kopioi muualta avoimen lähdekoodin projekteista tuon AppStoren ja Applea kopioi Nokia ja Microsoft. Joten eiköhän siellä lopulta kaikki ymmärrä sen ideaa.

”Suurin osa Nokian älypuhelimien käyttäjistä ei ole koskaan asentanut yhtään ohjelmaa puhelimeensa. Suurin osa ei edes tiedä että niin voi tehdä tai sitten ei tiedä miten se tehtäisiin. Hämmästyttävän suuri osa minikannettavien omistajista ei ole koskaan asentanut yhtään ohjelmaa koneeseensa. He käyttävät vain niitä softia jotka koneen mukana tuli.”

Suuri osa tietokoneiden käyttäjistä ei tiedä edes mitä eroa on käyttöjärjestelmällä ja sovellusohjelmalla (saati kaikilla muille ohjelmistoilla ohjelmistojärjestelmässä). Mitä tarkoittaa ikkuna, kuvake, tuplaklikkaus, ”raaha ja pudota” ym. Heille tietokone on vain kuin kodinkone muiden joukossa ja jos jotain ei suoraan voi tehdä niin ostetaan uusi tietokone. Ja mitä tulee Nokian puhelimiin ohjelmien asentamisessa, sitä edes toivoisi että S60 ohjelmistoalustalle (tai Symbian käyttöjärjestelmälle ylipäätänsä) olisi reippaasti ohjelmia tarjolla. Mutta kun saa viettää muutaman päivän verkossa googlettamalla etsien ohjelmia ja aina tulee samat yksinkertaiset vastaan jotka eivät tee mitää mitä haluaisi. Sen vuoksi iPhone oli jo merkittävä että se yhdisti olemassa olevia hyviä toteutuksia ja ideoita avoimen lähdekoodin puolelta, loistavaan muotoiluun ja käyttöliittymäsuunnitteluun ja se sai puhelimen jota on ilo käyttää.

”Se taas on erittäin hyvä uutinen kehittäjille. Nyt pieni suomalainen indiekoodaaja voi tehdä rahaa koodinpätkällä. Se kannustaa uusiin innovaatioihin.”

Kun koodi on vapaa niin se kannustaa innovaatioihin. Ensin vielä pitäisi juuri saada jakelukanava kuntoon ja kun joku tarjoaa sen suoraan, ilman että yrittää kummemin rajoittaa kilpailijoiden toimintaa (kuten rakas Microsoft) niin keksijöitä ja uusia innovatiivisia luomuksia löytyy joka paikasta juuri indie kehittäjiltä. Tähän juuri Apple tähtääkin, tarjota laitteistojärjestelmä, jossa oma ohjelmistojärjestelmä jossa omat ohjelmistoalustat ja tarjotaan kehitystyökalut helppoon luomiseen muille kehittäjille jotka voivat helposti saada omat tuotokset myyntiin yhden jakelukanavan kautta.

”Miniläppärissä sulla on rajattomat mahdollisuudet ladata siihen ihan mmitä vaan. Se tarkoittaa sitä että ihmiset ei sitten lataa yhtään mitään! Asiat on tehdävä mahdollisimman helpoiksi ymmärtää ja mahdollisuuksia on rajattava. Se on uhan perus psykologiaa.”

Ei niitä mahdollisuuksia pidä rajata, vaan ne täytyy tuoda esille. Netbookeissa ei ole mahdollista asentaa mitä vaan. Laitteistojärjestelmän oma suorituskyky tulee vastaan nopeasti, etenkin Windowsia käytettäessä kun pitää olla virustorjunta ym ja sitä on sidottu kankeaan työpöytään. Windowsille tosin on paljon mahtavia ohjelmia mutta kun niistä ei kuule eikä näe vaan niitä pitää etsiä etsimällä. Ei sitä jaksa tavalliset ihmiset. Sen vuoksi ne tilaakin jotain Tietokone-lehteä jotta joku voisi tehdä heidän puolestaan sen työn (edes keskinkertaisen).

”Ikävä kyllä, miniläppäreille ei saa monia hyviä softia mitä löytyy Appstoresta.”

Vaikka AppStoressa on iPhonelle, iTouchille ja iPadille loistavia sovellusohjelmia niin sehän on juuri valikoidusta laitteistosta kiinni. Käytettävyyttä ei saa aina ihan yhtä mahtavaksi hiiri+näppäimistö yhdistelmälle ja toisinpäin.

”Mun telkkarissa ei ole Flashia, silti mä katon sitä joka päivä :P

LOL

Mikko: ”Ainoaksi tietokoneeksi ei okäy, koska vaatii synkkauksen iTunesin kanssa.”

Mihin sitä iTunes synkronointia tarvitsee sähköpostin ja kevyen WWW-selailun osalta?

Anton: ”Mielestäni Masalin käsittelee Applea huomattavasti analyyttisemmin ja tasapainoisemmin kuin esimerkiksi eräs Tietokone-lehden MS-aiheiden blogittaja.”

Olen samaa mieltä. Teemu Masalin ei hehkuta jokaista i:tä ja omenaa vaan käsittelee niitä vain laitteina yhdeltä valmistajalta joka tuottaa loistavia tuotteita.

”In practice, even the N900 cannot deliver a useful Flash experience over a 3G connection. When we tried, it could only crawl to 1-2 frames per second with 100% CPU utilization. That’s not a video. It’s a slide show.”

Flash ei ole mikään loistava tekniikka (mutta ei ole myöskään Silverlight!) mutta parempaa ei ole juuri nyt ollut tarjolla. Nyt HTML5:n myötä viimeinkin päästäisiin eroon tuollaisista lisäosista jotka ei toimi kunnolla vanhoissa tietokoneissa ja mobiililaitteissa ja saataisiin sisältö vapaammin käyttöön.

”Kerrankin hyvää analyysia Flashista mobiililaitteissa: http://mobile.venturebeat.com/2010/01/26/flash-iphone-skyfire/

”There is only one “mobile” device running native Flash in the world: the Nokia N900, a Maemo Linux device which is very close to a full computer with a 1 Ghz CPU, and retails for up to 700 Euros.

In practice, even the N900 cannot deliver a useful Flash experience over a 3G connection. When we tried, it could only crawl to 1-2 frames per second with 100% CPU utilization. That’s not a video. It’s a slide show.””

Flash 10.1 korjanee asian, täällä on vähän Adoben demoa Nexus Onessa (1ghz prossu).

http://www.youtube.com/watch?v=vlWOocHwcLo

Ja niin, artikelissa sanotaan että vain N900 on flashi. Se on kyllä byllshittiä.

”In practice, even the N900 cannot deliver a useful Flash experience over a 3G connection. When we tried, it could only crawl to 1-2 frames per second with 100% CPU utilization. That’s not a video. It’s a slide show.”

Sanoisin että p****puhetta. Itselläni on N900 ja flash pelaa kyllä ihan loistavasti. Toki joissakin tilanteissa saattaa takkuilua esiintyä mutta niin esiintyy pöytäkoneellakin kun ruudulle lävähtää koko näytön kokoinen flashviritelmä. Tosiasia on kuitenkin se, että järkevät flashkikkareet toimivat hyvin.

Ei tuolla iPadilla mitään teen kun miniläppärillä on tehnyt kaiken saman paremmin jo kauan aikaa. Lähinnä tuosta paistaa läpi vain rajoittuneisuus. Työkäyttöön ei käy koska ei ole moniajoa (tai näppistä), webbikäytössä tarvisi Flashia videopalvelujen takia, mediakäyttöön ei ole koska ei tue mediaformaatteja ja ohjelmistoissa on jotain ihme rajoitteita.

Selkeästi tuote jota ostaa vain fanaatikot. Noilla ominaisuuksilla hinnassa on monta sataa löysää. Ja vaikka mediarummutus on ollut hurja niin tilanne on se, että Applella ei ole edelleenkään heittää mitään miniläppäreitä vastaan ja tämä näkyy niin, että fanaatikot sanoo, että kyllä se moniajo, työkäyttö, helppo liikuteltavuus jne. ovat turhia asioita kun Apple ei niin tee.. iPad nyt vaan ei ole mitään muuta kuin yhteensopimatonta ja rajoittunutta roskaa.

”Asiat on tehdävä mahdollisimman helpoiksi ymmärtää ja mahdollisuuksia on rajattava. Se on uhan perus psykologiaa.”

Ostaa sellaisen miniläppärin jossa homma käy helposti. Ei ne nyt kaikki samanlaisia ole. Omassa miniläppärissäni oli out-of-the-box ”EEE downloads” ikoni josta sai napsittua niitä ohjelmia mitä sattui huvittamaan todella helposti.

Jos tuolle tulee VLC, se tulee varmastikin ostettua. Silloin ei olisi ainakaan koodekkiongelmia. OSX-pohjaista laitetta odottelin itse. Tulenko tuon ostamaan, riippuu VLC-saatavuuden (tai vastaavan yhtä hyvän) lisäksi tietty siitäkin, tuleeko suomenkielisiä kirjoja ja aikakaus- ja sanomalehtiä tuohon ePub-muotoon. Vähän pelkään, että näin ei käy. Vaikka toivottavaa olisi. Joka tapauksessa tuo laite antaa todellisen kilpailuedun ePubia niinikään käyttävälle Sonylle ja kilpailu Kindlen kanssa voi alkaa. Mikä formaatti voittaa, jää nähtäväksi.

@Paula:

”Mikä formaatti voittaa, jää nähtäväksi.”

Ei mikään, ellei ole avointa standardia. Historia on osoittanut, että silloin tulee vain lukemattomia suljettuja virityksiä jotka ei toimi eri merkkisissä laitteissa ja sitten ihmiset alkaa harrastaa ennemmin warettamista tai pysyy kaukana koko tekniikasta ja ostaa ennemmin paperikirjoja.

Luulen, että monilta menee vielä ohi iPadin todelliset mittasuhteet. Se on 13.4mm paksu, mikä on vähemmän kuin Nokian pikkuruisissa tableteissa, eikä taida löytyä Windows-pohjaisia tablettejakaan, jotka olisivat yhtä ohuita.

Itselläni on pitkä kokemus HP:n tc4400-tablet-pc:stä, joka on 33.0mm paksu, eikä sit voisi kuvitellakaan pitävänsä kädessä e-kirjoja lukiakseen tai oikeastaan muutenkaan. Kaikki tabletit, joissa on mukana fyysinen näppäimistö, on tarkoitettu ihan erilaiseen käyttöön kuin iPad.

Itse en koskaan löytänyt paljonkaan käyttöä tc4400:n tablettiominaisuuksille, vaan käytin sitä ihan tavallisena läppärinä. iPadissa on nyt mahdollisuus vähän erilaiseen käyttötapaan koon ja painon puolesta.

Eihän tuolla voi edes pelata: ei yhtään pokeri clientia eikä edes java tukea jolla saisi java-clientit toimimaan. Aika moni pettipokeria pelaava voisi tuon matkapelikoneeksi hankkia mutta vaatisi jobsilta hieman suunnanmuutosta pelipolitiikkaan ja moniajoa (poker client + Copilot)

En kommentoi tässä ipadia, sillä en ole sitä päässyt kokeilemaan.
Vintoosa seiskaa käytän töissä ja tuote on susi. Menee hotellien ja kodin välillä
verkkoon jos menee, yhteys muodostuu 1-5 minuutin viiveellä. Käynnistyy
standby tilasta jos huvittaa. Kovalevy hakkaa aina vaikka ei mitään tekiskään
ja hidastelee aina ja välillä. Snow leopardiin kotona tottuneena en voi
kuin ihmetellä miksi työmaailmassa p…..aa pitää kestää.

Maccien arvostelijat, kokeillaan Maccejä, urputtakaa vasta sen jälkeen

Minua huvittaa tuo Apple-käyttäjien sokeus laitteidensa/yhtiön puutteig kohtaan.Eikö silloin ennen tuota lehdistötilaisuutta hypetetty kuinka julkistetaan uusi iPhone OS, mutta eihän se nyt iPhone-käyttäjiä haittaa kun tuli iPad! Apple muutenkin on yhtiö, joka kierrättelee muiden keksimiä vanhoja ideoita (en viittaa patenttikiistoihin), ja esittelee niitä uusina ja omina, vallankumouksellisina ideoinaan. Vielä lopuksi haukutaan muita ja voilá, menestys on taattu.

Minä odotin, että tämä laite olisi ollut tablettitietokone eikä tablettimedialaite. Tuleeko Applelta sitten jotain iPadin ja läppäreiden väliin, niin en usko – arkkitehtuurit ja alustat taitaa olla naulattu kiinni.

Apple on mielestäni tässä vähän mennyt matalimman aidan yli, ja aika on mielestäni pojilla loppunut kesken. Toki tuote on vähän venytetty Nokia N700 paremmalla käyttöliittymällä, ja sehän on kaunis ja toimiva, mutta…

Minä odotin jotain tällaista:
- moniajo (eiköhän tämä ole jo purtu tarpeeksi)
- ikkunointi – tämä tuotehan käytännössä on kokonäyttötilassa koko ajan. miten apple olisi ratkaissut ikkunoiden käsittelyn sormilla
- monikäyttäjäympäristö – en todellakaan diggaa sitä, että jos perheessä on monta käyttäjää, niin vehkeeseen ei voi määritellä sähköpostiosoitteita, kalenteria tai muuta persoonallista tietoa. Tämä häiritsi jo n700:ssa. ei minulla ainakaan ole varaa hankkia tämmöistä jokaiselle perheenjäsenelle.
- hiirituki – miksi ihmeessä lisätä näppäimistö ja tämmöinen näyttötuki, muttei hiirtä? (vai olenko väärässä tässä asiassa)
- kamera – mielestäni kenelläkään ei ole ollut hyvää perustetta miksi tämä olisi pitänyt jättää pois. Jos nyt haluaisi videopuhelun, niin mihin tässä kamera kiinnittettäisiin?
- USB-tuki – toinen aivan käsittämätön valinta – miksei Applelta olsi tullut USB-laturiakin jolla olisi voinut ladata iPadia, iPodia ja muita vehkeitä.
- iTunes – tämä tapa kytkeä sisältö mediasoittimeen kaikki maksullinen palvelu mielestäni on myös laiska ratkaisu. Muuttaisivat edes nimen iStoreksi ja rupeaisivat myymään myös suksia – eli jos haluan asentaa jonkun muun softan korvaamaan Applen vastaavan tuotteen – vaikkapa Fennecin, niin olisiko tämä mahdollista?
- pilvipalvelut – tässä olisi Applella ollut mahdollisuus myös näyttää, että hei sen sijaan että me venytetään iPhonea, niin kaikki olisi voinut olla hipisti verkossa tai ainakin MobileMe:ssä – mutta tästä ei puhuttu mitään (joku Dropboxin tapainen siirtotie olisi ollut aika vänkä aloitus). sähköposti on aika laimea pilvisovellus.
- tiedostojen jako muiden koneiden välillä on toteutettu yhdellä hakemistolla, joka on myös aika lailla eilistä päivää jos vertaa esim jotain dropboxin kaltaista sovellusta
- niin ja tietenkin java& flash tuen puute – minun lapseni pelaavat kohtuullisen paljon flash-pelejä verkossa

Lista on tietenkin pitkä, mutta osakin olisi ollut kiva, varsinkin tuolla ns. tietokonepuolella.

Mutta tämähän on aivan loistava kone tsekkaamaan jotain pientä verkosta tai lukemaan dokkareita tai katsomaan muutaman leffan. Silloin kun ei jaksa läppäriä avata.

Nyt joudun ainakin lykkäämään tämän ostamista, koska mitäpä jos seuraava versio tuo jotain oleellista (iPhone & copy+paste, gps etc) parannusta.

/j

Matti Karnaattu: “Ei tuolla iPadilla mitään teen kun miniläppärillä on tehnyt kaiken saman paremmin jo kauan aikaa.”

No sehän on hyvä asia sinulle. Mutta eiköhän moni taas koe sen iPadin paremmaksi kuin yleiset Netbookit monissa asoissa, kosketusnäytön ja käyttöliittymän vuoksi sekä

“Noilla ominaisuuksilla hinnassa on monta sataa löysää.”

No kerro missä on joku 500 dollarin Netbook missä on 10” kosketusnäyttö ja 16Gt SSD-levy, 10h akkukesto ja kiihtyvyysanturit painaen vain n. kilon ja paksuuden olevan 1.2cm (Jättäen ohjelmistojärjestelmän pois laskuista ja keskittyen vain laitteistojärjestelmän ominaisuuksiin).
Halvin näkemäni 10” Netbook kosketusnäytöllä 400 dollaria oleva Touch Book yritykseltä nimeltä Always Innovating. Ja se on pelkkä tabletti osuus 4h akkukestolla ja 8Gt USB-tikulla (laajennettavissa niin paljon kuin lompakko kestää jne mutta lisäkustannukset).

Joten monta sataa ylimääräistä on kyllä hauska väite… Ja kuluttajien pitäisi olla järkeviä eikä vaatia koko ajan halvempia ja halvempia tuotteita. Se kun ajaa siihen että palkkoja pudotetaan (tai palkataan vähemmän työvoimaa) ja tuotteiden laatu heikkenee…

Paula: “Jos tuolle tulee VLC, se tulee varmastikin ostettua. Silloin ei olisi ainakaan koodekkiongelmia.”

VLC on saatavilla epävirallisina käännöksinä iPhonelle ja iTouchille. Joten sen saa suoraan iPadille.

Matti Karnaattu: “Ei mikään, ellei ole avointa standardia. Historia on osoittanut, että silloin tulee vain lukemattomia suljettuja virityksiä jotka ei toimi eri merkkisissä laitteissa ja sitten ihmiset alkaa harrastaa ennemmin warettamista tai pysyy kaukana koko tekniikasta ja ostaa ennemmin paperikirjoja.”

Eli Epub tulee voittamaan mielestäsi? Koska se on avoin standardi käyttäen standardeja XHTML ja CSS jne.

Kennu: “Itselläni on pitkä kokemus HP:n tc4400-tablet-pc:stä, joka on 33.0mm paksu, eikä sit voisi kuvitellakaan pitävänsä kädessä e-kirjoja lukiakseen tai oikeastaan muutenkaan. Kaikki tabletit, joissa on mukana fyysinen näppäimistö, on tarkoitettu ihan erilaiseen käyttöön kuin iPad.”

Ei monet tajua että kyse ei ole mistään tavanomaisesta tabletista ja etenkin nämä Applea inhoavat/vihaavat eivät ymmärrä ollenkaan.

Mitenkäs pelit: “Eihän tuolla voi edes pelata: ei yhtään pokeri clientia eikä edes java tukea jolla saisi java-clientit toimimaan”

Katsos iPodin appstorea, sitä kun tuli selattua minuutti niin tule useampia pokeripelejä aina Texas Holdemista moniin muihin variaatioihin yksinpelinä tai moninpelinä. Ja löytyy paljon monia muita pelejä, sieltä 144 000 joukosta varmana löytyy “pari” peliä joita sinäkin pelaisit.

Sven: “Minua huvittaa tuo Apple-käyttäjien sokeus laitteidensa/yhtiön puutteig kohtaan.Eikö silloin ennen tuota lehdistötilaisuutta hypetetty kuinka julkistetaan uusi iPhone OS, mutta eihän se nyt iPhone-käyttäjiä haittaa kun tuli iPad!”

Missä olet nähnyt viitteitä että iPhone päivitys ei ole enää haitta kun tuli iPad? Kyllä sitä iPhone OS 4.0 odotetaan vieläkin koska tulee parannuksia (katsos kun tunnustetaan ne puutteet mutta Applea sokeasti vihaavat eivät edes näe sitä kun eivät halua).

“Apple muutenkin on yhtiö, joka kierrättelee muiden keksimiä vanhoja ideoita (en viittaa patenttikiistoihin), ja esittelee niitä uusina ja omina, vallankumouksellisina ideoinaan.”

Ymmärrätkö mitä on kutsua omaksi ideaksi toteuttaa kahden muun eri ideat omassa yhdessä tuotteessa?
Ja Apple ei niitä alkuperäisiä ideoita joita se kopioi kutsu omiksi vaan sitä että miten se toteuttaa ne. Esim Apple ei kutsu kosketusnäyttöjä omaksi keksinnökseen, mutta taas sitä teknologiaa miten he rakentavat kapasitiivisen kosketusnäytön parantamalla tarkkuutta. Aivan kuten Apple ei kutsu akkuja omaksi keksinnökseen vaan ainoastaan sitä miten he saavat pidennettyä akkukeston jne.

Ja muutenkin Applen käyttäjät tiedostavat sen että Apple tekee monesti sitä että parantelevat muiden keksintöjä. Mutta myös luovat omia keksintöjä ja omia keksintöjä on myös muiden keksintöjen yhdisteleminen.

“Vielä lopuksi haukutaan muita ja voilá, menestys on taattu.”

Kerrotko milloin viimeksi ja miten Apple haukkui muita?

J: “- hiirituki – miksi ihmeessä lisätä näppäimistö ja tämmöinen näyttötuki, muttei hiirtä? (vai olenko väärässä tässä asiassa)”

Apple hylkäsi iPhone OS:ssa WIMP-toteutuksen koska osoitinlaitteita ei ole vaan kaikki tapahtuu kosketuksella. Ja tämähän on yksi tarvittava asia kosketusnäytöille. Kosketusohjauksella on helpompaa kun ei tarvitse päällekkäisiä ikkunoita hallita.

“ – iTunes – tämä tapa kytkeä sisältö mediasoittimeen kaikki maksullinen palvelu mielestäni on myös laiska ratkaisu. Muuttaisivat edes nimen iStoreksi ja rupeaisivat myymään myös suksia – eli jos haluan asentaa jonkun muun softan korvaamaan Applen vastaavan tuotteen – vaikkapa Fennecin, niin olisiko tämä mahdollista?”

Ei Applen tarvitse tukea muita laite- tai ohjelmistovalmistajia jos ei halua koska valmistaa itse laitteet ja ohjelmistojärjestelmät. Apple on vain viisas siinä että tarjoaa muille samat rajapinnat joilla voi käyttää heidän tarjoamia ohjelmistoalustoja mutta pitää silti laitteen perusominaisuudet kunnossa.

“- pilvipalvelut – tässä olisi Applella ollut mahdollisuus myös näyttää, että hei sen sijaan että me venytetään iPhonea, niin kaikki olisi voinut olla hipisti verkossa tai ainakin MobileMe:ssä – mutta tästä ei puhuttu mitään (joku Dropboxin tapainen siirtotie olisi ollut aika vänkä aloitus).”

Miksi pitäisi olla kun ei kaikilla ole koko ajan verkkoa? Tietyt tiedostot täytyy olla myös verkottomassa tilassa käytettävissä. Ja miksi kaikki pitäisi olla verkossa kun kerran iTunesista voi vuokrata leffat suoratoistoa varten (tai ladata vuorokaudeksi omalle koneelle?).

Ja kun kerrat haluat jotain Dropboxin kaltaista “siirtotietä” niin miten olisi itse Dropbox? https://www.dropbox.com/iphoneapp

Kun edelleenkin ne 144 000 Appstoren ohjelmaa toimii iPadilla joten miksi Applen pitäisi itse kehittää kaikki sovellusohjelmat mitä muut tarjoavat tai myyvät AppStoressa kun Apple saa siitä oman osuutensa?

“- niin ja tietenkin java& flash tuen puute – minun lapseni pelaavat kohtuullisen paljon flash-pelejä verkossa”

Pitääkö iPadin korvata kaikki mahdollinen kerralla? Eikö lapsillesi löydy mitään pelejä AppStoresta? Pitäisikö samalla tavalla sanoa että esim Nintendon DS -käsikonsoli ei kelpaa kellekkään koska siinä ei toimi Flash-pelit Internetistä?

“Mutta tämähän on aivan loistava kone tsekkaamaan jotain pientä verkosta tai lukemaan dokkareita tai katsomaan muutaman leffan. Silloin kun ei jaksa läppäriä avata.”

Niin, tuollaiseksi se on suunniteltu… Ei korvaamaan kannettavaa tietokonetta eikä iPhonea. Aivan kuten Netbookit on loistavia tietyissä pienissä tehtävissä mutta eivät korvaa suurempia kannettavia kaikissa tehtävissä. Aivan kuten ei kannettava korvaa pöytäkonetta ja toisinpäin.
PC-käyttäjien pitäisi ymmärtää että Apple ei valmista Macintosheja ja muita mobiililaitteita olemaan kaikenkattavia vaan rajallisiin tarkoituksiin. Kirveellä on vaikea katkaista puu mutta puun kaataminen onnistuu sillä helpommin kuin sahalla.

Hohooo… Apple on kyl ite aika 1984 nykyään AppStoreineen. Ironiaa.

Kyllä on melko lasellista väittelyä, kyllä minuun ei tenyt vaikutusta, kun kokelin ystävän iPhonea niin kyllä kunnon näppäimiställä kirjoittaminen on mielyttävämpää kun iPhonella. Mutta en väitä silti Apple olisi huono. Mutta makuasiosta on turhaa väitellä.

Itse käytän tietokonetta mieliimmin, kun vielä itse kasannut sen. Toimii hyvin ja olen tyytyväinen Windows 7 Professional 64 versiosta, ja Nikian puhelimesta. Kyllä näppäistö on puhelimessa parempi kuin kosketus näyttö, mutta ne on makuasioita, kyllä hyvä kosketusnäyttö on myös hyvä niille, jotka sitä käyttää.

Mutta kyllä Nokian N900 on yhtä mielyttävä kosketus näyttö, kuin iPhonessa, mutta siinä on onneksi myös näppäimistö. Joten ennemmin ostaisin sen itselleni, mutta en ole vielä miettinyt, mihin vaidan nykyisin Nokian puhelimen, en kuitenkaan merkkiä vaihda.

Minulle tulee Tietokone lehti, luen myös Mac uutiset, eikä ledessä oli liikaa niistä. Mutta en niitä erityiseti kaipaakkaan. Mutta joskus ihmetyttää, kun testeissä melkein aina voittaa Applen laitteet. Jotenkin tuntuu, että Nokiaa ei arvosteta, aivan kuin heikkosta itetunnosta, ei haluta hyväksyä Suomalasta merkkiä.

Mutta en niistä saa paniikkia, yleemsä testauksissa vaikuttaa testaajien asenne. En tee hakintoja testien perusteella, tosin itse testaan laitteen ennen kaupan tekoa, liikkeessä. Olen ise mikrotuki henkilö ja siksi myös Applen jotut kiinnostaa minua, olen jonkun verran auttanut Applen käyttäjiä, olen tututunut Applen tietokoneitten käyttöjärjestelmään ja osaan asentaa siihen ohjelmia.

Suomalaiset jakautuvat kahteen ryhmään;

Ne, jotka arvostavat suomalaisia tuotteita riippumatta niiden sisällöstä. Nokian kännyköiden taso on laskenut mutta edelleen niitä pidetään parhaina, ”merkkiä ei vaihdeta”. Samat ihmiset syövät HK:n tai Atrian einesruokia ja ihmettelevät miten joku nyt viitsisi itse tehdä ruokaa kun sitä saa valmiiksi tehtaassa tehtynä, tai tuoreena!? Onhan Atrialla pari viikkoa säilyvät Fresh-salaatit. Kyllä kepuun voi aina luottaa.

Toinen ryhmä arvostaa jos siihen on syytä. Nokia sai vuosikausia liki pelkkiä kehuja kasvaessaan, tehdessään hyvää voittoa, johtajia arvostettiin, tuotteet olivat kilpailijoihin verrattuna hyviä ja uudet kännykät yllättivät aina positiivisesti. Kun näin ei enää ole useaan vuoteen ollut, Nokia on pudotettu takaisin kuolevaisten pariin. Samat ihmiset ovat pitäneet N900:aa positiivisena mutta raakileena, samoin Nokian tuore tulos yllätti (vähemmän huono kuin odotettiin). Samat ihmiset haluaisivat kieltää ne einekset ja ostaa puhtaita raaka-aineita, joita pelkkä ”suomalaisuus” ei takaa.

Kumpaan ryhmään sinä kuulut?

@Peter: Haluaisin ajatella kuuluvani jälkimmäiseen ryhmään. N900:lle oli suuret odotukset, mutta se oli karkea pettymys. Maemo-tabletteja on kehitetty jo yli 5 vuotta (Nokia 770 julkaistiin 2005), mutta yhä käyttöliittymä tuntuu keskeneräiseltä ja epäloogiselta ja resistiivinen kosketusnäyttö ei tahdo reagoida kunnolla painalluksiin jne.

Nokialta tuntuu puuttuvan sellainen kivan käyttökokemuksen osaaminen, jolla Google ja Apple ovat tehneet Androidista ja iPhonesta miellyttäviä käyttää.

minä en kuulu kumpaankaan noista ryhmistä.

minä arvostan tuotetta joka on oikeasti hyvä, merkillä ei ole merkitystä.

appletisteilla taas kaikki muu on turhaa ja on vain applen totuus, kuten nyt vaikka se että flash on niin huono =).

Mahtaakohan löytyä ipadin tyyppistä tablettia, mielellään paremmalla resoluutiolla, johon voisi asentaa linuxin?

Jos tuollaisen saisi n 400€ hintaluokkaan, ostaisin heti. Ei tarvitsisi olla kuin wlan ja vaikka sd-kortti jolta boottaisi käyntiin. Sohvasurffailussa olisi huippu. Esim. miniläppäri on hankala käytettävä makuuasennossa…

Miniläppärihän on just helppokäyttöinen makuulla. Miten tuollaisen levyn mahan päälle asemoi? Toisella kädellä on pidettävä pystyssä, joka on aika rasittavaa kädelle. Toisella täytyy sit sörkkiä ruutua. Tuntuu hankalalta. Miniläppärillä voi hyvin duunailla perusjuttuja makuulta.

Ja normikäytössäkin iPadissa mua rassaa nimenomaan ergonomia. Aina pitää olla pää alaspäin tai sitten toisella kädellä pitää laitetta pystyssä. Tuntuu jotenkin täysin epäloogiselta ja hankalalta. Ehkä tuo johonkin olohuoneen pöytään integroituna lehtienlukulaitteena voisi toimia, mutta en juuri muunlaista käyttöä näe. Kuten monet ovat jo täälläkin sanoneet, miniläppärillä voi hyvin ja edullisesti hoitaa kaikki höntsäsurffaukset ja kevyet duunit matkoilla ja olkkarissa. Mielestäni iPadilla ei.

m_kane: ”Mahtaakohan löytyä ipadin tyyppistä tablettia, mielellään paremmalla resoluutiolla, johon voisi asentaa linuxin?”

Ranskalaisen Always Innovating yrityksen valmistama Touch Book on sitten sinulle sopiva. Myydään kahtena eri versiona. Pelkkä tabletti 399 dollaria tai tabletti + näppäimistö 499 dollaria. Hinnat muuttuu euroiksi oikein. http://www.alwaysinnovating.com/home/index.htm

Ja 10″ näytön resoluutio on Netbookkien perinteinen 1024×600 joten kapeampi kuin iPadissa. Sisältää myös kiihtyvyysanturin ja mahdollistaa iPhone OS:lle tehtyjen pelien pelaamisen. Käyttää ARM-arkkitehtuurin prosessoria ja akkukesto 4h pelkällä tabletilla ja tablet+näppäimistö niin 10 tuntia. Tulee suoraan esiasennettuna jollain Linux-käyttöjärjestelmän jakelupaketilla.

Näyttö on avattavissa ja asetettavissa kolme vahvaa magneettia jolloin sen saa jääkaappiin tai vaikka autoon asennettua. Mutta arvokasta on sekin että laitteen sisällä on 4kpl USB 2.0 liitäntöjä joihin voit laittaa haluamasi dongelit. Eli saat vaikka 64Gt tallennustilan hankkimalla 64Gt SD-muistikortin ja SD-lukijan tai 64Gt muistitikun. Tai vaikka tuplata tallennustilan laittamalla ne RAID-tilaan tai miten nyt haluatkaan. Voit sisään työntää 3G-modeemit, GPS-paikantimet, DVB-T tikut ym

Eli laajennettavuus on loistava jos haluaa väkertää omaa tablettia. Ja yritys jopa auttaa toisia yrityksiä räätälöimään rakenteen tarvittaessa että voi saada haluamansa laiset ulkoasut ja osat.

ipdaiin ei tule flashia koska sen teho ei riitä niitä pyörittämään, tämä tärkein syy

jeppe: ”ipdaiin ei tule flashia koska sen teho ei riitä niitä pyörittämään, tämä tärkein syy”

Pitääkö tuo ottaa niin että A4-prosessori on liian heikko pyörittämään Flashia ylipäätänsä vai että Flash on paljon raskaampi kuin edes HD-videon purkaminen ja 3D pelien pelaaminen…?

HD videot toistuvat iPadilla loistavasti. Samoin 3D pelitkin mitä tehdään iPhonelle toimii hyvin. Mutta Flash syö CPU:n kellojaksot pöytäkoneillakin melkoisein helposti Internet Explorerilla/Safarilla kun käyttää jo pelkästään Tietokone-lehden sivustoa. Niin että X2 4800+ prosessori hyytyy vähän väliä ihan kokonaan ja etenkin kun on 3D pelit käynnissä ikkunassa ja WWW-selain auki.

Kommentoi kirjoitusta

Kirjoitusohjeita

  • Huomioi toisten mielipiteet ja ymmärrä, etteivät kaikki voi olla samaa mieltä kanssasi.
  • Ole kohtelias ja huomaavainen, äläkä tarkoituksella provosoi tai loukkaa muita kirjoittajia.
  • Muista, että kirjoittajana olet rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa viestiesi sisällöstä.

Toimitus varaa oikeuden poistaa sopimattomat viestit keskusteluista. Voit ilmoittaa sopimattomat viestit "ilmoita"-linkeistä.

Katso myös keskustelun ja kommentoinnin säännöt.

Takaisin ylös
RSS

Selaa blogikirjoituksia

Aiheet
Arkistot

Blogin esittely

Blogi Macmaailmasta
Kirjoittajat:
TTL ry
Pieni kirjapuoti
Takaisin ylös